Tuki - Vilkas Now
- Now »
- markkinointi »
- Google Analytics 4 seuranta Google Tag Managerin kautta
Etsitkö Vilkas Suite tukea?
Vilkas Suite tukeenGoogle Analytics 4 seuranta Google Tag Managerin kautta
Vilkas Now verkkokaupassa on suora liityntä nykyiseen Google Universal Analyticsiin. Se on edelleen kattava tapa seurata kaupan liikennettä, mutta sen rinnalle ja sen tulevaksi korvaajaksi on Google julkaissut Google Analytics 4 version. Googlen aikataulun mukaan he lopettavat tiedon keräämisen nykyiseen Universal Analyticsiin 1.7.2023, joten on hyvä alkaa jo rinnalla keräämään tietoa uuteen Google Analytics 4 versioon.
Google Analytics 4 versiossa on on ajatuksena, että siinä on valmiina vähemmän tapahtumia, mitä oletuksena seurataan ja käyttäjä voi lisätä sitten haluamiaan tapahtumia itse vapaammin.
Googlen omista ohjeista voi lukea tarkemmin miten tämä tapahtuu, mutta tässä ohjeessa kuvattuna, mitä minimissään kannattaa seurata Vilkas Now kaupassa ja miten sen saa lisättyä Google Tag Managerin kautta.
Tarvittavat palvelut
Tarvitset tätä varten Vilkas Now verkkokaupan lisäksi seuraavat palvelut
- Google Tag Manager, jonka kautta seurannan saa lisättyä
- Google Analytics, jossa on lisättynä GA4 omaisuus ja data stream
Määritykset Vilkas Now verkkokaupassa
Google Tag managerin saat otettua Vilkas Now verkkokaupassa käyttöön lisäämällä sen tarjoamat seurantakoodit kaupan editorista löytyviin Google Tag Manager -liitynnän asetuksiin. Lue tästä lisää tukisivulla Google Tag Manager.
Määritykset Google Tag Managerissa
Google Tag Managerin asetuksiin ja toimintaan löydät tarkemmat ohjeet Googlen omilta tukisivuilta, mutta alla olevan mukaisesti saat lisättyä sinne Now verkkokaupan yleisen seurannan ja ostoksien seurannan eli purchase tapahtuman.
Yleisen seurannan lisääminen
- Siirry Google Tag Managerissa vasemman reunan päävalikosta kohtaan Tagit
- Napsauta Uusi nappia
- Anna nimeksi esim. "GA4 yleinen seuranta"
- Napsauta kenttää Tagin määritys
- Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google Analytics: GA4-määritys
- Syötä Mittaustunnus-kenttään Google Analyticsissa olevan GA4 omaisuuden mittaustunnus
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit kenttää
- Valitse All Pages
- Tallenna
Ostotapahtuman seurannan lisääminen
- Napsauta Tagit kohdassa Uusi nappia
- Anna nimeksi esim. "GA4 ostotapahtuma"
- Napsauta kenttää Tagin määritys
- Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google Analytics: GA4-tapahtuma
- Valitse määritystagi kohtaan GA4 yleinen seuranta
- Anna tapahtuman nimeksi "purchase"
- Valitse sen alta kohta Lisäasetukset ja sitten Verkkokauppa
- Ruksi valinta Lähetä verkkokaupan data
- Valitse valitse Datalähde-kenttään Data Layer
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit-kenttää
- Napsauta oikean yläkulman sinistä plus-merkkiä lisätäksesi uuden triggerin
- Anna triggerille nimeksi esim. "GA4 ostotapahtuman triggeri"
- Napsauta Triggerin määritys -kenttää
- Valitse Muokattu tapahtuma
- Kirjoita Tapahtuman nimi kenttään "purchase"
- Valitse kohdasta Tämän triggerin käynnistysehto on jälkimmäinen eli Jotkin muokatut tapahtumat
- Lisää ehto "Event on yhtä kuin purchase"
- Tallenna
Kun olet tallentanut kaikki muutokset, niin muista vielä julkaista ne oikean yläkulman Submit napista. Lopputuloksena Tags kohdassa pitäisi löytyä seuraavanlaiset tagit.
Kun tagit on julkaistu, niin voi joskus kestää vielä pari vuorokautta, että tiedot alkavat liikkumaan (48 h) Google Tag Managerista, joten muutoksien osalta joutuu usein odottamaan ennen kuin päsee näkemään onko kaikki saatu lisättyä oikein.
Jos haluat mieluummin ostaa tämän palveluna, niin löydät siitä lisää tietoa täältä: https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4