Vilkas Suite tuki ja ohjeet
- Suite »
- markkinointi »
- Google Analytics 4 seuranta Google Tag Managerin kautta Suite kaupassa
Etsitkö Vilkas Now tukea?
Vilkas Now tukeenGoogle Analytics 4 seuranta Google Tag Managerin kautta Suite kaupassa
Tämä ohje koskee Suite Mini, Suite Active, Suite Pro ja Suite Enterprise kauppoja.
Vilkas Suite kaupoista löytyy suora liityntä Google Universal Analyticsiin. Se on edelleen kattava tapa seurata kaupan liikennettä, mutta sen rinnalle ja sen tulevaksi korvaajaksi on Google julkaissut Google Analytics 4 version. Googlen aikataulun mukaan he lopettavat tiedon keräämisen nykyiseen Universal Analyticsiin 1.7.2023, joten on hyvä alkaa jo rinnalla keräämään tietoa uuteen Google Analytics 4 versioon.
Google Analytics 4 versiossa on ajatuksena, että siinä on valmiina vähemmän tapahtumia oletuksena, mutta näitä voi itse lisätä vapaammin. Googlen omista ohjeista voi lukea tarkemmin miten tämä tapahtuu.
Tässä ohjeessa kerrotaan mitä minimissään kannattaa seurata Vilkas Suite kaupassa ja miten sen saa lisättyä Google Tag Managerin kautta.
Tärkeintä on, että hyvissä ajoin päivität Google Analytics 4 seurantaan. Voit tehdä sen itse alla olevilla ohjeilla tai ostaa palveluna Vilkkaan asiantuntijatyönä.
https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4
Tarvittavat palvelut
Tarvitset tätä varten verkkokaupan lisäksi seuraavat palvelut
- Google Tag Manager, jonka kautta seurannan saa tehtyä
- Google Analytics, jossa on lisättynä GA4 omaisuus ja data stream
Määritykset Vilkas Suite verkkokaupassa
Google Tag managerin saat otettua Vilkas Suite verkkokaupassa käyttöön kohdassa Markkinointi > Google Tag Manager lisäämällä kontin tunnuksen asetuskenttään. Sen lisäksi pitää valita, että käytetään Google Analytics 4 seurantaa. Lue tästä lisää tukisivulla Google Tag Manager.
Määritykset Google Tag Managerissa
Google Tag Managerin asetuksiin ja toimintaan löydät tarkemmat ohjeet Googlen omilta tukisivuilta, mutta alla olevan ohjeen mukaisesti saat lisättyä sinne Suite verkkokaupan yleisen seurannan ja ostoksien seurannan eli purchase tapahtuman.
Yleisen seurannan lisääminen
- Siirry Google Tag Managerissa vasemman reunan päävalikosta kohtaan Tagit
- Napsauta Uusi nappia
- Anna nimeksi esim. "GA4 generic tracking"
- Napsauta kenttää Tag Configuration
- Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google Analytics: GA4-Configuration
- Syötä Measurement ID kenttään Google Analyticsissa olevan GA4 omaisuuden mittaustunnus
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit kenttää
- Valitse All Pages
- Tallenna
Ostotapahtuman seurannan lisääminen
- Napsauta Tagit kohdassa Uusi nappia
- Anna nimeksi esim. "GA4 purchase tracking"
- Napsauta kenttää Tag Configuration
- Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google Analytics: GA4-tapahtuma
- Valitse määritystagi kohtaan GA4 generic tracking
- Anna tapahtuman nimeksi "purchase"
- Valitse sen alta kohta More Settings ja sitten Ecommerce
- Ruksi valinta Send Ecommerce data
- Valitse valitse Data Source kenttään Data Layer
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggering kenttää
- Valitse Custom event
- Anna triggerille nimeksi esim. "GA4 purchase trigger"
- Kirjoita Tapahtuman nimi kenttään "purchase"
- Valitse kohdasta This trigger fires on jälkimmäinen eli Some custom events
- Lisää ehto "Event equals purchase"
- Tallenna
Kun olet tallentanut kaikki muutokset, niin muista vielä julkaista ne oikean yläkulman Submit napista. Lopputuloksena Tags kohdassa pitäisi löytyä seuraavanlaiset tagit.
Kun tagit on julkaistu, niin voi joskus kestää vielä pari vuorokautta, että tiedot alkavat liikkumaan (48 h) Google Tag Managerista, joten muutoksien osalta joutuu usein odottamaan ennen kuin päsee näkemään onko kaikki saatu lisättyä oikein.
Jos haluat mieluummin ostaa tämän palveluna, niin löydät siitä lisää tietoa täältä.