Tämä ohje koskee Suite Mini, Suite Active, Suite Pro ja Suite Enterprise kauppoja.
Google Ads tarjoaa joustavan tavan hallita mainosbudjettia, kohdentaa mainoksia tietyille yleisöille ja optimoida kampanjoita.
Google Ads -mainosten edut verkkokauppiaalle:
- Tarkka kohdentaminen – Voit kohdistaa mainokset tietylle yleisölle, sijainnille, iälle ja kiinnostuksen kohteille.
- Reaaliaikainen seuranta – Näet kampanjoiden tulokset heti ja voit optimoida niitä nopeasti.
- Maksat vain tuloksista – Maksat vain klikkauksista tai muista valitsemistasi tuloksista (esim. näyttökerrat, konversiot).
- Kasvattaa liikennettä ja myyntiä – Auttaa houkuttelemaan potentiaalisia asiakkaita juuri silloin, kun he etsivät tuotettasi.
- Joustava budjetti – Voit hallita mainoskustannuksia asettamalla päivä- tai kampanjakohtaisen budjetin.
Tarvittavat palvelut
Google Adsia voi käyttää ilman seurantaa, mutta tällöin ei saa tehtyä kustannustehokasta mainontaa verkkokaupassa. Käytännössä Google Adsin käyttöönottoon tarvitset Vilkas Verkkokaupan lisäksi seuraavat palvelut ja GA4 seuranta kannattaa olla lisätty ennen Google Adsin lisäämistä.
- Google Tag Manager, jonka kautta seurannat saa lisättyä kauppaan
- Google Analytics, jossa on lisättynä GA4 omaisuus ja data stream
- Google Ads, jossa määriteltu konversion tapahtuma
Google Tag Managerin saa yhdistettyä kauppaan seuraamalla tätä ohjetta:
https://www.vilkas.fi/tuki/suite/google-tag-manager
Google Analyticsin 4:n saa otettua käyttöön seuraamalla tätä ohjetta:
https://www.vilkas.fi/tuki/suite/google-analytics-4-seuranta-google-tag-managerin-kautta-suite-kaupassa
Google Adsin konversiotapahtuman saat lisättyä Adsin asetuksissa seuraamalla tätä ohjetta:
https://www.vilkas.fi/tuki/suite/google-ads-konversiotapahtuma
Alla Google Adsin lisäämisestä tarkemmin.
Google Adsin seurannan lisääminen Google Tag Managerissa
Google Tag Managerin asetuksiin ja toimintaan löydät tarkemmat ohjeet Googlen omilta tukisivuilta, mutta alla olevan ohjeistuksen mukaisesti saat lisättyä Vilkas Suite verkkokauppaasi yleisen Google Adsin konversion seurannan.
Tarvitset konversionseurannan asetuksia varten Google Adsista kaksi konversiotapahtuman tunnusta.
- Kirjaudu Google Ads palveluun omalle tilillesi
- Siirtty vasemmasta palkista kohtaan Goals
- Avaa listasta verkkokauppasi konversiotapahtuma (tai lisää uusi tarvittaessa)
- Napsauta alempaa Tag setup laatikkoa nähdäksesi sen sisällä olevat valinnat
- Valitse Use Google Tag Manager
- Kopioi talteen Conversion ID ja Conversion label
Saat nämä kopioitua myös konversiontapahtuman koodinpätkästä
<!-- Event snippet for Tilaus conversion page -->
<script>
gtag('event', 'conversion', {
'send_to': 'AW-ConversionID/ConversionLabel
'value': 1.0,
'currency': 'EUR',
'transaction_id': ''
});
</script>
Google Ads konversion seurannan lisääminen
Google Ads konversion seurannan avulla saat seurattua mainoksien tehokkuutta. Saat lisättyä sen Google Tag Manageriin seuraavalla tavalla.
- Siirry Google Tag Managerissa vasemman reunan päävalikosta kohtaan Tagit
- Napsauta Uusi nappia
- Anna nimeksi uudelle tagille esim. "Google Ads konversion seuranta"
- Napsauta kenttää Tagin määritys
- Valitse oikeasta reunasta kohta Google Ads ja sen alta tagin tyypiksi Google Adsin konversion seuranta
- Syötä Tulostunnus-kenttään Google Adsin konversiotapahtuman Conversion ID
- Syötä Tulostunniste-kenttään Google Adsin konversiotapahtuman Conversion Label
- Syötä Konversion arvoksi ecommerce.value
- Syötä Tapahtumatunnukseksi ecommerce.transaction_id
- Syötä valuutan koodiksi ecommerce.currency
- Valitse Sisällytä tuotetason myyntidata
- Valitse datalähteeksi Datakerros
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit kenttää
- Valitse GA4 seurantaa varten lisätty Custom event - purchase
- Napsauta Tallenna
Google konversion linkitys
Google Ads konversion seurannan rinnalle kannattaa aina lisätä Google konversion linkitys, joka jakaa konversioista tietoa eri Googlen palveluiden välillä. Sen saa lisättyä seuraavasti.
- Siirry Google Tag Managerissa vasemman reunan päävalikosta kohtaan Tagit
- Napsauta Uusi nappia
- Anna nimeksi uudelle tagille esim. "Google konversion linkitys"
- Napsauta kenttää Tagin määritys
- Valitse oikeasta tagin tyypiksi Konversionlinkitys
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit kenttää
- Valitse All Pages
- Napsauta Tallenna
Vanha tapa lisätä konversion seuranta Suite verkkokauppaan
Aiempi tapa lisätä konversionseuranta kauppaan tehtiin siten, että Google Adsin konversiotapahtumasta valittiin, että otetaan käyttöön Google tagin avulla. Sitten tapahtumakoodinpätkä kopioitiin kaupan hallinnassa kohtaan Asetukset > Yleiset asetukset > Tekstit > Tilausvahvistussivun teksti / Kumppaniyrityksen seurantakoodi.
Tämä on edelleen mahdollista, mutta ei enää suositeltu tapa. Tämän ongelmana on se, että Suite verkkokaupan uusi kustomoitu evästekysely ei pysty rajoittamaan suoraan kiitossivulle lisättyä koodia, vaan kaikki seuranta pitäisi nykyään siirtää Google Tag Managerin puolelle.
Jos kuitenkin jostain syytä halutaan koodinpätkä lisätä kiitossivulle, niin tästä kuvasta nähdään mitkä muuttujat kannattaa muokata koodiin, että saadaan halutut tiedot siirtymään.