Parhaat käytänteet verkkokaupan perustamiseen - vinkkimme tehokkaaseen starttiin

Vilkas10

Vilkas webinaaritallenne: Parhaat käytänteet verkkokaupan perustamiseen - Vilkas Now (linkki ohjaa Youtubeen)

Olet siis ottamassa Vilkas Now kaupan käyttöösi. Lämpimät onnittelut hyvästä valinnasta. Muistathan, että saat kaupan käyttöösi ilman sitoumuksia 30 päivän ajaksi. Testausaikana voit rakentaa kauppasi valmiiksi. 

Ensimmäisenä vinkkinä neuvomme, että avaa jo heti alkuun kauppasi julkiseksi. Näin saat testiajastasi parhaan hyödyn irti. Kun teet sopimuksen verkkokauppasi jatkosta, suosittelemme vaihtamaan kaupalle oma domain käyttöön. Domain on verkkotunnus, jolla asiakkaat löytävät kauppaasi. Se kirjoitetaan nettiselaimen osoiteriville. Domain siis toimii kauppasi osoitteena, aivan kuten kivijalkaliikkeelläsikin olisi osoite.

Toinen vinkkimme on, että katsot tästä linkistä Vilkkaan tuen päällikön Markuksen pitämän koulutuksen parhaista käytänteistä, joiden avulla saat Vilkas Now verkkokaupastasi toimivan ja asiakasystävällisen heti alkulähdöstä. Tunnin ja 30 minuutin koulutuksessa Markus, itse verkkokauppias hänkin, kertoo mitä sinun tulee ehdottomasti tehdä, mitä olisi hyvä tehdä ja miten kaikki kannattaa tehdä, jotta kokeilujakson päätyttyä sinulla on vahva startti verkkokauppiaselämään Vilkas Now alustalla. 

Koulutustallenteesta löydät aikaleimat, joiden avulla sinun on helppo palata eri aiheisiin uudelleen. Seuraavassa lisää neuvoja kauppasi toiminnallisuuksista, joita Markus koulutuksessaan korostaa.

Tuotteiden lisääminen ja hallinta

Tallenteessa Markus käy tuotehallinnan perusteellisesti läpi ensimmäisen puolituntisen aikana. Markus näyttää miten tuotteet lisätään Now-kauppaan ja neuvoo, miten asiakaskokemus ja esimerkiksi hakukoneystävällisyys kannattaa huomioida tuoterakennetta miettiessä, tuotteita nimetessä sekä kuvien käytössä. Vilkas Now kaupan tuotehallinta on hyvin monipuolinen ja Markus kertookin mitä kannattaa tehdä ja mitä taas ehkä ei.

Kolmantena vinkkinä kerrottakoon, että esimerkiksi saman tuotteen eri värivaihtoehdot on hyvä olla omina tuotteinaan, eikä pelkästään vaihtoehtoina. Tämä parantaa asiakkaan ostokokemusta ja tekee sen myös mobiilikäyttäjän näkökulmasta helpommaksi.

Ulkoasu

Neljäs vinkkimme tulee tässä, ole hyvä: pidä kauppasi ulkoasu helppolukuisena ja panosta käytettävyyteen.

Vilkas Now kaupan sivurakenne vastaa yleistä verkkokaupan sivurakennetta. Se tarkoittaa, että asiat ovat tutuilla paikoillaan siellä, mistä ostaja olettaakin niiden olevan. Esimerkiksi ostoskori on oikeassa yläkulmassa. 

Muutkin toiminnallisuudet kaupassa ovat asiakasystävällisesti aseteltu, eikä sinun tarvitse niitä enää säätää. Now’n sivurakenne on suunniteltu siten, että se vaikuttaa positiivisesti ostokokemukseen.

Kauppasi ulkoasun määrittelee valitsemasi teema, joka visualisoi kauppasi asiakkaalle ja luo myös tunnelmaa. Teemaa voit vaihtaa helposti milloin vain sen vaikuttamatta rakentamaasi sisältöön tai tuotteisiin.

