Vaikuttaako verkkokaupan ulkoasu myynnin lisääntymiseen?

Oletko koskaan miettinyt, miksi jotkut verkkokaupat menestyvät paremmin kuin toiset? Onneksemme näillä menestyjillä ei ole taikatemppuja hihassaan, he vain tekevät pitkäjänteistä liiketoiminnan kehittämistyötä, eivätkä ole unohtaneet myöskään verkkokaupan designia ja käytettävyyttä.

Nimittäin kehittämistyön yksi alue on verkkokaupan ulkoasu, jossa tasapainoillaan visuaalisuuden ja konversio-optimoinnin välillä. Ulkoasulla siis luodaan asiakaskokemusta, joka aivan ehdottomasti vaikuttaa myynnin positiiviseen - tai negatiiviseen - kehitykseen.

innoair_ulkoasu

Ulkoasu virittää tunnetilaa, mikä lisää ostoaikeita

Verkkokaupan ulkoasussa ei kannata ohittaa visuaalisuutta, sillä se luo verkkokaupassa asioivalle tunnetilaa. Tutkimustenkin mukaan asiakkaan ostoaikeita määrittää mitä suuremmissa määrin tunne ja sitä voimme virittää nimenomaan ulkoasulla ja verkkokaupan designilla: väreillä ja elementtien asettelulla. Asiakkaat ostavat todennäköisemmin kaupasta, joka luo miellyttävän ilmapiirin.

Tässä kohtaa älykkään verkkokauppiaan ja sen suunnittelusta vastaavan on oltava tarkkana. Käytettävyys ei saa hukkua kaiken visuaalisuuden alle. Voi olla houkuttelevaa luoda kaupasta taideteos, mutta ostamisesta tulee tehdä jouhevaa, jotta se ei jää kesken.

Ohessa asiantuntijoiltamme kerätty näkemys verkkokaupan designista, joka kasvattaa myyntiä.

Verkkokaupassa houkuttelevuus tukee myynnin edistämistä

  1. Verkkokaupan käytettävyys: tee ostaminen helpoksi
    Asiakkaan on voitava lisätä tuote ostoskoriin ja tehdä tilaus vaivatta. Tämä edellyttää, että tuotteet ovat helposti löydettävissä. Tärkeimmät kohdat käytettävyyden parantamiseksi ovat siis tuoteryhmävalikko ja tuotehaku. Älä keksi pyörää uudelleen, vaan sijoita ne samaan tapaan kuin muissakin verkkokaupoissa. Näin asiakkaat löytävät etsimänsä lähes automaattisesti, kun katse osuu intuitiivisesti oikeaan paikkaan. Älä kikkaile myöskään ostoskorin paikalla, sillä jos se ei ole siellä missä ihminen sen olettaa olevan (kyllä, oikeassa yläkulmassa!) ei hän sitä lähde etsimään muualtakaan ja saattaa jopa epäillä verkkokauppasi aitoutta.

  2. Tuotenostot: näytä parhaat tuotteet etusivulla
    Tuotteiden on oltava näkyvillä heti etusivulla, mieluiten ylhäällä. Etusivun tuotenostot ovat tärkeitä, sillä ne esittelevät kaupan tarjonnan ja houkuttelevat asiakkaita etsimään lisää. Lisäksi ne parantavat hakukonenäkyvyyttä ja antavat osansa sivun visuaaliseen ilmeeseen.

  3. Verkkokaupan bannerimainokset: tehokkaat myynninedistäjät
    Etusivulla käytetään usein kuvakarusellia, jossa on isoja vaihtuvia bannerimainoksia. Tätä katseenvangitsijaa onkin syytä käyttää hyödyksi myös myynninedistämisessä ja laittaa bannereihin tarjouksia, tuotenostoja tai suosittujen tuoteryhmien nostoja. Bannerista klikkaamalla asiakas pääsee nopeasti tilaamaan tuotteita. Voit myös vakuuttaa asiakkaat kauppasi paremmuudesta ja esitellä palvelulupauksesi, kuten "Ilmainen toimitus yli 100€ tilauksiin" tai "Toimitukset 1-3 arkipäivässä".

