Verkkokaupan perustaminen
Miten oma verkkokauppa perustetaan? Huoli pois, se on harvinaisen yksinkertaista. Näillä Vilkkaan neuvoilla teet juuri oikeat päätökset oikeaan aikaan, ja saat verkkokaupallesi tehokkaan startin.
Lataa opas



Verkkokaupan perustamisen vaiheet
Verkkokaupan perustaminen on teknisesti yksinkertaista rakennustyötä. Ensisijaisesti se on kuitenkin verkkoliiketoiminnan suunnittelua, johon kannattaa käyttää hetki aikaa. Tee suunnitelma verkkokaupan perustamisen lisäksi siihen miten verkkokauppaa hallinnoidaan.
Me kuljemme rinnallasi kohti tavoitteitasi ja niiden yli. Tarjoamme käyttööso asiantuntijuutemme sekä 25 vuoden kokemuksen.
- Lataa käyttöösi verkkokaupan perustaminen opas.
- Tutustu myös Vilkas Akatemiaan, joka tarjoaa verkkokauppakoulutuksia ohjevideoin sekä webinaarien avulla.

Mistä lisätuloja?
Verkkokaupasta sivutuloja vai päätyö?
Verkkokaupan perustaminen tarkoittaa yritystoiminnan aloittamista tai laajentamista verkkomyynnin puolelle. Me autamme, jotta aikasi vapautuu myynnin tekemiseen.
Opi verkkokauppayrittäjyydestä1. Valitse moderni ja monipuolinen verkkokauppa-alusta, jota on helppo käyttää
Verkkokaupan perustamisen yksi ensimmäisistä kysymyksistä on, että mikä on paras verkkokauppa-alusta yritykselleni? Paras verkkokauppa-alusta on mobiililähtöinen, kuten esimerkiksi Vilkas Now. Se tarkoittaa, että verkkokauppa toimii moitteetta pienemmässäkin näytössä. Tiesitkö, että suurin osa verkko-ostoksista tehdään nykyään mobiilissa?
Nettikaupan perustaminen on helppoa oikean kumppanin kanssa, mutta mieti myös mitä menestyvän verkkokaupan perustaminen juuri sinulle tarkoittaa? Toiselle menestystä mitataan taloudellisilla mittareilla, toiselle se on mukavaa harrastusta ja kokemusten kartuttamista, ja kolmannelle puolestaan loistavan asiakaspalvelun tarjoaminen tuo menestyksen tunteen.


2. Päätä tavoitteet verkkokaupallesi ja mitä haluat myydä
Verkkokauppiaaksi ryhtyessäsi sinun tulee päättää, mitä haluat myydä verkossa, ja turvata sen saatavuus. Myytävän tuotteen - tai palvelun - määrittävät verkkokaupalle asettamasi tavoitteet, tavoittelemasi asiakkaat sekä verkkokaupan toimiala. Pyri tunnistamaan, onko tuotteelle tai palvelulle myös kysyntää markkinoilla.
Myytävänä voi olla periaatteessa mitä vain. Verkkokauppiaat myyvät tuotteitaan aina vaatteista huonekaluihin, soittimiin, auton varaosiin, koulutuksiin – ja kaikkea tältä väliltä! Nykyisin myös palveluiden myynti verkossa on suosittua. Verkkokaupassa voit myydä myös palvelua tukevia tuotteita ja laajentaa näin liiketoimintaasi.
Riippumatta intohimostasi varmista, että toimittajasi on luotettava ja saat tuotteet toimitettua asiakkaallesi mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti.
3. Hanki oma domain-nimi verkkokaupallesi
Oma nettikauppa omalla domainilla on kuin kivijalkaliike mainosvaloilla. Domainin hankkiminen siis kannattaa.
Jos sinulla on oma verkko-osoite jo olemassa, sen voi ohjata verkkokauppaasi, kun kauppasi on valmis julkaistavaksi. Jos sinulla ei ole vielä domainia hankittuna, voit tilata domain-palvelun Vilkkaalta. Voit käyttää yrityksesi nimeä myös nettikauppasi domainina tai voit valita minkä tahansa domainin, jonka avulla asiakkaasi löytävät sinut mahdollisimman helposti.
Domain verkkokaupalle toimii, kuten kivijalkakaupan katuosoite - se näkyy kauppasi nettisivun osoitteessa, josta asiakkaasi tunnistavat kauppasi.


