Hyvä SEO-strategia: kuusi elementtiä onnistumiseen

Hakukoneoptimointi (SEO) on prosessi, jolla parannetaan verkkokaupan näkyvyyttä hakukoneen orgaanisissa tuloksissa. Tässä kirjoituksessa käsittelemme kuutta onnistuneen SEO-strategian elementtiä. Kun olet varmistanut, että nämä asiat ovat kaupassasi kunnossa, olet jo päässyt pitkälle!

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa karkeasti kahteen tekijään: sivun sisäiseen sisältöön ja tekniseen toteutukseen, sekä ulkopuolisiin sisältöihin. Sisäinen SEO kattaa kaikki tekniset keinot, joiden avulla verkkosivustosi sijoitusta hakusivulla voidaan parantaa. Ulkopuolinen sisältö taas viittaa kaikkiin niihin toimenpiteisiin joita voidaan tehdä verkkokauppasi ulkopuolella näkyvyyden parantamiseksi.

 

Sivun sisäinen SEO

Sisältö

Hyvässä ja tehokkaassa SEO-strategiassa verkkokaupan sisältö on kaiken A ja O. Kun suunnittelet verkkokauppasi sisältöä, kannattaakin pohtia mitkä tiedot ovat juuri sinun asiakkaallesi tärkeitä. Hakukoneoptimoinnin ja hakukoneiden kannalta oleellista on myös sisällön pituus. Suosittelemme lisäämään verkkokauppaan tekstiä, joka koostuu vähintään 300 sanasta, mielellään noin 500 sanasta. Mitä pidempi sisältö, sitä parempi se on hakukoneille. Muista silti pitää sisältösi kiinnostavana ja osuvana asiakkaillesi ja vältä toistoa. Jos sisältö ei puhuttele asiakastasi, ei se puhuttele hakukonettakaan.

Avainsanat

Avainsanat ovat sanoja, joita asiakkaat kirjoittavat hakukoneisiin kuten Googleen, kun he yrittävät etsiä jotain tiettyä tuotetta tai sivua. On erityisen tärkeää, että verkkokaupan sisällöistä löytyvät toimialaasi liittyvät avainsanat, jotta sisällöt löytyvät hakukoneista kun niitä haetaan tunnistamillasi avainsanoilla.

Hyvä avainsana on sellainen, jolla on paljon hakuja Googlessa ja joka liittyy oleellisesti toimialaasi. Jotta verkkokauppasi löydettäisiin hakusivuilta, tulee sinun sijoittaa avainsanasi verkkokaupassasi otsikoihin sekä muuhun sisältöön. Avainsanojen kannattaa löytyä jo ihan tekstin alkupäästä. Varmista kuitenkin, että avainsanat sopivat tekstiin ja sisältöön luonnollisesti. Jos vain luettelet kaikki avainsanasi yksi toisensa jälkeen ilman punaista lankaa, saattaa hakukoneet huomata tämän ja rankaista sivujasi huonosta sisällöstä alentamalla hakusijoitustasi.

Metaotsikko ja metakuvaus

Metaotsikko on hakusivulla näkyvä otsikko - eli yksittäisen hakutuloksen pääotsikko. Se voi olla enintään 55 merkkiä pitkä, jotta se mahtuu kokonaan hakusivulle. Tehokkaan meta-otsikon tulee sisältää kolme pääavainsanaasi. Otsikon kuuluu myös vastata sen sivun sisältöä, jolle otsikko ohjaa.

Metakuvaus taas on teksti, joka näkyy hakusivulla otsikon alla. Tämän kuvauksen tulisi sisältää enintään 150 merkkiä (ja myös kolme pääavainsanaa!). Kuvauksen pitäisi selkeästi kiteyttää sivun sisältö, jotta se houkuttelee käyttäjiä ja asiakkaita vierailemaan verkkokauppassasi. 

6_vinkkiä_seo

 

Sivun ulkopuolinen SEO

Käänteiset linkit

Monelle yritykselle Word-of-mouth -tyyppinen markkinointi toimii edelleen hyvin. Käänteiset linkit ovatkin juuri tätä, mutta sitä pidetään silti hakukoneoptimoinnin vaikeimpana osana, sillä se vaatii ulkopuolisen verkkosivun ohjauksia sisältöösi.

Helpoin tapa saada käänteisiä linkkejä sivuillesi on luoda hyvää ja mielenkiintoista sisältöä usein, mikä puolestaan taas rohkaisee muita puhumaan yrityksestäsi. Toinen tehokas tapa on toimia yhteistyössä toimialaan liittyvien bloggaajien tai verkkosivujen kanssa. Asiakkaille tämäkin on aiheeseen sopivaa sisältöä, ja samalla vahvistat verkkokauppasi sijoitusta hakusivuilla. 

Sosiaalinen media

Some on yksi parhaista markkinointikanavista verkkokaupoille. Somessa voit olla vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa ja jakaa yritykseesi ja verkkokauppaasi liittyviä ajankohtaisia uutisia. Sosiaalisen median kanavat voivat olla erittäin hyödyllisiä tiettyjen tavoitteiden saavuttamisessa, sekä tuotteiden mainostamisessa kun teet tuotteistasi mielenkiintoista sisältöä, kuten kuvia ja videoita. 

Verkkohakemistot

Verkkohakemistojen avulla voit näkyä useilla verkkosivuilla sekä kerätä asiakkaidesi arvosteluja. Hyvä läsnäolo verkkohakemistoissa ja positiiviset asiakasarvostelut voivat tuoda kauppasi näkyville monille uusille, potentiaalisille asiakkaille. Myös negatiiviset arvostelut ovat tärkeitä käsitellä, koska ne voivat vaikuttaa yrityksesi ja tuotteidesi mielikuvaan negatiivisesti, ja samalla karkottaa asiakkaita pois. Hyvin hoidettu reklamaatio voi puolestaan vahvistaa yrityksesi positiivista kuvaa asiakkaissa.

 

SEO = rakettitiedettä?

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, jos tunnet asiakkaasi ja hakukoneoptimoinnin perusteet. Jotta näkyvyytesi orgaanisissa hakutuloksissa ja sijainti hakusivuilla parantuisi, varmista ainakin nämä kuusi elementtiä: 

  • Asiakkaille oleellinen ja kiinnostava sisältö - mitä pidempi sitä parempi
  • Tunnistettujen avainsanojen käyttö
  • Tehokkaat ja sivun sisältöä vastaavat ja kuvaavat metaotsikko ja metakuvaus
  • Käänteiset linkit eli ulkopuolisten sivujen viittaukset sinun sivuillesi
  • Sosiaalisen median rooli sisällön luomisessa
  • Näkyvyys verkkohakemistoissa ja arvosteluissa

 

Kaipaatko apua hakukoneoptimoinnin kanssa? Tutustu SEO-palveluihimme verkkokauppiaille:

Tutustu SEO-palveluihin

 

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Verkkokaupan sisällön tuottaminen - näillä vinkeillä hyvään alkuun

Verkkokauppaa perustaessa helposti lähdetään miettimään enemmän teknisiä asioita, kuten mitä maksu-...

Verkkokaupan Black Friday -markkinointi: vinkit ja strategiat - osa 1

Black Friday on vuoden kiireisin ja potentiaalisesti voitokkain päivä verkkokauppiaille. Saadaksesi...

Tiedätkö, miksi asiakas ostaa juuri sinun verkkokaupastasi?

Verkkokaupan ulkoasun päivittäminen on usein yksi ensimmäisistä asioista, joita verkkokauppias...