Google Ads mahdollistaa verkkokaupan mainostamisen Googlen hakutulossivuilla sekä Googlen sisältöverkostossa. Huolellisesti rakennettu mainoskampanja Adsissa on kustannustehokas tarkan kohdennettavuuden ansiosta.
Käyttöönotto
Google AdWordsiin kirjaudutaan luomalla Google-tili. Voit käyttää Google Adsissa samaa tiliä kuin Google Analyticsissa.
- Luo verkkokaupallesi tili osoitteessa adwords.google.fi
- Luo ensimmäinen kampanja
- Täytä laskutustiedot tilillesi
Kun nämä vaiheet ovat suoritettu, mainoksia alkaa näkymään hakutuloksissa ja muissa valitsemissasi mainospaikoissa.
Tulosten seuraaminen
Markkinointia tehtäessä on erittäin täkeää mitata kampanjan tehokkuutta, jotta voit kohdentaa markkinointibudjettiasi vain tulosta tuottaviin mainoksiin ja hylätä tehottomat mainokset. Tätä varten Google Adsista tarvitaan verkkokaupan head-alueelle tulee Googlen yleinen sivustotagi ja tilausvahvistussivulle tulee tapahtumakoodinpätkä.
Tarvittavat seurantakoodit saat lisättyä seuraavasti...
1) Kirjaudu Google Ads tilillesi
2) Valitse Työkalut ja asetukset
3) Valitse Konversiot
4) Lisää uusi konversio sinisestä plus-napista (Tulos).
6) Valitse Verkkosivusto konversion tyypiksi
7) Valitse verkkokaupan ostamiseen sopivat asetukset konversiotapahtumalle sekä valitse Luo ja jatka
7) Valitse Lisää tagi itse (olet kauppasi verkkovastaava)
8) Kopioi Yleinen sivustotagi (1) kaupan hallinnassa kohtaan Asetukset > Yleiset asetukset > Lisäasetukset
9) Koipioi Tapahtumakoodinpätkä (2) kaupan hallinnassa kohtaan Asetukset > Ostoskorin asetukset > Tekstit > Tilausvahvistussivun teksti / Kumppaniyrityksen seurantakoodi. (Muista napsauttaa kenttä HTML-kooditilaan ennen koodin liittämisestä kentän yläreunan <>-napista.)
10) Jos haluat seurata ostotapahtumien arvoja, niin Tapahtumakoodinpätkään kannattaa muokata vastaavat paikkamerkit, jotka saat kopioitua kentän info-kuvakkeesta.
Huomaa, että value kohtaan täytyy paikkamerkki ympäröidä hipsuilla vaikka niitä ei ole Googlen koodissa arvon 1.0 ympärillä.