Kaikki Vilkas Now teemat suunnitellaan mobiililähtöisesti. Se tarkoittaa sitä, että teemoissa toiminnallisuudet tukevat asiakaskokemusta ensisijaisesti heille, jotka selailevat  kauppaasi mobiililaitteella. Suurin osa asiakkaista nimittäin tekee verkko-ostoksia puhelimella tai muulla mobiililaitteella. 

Kun rakennat sisältöä ja ulkoasua, tarkastele ajoittain kauppasi mobiilinäkymää. Vilkas Now’n editori kyllä ohjaa sinua toimimaan oikein jokaisessa tilanteessa.

Kaupan visuaalista puolta rakentaessa on hyvä muistaa myös tekstit, sillä kirjoitettu on sana on se, millä asiakkaat hakevat tuotteita esimerkiksi hakukoneiden avulla. Fonttien ja värien kanssa voit leikitellä niin paljon kuin haluat, mutta muista, että kaiken edelle menee käytettävyys ja luettavuus. Asiakkaan tulee saada selvää viestistäsi, se ei voi hukkua visualisoinnin alle.

Vilkas105

Toimitus ja maksutavat

On käytännössä kolme asiaa, joita ilman verkkokauppaa ei voi pyörittää: tuotteet, toimitustapa sekä maksutapa. Kaikissa näissä avainsanana on monipuolisuus.

Vilkas Now kaupasta löydät oletustoimitustapoja, jotka ovat esimerkkejä. Näitä ovat esimerkiksi vakiotoimitus, pikatoimitus ja nouto. Esimerkkien tarkoitus on ohjata kauppiaan ajatusta erilaisten toimitustapojen hyödyntämisestä, joten vaihda oletusesimerkkien tilalle todelliset toimitustavat ja kuvaa ne asiakkaalle selkeästi.

Toimitustavan tyypillä taas voit kustomoida esimerkiksi toimitusten hintaa, kuten “sadan euron ostoksista ilmainen toimitus” tai määritellä kirjetoimituksen painorajan.

Tärkeintä on, että ostoskoriin mentäessä asiakas ymmärtää mitä hän saa valitessaan tietyn toimitustavan. Vinkkaamme siis, että tee kuvaukset huolella. Sillä voi olla iso merkitys konversioon, eli siihen, että asiakas vie ostoaikeensa loppuun saakka. 

Myös maksutavat ovat kaupassasi ensi alkuun esimerkinomaisesti. Näitä ovat lasku, maksu etukäteen tai verkkomaksu. On ehdottoman tärkeää, että tarjoat asiakkaallesi monipuolisia maksutapoja, jotta jokainen asiakas löytää kaupastasi omaan verkko-ostamisen tyyliin sopivan tavan toimia. Maksutapojen vaillinaisuus on yksi suurimpia konversiota haittaavia asioita ja sinun tehtäväsi on poistaa näitä esteitä ostajan tieltä.

Vilkkaan tarjoamat, Now verkkokauppaan integroidut maksu- ja logistiikkapalveluiden tarjoajat ovat valikoituneet kumppaneiksemme luotettavuuden, asiakasystävällisyyden sekä tunnettuuden perusteella. Integraatiokumppaneidemme palveluiden kautta sinun on mahdollista tarjota pienellä vaivalla kaikki oleellisimmat maksu- ja logistiikkatavat kaupassasi. Katso talleenteesta, kun Markus neuvoo miten saat sopimuksen kumppanimme kanssa tehtyä ja miten asetat tunnukset oikein verkkokauppasi taustahallinnassa.

Kehotamme sinua kiinnittämään huomion jälleen loppuasiakkaan ajatuksiin ja nimeämään maksutavat heitä houkuttelevasti, kuten lasku, verkkomaksu tai luottokortti. Tärkeintä on, että loppuasiakas löytää helposti haluamansa maksutavan.