4. Valitse verkkokauppa-alusta, joka kasvaa liiketoimintasi mukana
Mieti tarvitsetko räätälöidyn verkkokaupan, johon rakennetaan liityntä ERP-järjestelmään. Vai haetko ylläpidetyssä ympäristössä toimivaa kokonaisuutta, jonka avulla kustannukset pysyvät kurissa, kuukausimaksulla saat kaikki tarvittavat toiminnallisuudet verkkoliiketoiminnan pyörittämiseen.
Perusta verkkokauppa ilman maksuja ja sitoumuksia 30 päivän ajaksi ja varmista, että se sopii sekä nykyisiin mutta myös tuleviin tarpeisiisi. Kokeilu ei sido sinua mihinkään, ja se on sinulle täysin maksuton. Kaikki testikaupassa tekemäsi työ säilyy ja on valmiina pohjana jatkokehitykselle, kun päätät aktivoida verkkokaupan käyttöösi.
Vertaile verkkokauppa-alustoja keskenään, jottei tule ostettua sikaa säkissä. Vilkkaalta saat kansainvälisesti vertailtuna parhaimman verkkokauppa-alustan sekä osaamisen ja palvelut, jotka ovat tukenasi verkkokaupan elinkaaren jokaisessa vaiheessa.
Miksi perustaa verkkokauppa?
Pienennä yrittämiseen liittyviä riskejä perustamalla verkkokauppa:
Matalat aloituskustannukset
Ajasta ja paikasta riippumatonta liiketoimintaa
Myyntiä lisää - monikanvaisuus tuo kustannustehokkuutta
Opi verkkokaupasta
5. Valitse oikeat kumppanit
Hyvä verkkokauppa-alusta on alku, mutta toimivan järjestelmän lisäksi menestykseen vaaditaan kumppaneita mm. logistiikkaan, maksuliikenteeseen, kirjanpitoon ja markkinointiin.
Vilkkaan asiakkaana sinulla on verkkokaupassasi saatavilla valmiit ja ajantasaiset liitynnät kaikkien tärkeimpien kumppanien palveluihin. Projektitoteutuksena rakennettavaan, yksilölliseen verkkokauppaan taas koodaamme integraatiot nykyisten kumppaneidesi ohjelmistoihin.
Vertaile myös kumppaneiden palveluita, niin löydät itsellesi juuri sen oikean tekijän oikeaan tarpeeseen.


6. Suunnittele huolellisesti
Suunnittele verkkokaupan tuoteryhmittely, sisällöt, markkinointikanavat sekä prosessit asiakaspalveluun, tilausten vastaanottamiseen, toimittamiseen ja tuotepalautuksiin etukäteen. Huolellinen etukäteissuunnittelu nopeuttaa työtä varsinaisessa kaupan rakentamisessa.
Osallistu myös Vilkkaan järjestämiin koulutuksiin ja erittäin suosittuun Parhaat käytänteet verkkokaupan rakentamiseen -ohjeeseen. Asiantuntijamme neuvolla rakennat kauppasi parhaalla mahdollisella tavalla alusta alkaen.
7. Toteuta verkkokauppa
Perusta verkkokauppa, luo tuoteryhmät ja tuotteet, valitse sopiva ulkoasupohja ja viimeistele se omilla kuvilla ja väriteemoilla sekä omalla logollasi.
Jos haluat apua toteutusvaiheessa, meiltä löydät oppaat, koulutukset ja videotutoriaalit. Lisäksi Vilkas tarjoaa kaikille asiakkailleen ilmaisen puhelin- ja sähköpostituen, joiden avulla asiakas ei jää yksin missään vaiheessa.


8. Verkkokaupan markkinointi on panostamisen arvoista
Kauppa on nykyään monikanavaista. Ole esillä siellä, mistä asiakkaasi etsivät sinua. Varmista ainakin, että kauppasi löytyy hakukoneilla, ja ole läsnä sosiaalisessa mediassa. Markkinoi verkkokauppaasi Google Adsin kautta ja muissa suosituissa palveluissa. Seuraa kävijöitäsi Google Analyticsin avulla, jotta huomaat tuottavat markkinointikanavat.
Se on siinä! Ota tilauksia vastaan ja toimita tilatut tuotteet nopeasti asiakkaalle. Muista myös hoitaa asiakaspalvelu huolellisesti. Luo asiakassuhteita ja kehitä niitä pitkäjänteisesti. Kokemukset hyvästä palvelusta leviävät verkossa yllättävän nopeasti. Rohkeasti eteenpäin!