  4. Alatunniste: tärkeät tiedot yhdellä vilkaisulla
    Alatunnisteesta asiakkaat etsivät yhteystietoja ja muita yrityksen infosivuja, kuten tietoa palautuskäytänteistä jo hyvissä ajoin ennen tilauksen tekemistä. Siksi alatunnisteeseen tulee listata kaikki mahdolliset linkit, kuten toimitusehdot, rekisteriseloste, palautusohjeet, yrityksen taustatiedot, maksutavat ja some-palvelut. Hyödynnä jälleen ihmisen ajattelun luonnollista flowta, alatunnisteeseen ei tarvita mitään omaperäistä.

  5. Mobiilikäyttö: sama käytettävyys kaikilla laitteilla
    Mobiilinäkymässä on tärkeää säilyttää käytettävyys ja visuaalinen houkuttelevuus. Elementit on sovitettava ruudulle kompromisseja tekemättä. Tärkeintä on tuotteiden helppo löydettävyys ja tilaamisen helppous myös mobiililaitteilla.

marttiini_ulkoasu

Kolme asiaa, jotka ammattilainen varmistaisi verkkokaupan ulkoasussa

Tiivistettynä, asiat jotka myynnin kasvattamiseksi verkkokaupan designin ja käytettävyyden ammattilaiset varmistaisivat ovat:

  1. Selkeys ja helppous: Verkkokauppa on selkeä ja intuitiivinen. Tuotteet on järjestetty loogisesti, ja asiakkaat voivat navigoida sivustolla vaivatta.

  2. Visuaalinen houkuttelevuus: Sivuston ulkoasu on harkitusti houkutteleva. Tuotenostot, bannerit ja kuvat vetävät asiakkaita puoleensa tutkimaan tarjontaa ja tekemään ostoksia.

  3. Responsiivisuus: Sivusto toimii saumattomasti kaikilla laitteilla, mukaan lukien kannettavat laitteet, josta nykyään suurin osa ostoksista konvertoituu. Asiakkaiden tulee voida tehdä ostoksia missä ja milloin tahansa.

Verkkokaupan ulkoasu ja käytettävyys eivät ole pelkästään silmänruokaa, vaan ne voivat olla ratkaisevia tekijöitä myynnin kasvattamisessa. Pienillä ja harkituilla kehitystoimenpiteillä voit tehdä verkkokaupastasi houkuttelevan ja myyvän. Muista pitää asiakas mielessä ja varmistaa, että he voivat löytää etsimänsä helposti ja tehdä ostoksia vaivatta.

Panostus verkkokaupan designiin kannattaa

Halutessasi me luomme sinulle asiakaskokemukseen panostavan verkkokaupan ulkoasun, joka houkuttelee asiakkaita ja kasvattaa myyntiäsi. Olemme tehneet saman jo usealle verkkokaupalle, kuten Koreus, Innoair ja marttiini.fi.

Koreus ulkoasu

Parhaaseen lopputulokseen pääsemme, kun analysoimme verkkokauppasi olemassa olevan designin, tunnistamme kipupisteet ja kohdistamme konkreettiset ja tuloksia todistetusti tuovat toimenpiteet niihin. Näin on syntynyt esimerkiksi upea KoreusKlubi, joka on koreus.fi -verkkokaupan asiakkaiden oma kanta-asiakasohjelma.

Koska toimiva ulkoasu ei ole kiinni teknisistä ominaisuuksista vaan pureutuu verkkoliiketoiminnan kehittämiseen, ei ulkoasun suunnittelukaan ole verkkokauppa-alustasta tai toimialasta riippuvainen. Tuotammekin asiantuntija-analyysin ulkoasun nykytilasta ja suunnittelemme myyntiä edistävän, visuaalisen ulkoasusuunnitelman kaikille verkkokaupoille.

Tärkeintä kuitenkin on, että annat verkkokaupan ulkoasulle sen ansaitseman huomion myynnin kasvattajana. Teit sen sitten itse tai teettämällä sen ammattilaisella.

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Asiantuntijaesittely: verkkokaupankäynnin Senior Advisor Ari Paksuniemi

Hei Ari, hauska tutustua! Kertoisitko meille, kuka olet?

Verkkokaupan 4K-kaava: Muutama helppo tapa kehittää konversiota

Tässä sarjassa verkkokaupan asiantuntijamme käsittelevät kuinka verkkokauppaa voi kasvattaa...

Verkkokaupan myynnin 4K-kaava: tuotehinnoittelu, huomioi nämä

Vilkkaan adventtikalenterissa tarjoamme neljän kirjoituksen sarjan verkkokaupan myynnin...