Yleiset vinkkimme

Tuotehallinnan, ulkoasun sekä toimitus- ja maksutapojen käsittelyn jälkeen Markus tarjoilee koulutustallenteella omat yleiset vinkkinsä kaupan käyttöön liittyen. Asiakkaan kokemukseen verkkokaupastasi vaikuttaa suuresti hänen oma toimintansa. Joskus riittää, että asiakas vaihtaa selainta tai päivittää sivun. Usein hankalista tilanteista selviät vain lempeällä ohjauksella, pidä tämä vinkki mielessä. Sarjatyönä tehtävät verkkokauppiaan arkeen liittyvät asiat, kuten tilaukset, kannattaa taas avata omiin välilehtiinsä. Markus ohjaa sinua näihin asioihin liittyen koulutusvideossa, tunnin ja vartin päästä aloituksesta.

Lopuksi

Kauppasi alkaa olemaan loppusilausta vailla. Muista, että voit testailla erilaisia versioita ilmaiseksi 30 päivää ja senkin jälkeen verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa työtä. Lopuksi vielä muistilista viimeisistä toimista:

  1. Testaa oma kauppasi. Käy ostopolku alusta loppuun varmistaaksesi, ettei se töki tai tunnu epämiellyttävältä. Lue kirjoittamasi tekstit ja varmista, että viestisi on kerrottu asiakkaan kielellä. Tarkista, että olet ollut huolellinen: poista esimerkit, kirjoitusvirheet ja muut kokeilusi.
  2. Käy vielä sisällöt ajatuksella läpi: Onko sisältöä riittävästi? Onko se oleellista, helposti ymmärrettävää ja luettavissa? Onko tuotteet kuvattu sanallisesti oikein? Viilaa tarvittaessa myös visuaalista ympäristöä siten, että kuvia on miellyttävä katsoa ja että ne myös kertovat tarinaa. Muista, että tuotekuvat korvaavat hypistelyn.
  3. Verkkokaupassa aisteja on vähemmän käytettävissä kuin kivijalassa, joten kuvat ja luonteva sanoitus luovat asiakkaalle myös tunnelmaa. 
  4. Toimivan verkkokaupan rakentamisen jälkeen kiinnitä huomiosi markkinointiin. Kukaan ei löydä kauppaasi, jollet kerro sen olemassaolosta ja tee toimenpiteitä asiakkaiden houkuttelemiseksi. Vilkas Media on apunasi kun olet valmis käynnistämään digitaalisen mainontasi. Vilkas Now-kauppasi taustahallinnasta löydät kauppatasosi mukaisesti sovelluksia, kuten chat- ja uutiskirjetoimintoja, sekä muita liiketoimintaasi parantavia palveluita ja markkinointityökaluja.
  5. Tsekkaa vielä lopuksi tallenteelta, kohdasta 1:18:14 Markuksen vinkit kuvien koosta ja resoluutiosta.
  6. Harkitse palvelupakettia valitessasi, mitkä ovat oleellisia toimintoja sinun verkkoliiketoimintasi tavoitteita tukemaan.

Vilkkaan tuki on täällä sinua varten ja apuja saat myös Vilkkaan kauppiaiden aktiivisesta Facebook-yhteisöstä.

Ja nyt, aloita kauppasi rakentaminen!

Vilkas116

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Pohjoismainen maksunvälityspalvelu Avarda Vilkas-verkkokauppoihin

Vähittäiskaupan kova kilpailu vaatii verkkokauppiaaltakin rahaa ja resursseja vieviä...

Vilkkaalle uusi työntekijä hybridirooliin

Kevät on jo pitkällä, ja pihapuiden lisäksi myös Vilkkaan riveihin on saatu uusia sirkuttajia.

Vilkas Verkkokauppa tehostaa Tulikiven kansainvälisiä toimintoja

Pörssinoteerattu perheyritys Tulikivi Oyj ja sen tytäryhtiöt muodostavat Tulikiven, joka on ...