Tuki - Vilkas Now
- Now »
- markkinointi »
- Google Analytics
Etsitkö Vilkas Suite tukea?
Vilkas Suite tukeenGoogle Analytics
Google Analytics on Googlen tarjoama verkkosivustojen analytiikkatyökalu, jonka avulla verkkosivustojen omistajat ja markkinoijat voivat seurata ja analysoida sivustojensa käyttäjien toimintaa.
Se kerää tietoja sivuston liikenteestä, kuten kävijämääristä, kävijöiden maantieteellisestä sijainnista, käytetystä laitteesta, sivustolla vietetystä ajasta ja siitä, miten käyttäjät ovat löytäneet sivustolle. Tämän datan avulla voit tehdä perusteltuja päätöksiä verkkokauppasi parantamiseksi ja liiketoimintasi kasvattamiseksi.
Google uudisti vuonna 2023 Analytics palvelunsa ja korvasi aiemman Universal Analytics palvelunsa uudella Google Analytics 4 versiolla. Tässä ohjeessa on kuvattu, mitä minimissään kannattaa seurata Vilkas Now kaupassa ja miten sen saa lisättyä kauppaasi käyttöön Google Tag Managerin avulla.
Voit myös halutessasi ostaa Google Analytics asennuksen palveluna Vilkkaan asiantuntijatyönä.
https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4
Tarvittavat palvelut
Google Analyticsin käyttöönottoon tarvitset Vilkas Now verkkokaupan lisäksi seuraavat palvelut
- Google Tag Manager, jonka kautta seurannan saa lisättyä
- Google Analytics, jossa on lisättynä GA4 omaisuus ja data stream
Määritykset Vilkas Now verkkokaupassa
Google Tag managerin saat otettua Vilkas Now verkkokaupassa käyttöön lisäämällä sen tarjoamat seurantakoodit kaupan editorista löytyviin Google Tag Manager -liitynnän asetuksiin. Lue tästä lisää tukisivulla Google Tag Manager.
Määritykset Google Tag Managerissa
Google Tag Managerin asetuksiin ja toimintaan löydät tarkemmat ohjeet Googlen omilta tukisivuilta, mutta alla olevan mukaisesti saat lisättyä sinne Now verkkokaupan yleisen seurannan ja ostoksien seurannan eli purchase tapahtuman.
Yleisen seurannan lisääminen
- Siirry Google Tag Managerissa vasemman reunan päävalikosta kohtaan Tagit
- Napsauta Uusi nappia
- Anna nimeksi uudelle tagille esim. "GA4 yleinen seuranta"
- Napsauta kenttää Tagin määritys
- Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google-tagi
- Syötä Tagitunnus-kenttään Google Analyticsissa olevan GA4 omaisuuden mittaustunnus
- Avaa Määritysasetukset
- Napsauta Lisää parametri nappia
- Lisää parametriksi send_page_view
- Lisää sen arvoksi true
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit kenttää
- Valitse All Pages
- Tallenna
Yleisen seurannan tallentamisen jälkeen kannattaa lisätä vielä vähintään ostotapahtuman seuranta, jotta nähdään verkkokaupan ostoksista tietoa.
Ostotapahtuman seurannan lisääminen
- Napsauta Tagit kohdassa Uusi nappia
- Anna nimeksi esim. GA4 ostotapahtuma
- Napsauta kenttää Tagin määritys
- Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google Analytics: GA4-tapahtuma
- Lisää Mittaustunnus kohtaan Google Analyticsissa olevan GA4 omaisuuden mittaustunnus
- Lisää tapahtuman nimeksi purchase
- Valitse kohta Lisäasetukset
- Ruksi valinta Lähetä verkkokaupan data ja valitse datalähde Data Layer
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit-kenttää
- Napsauta oikean yläkulman sinistä plus-merkkiä lisätäksesi uuden triggerin
- Anna triggerille nimeksi esim. "GA4 ostotapahtuman triggeri"
- Napsauta Triggerin määritys -kenttää
- Valitse Oma tapahtuma
- Kirjoita Tapahtuman nimi kenttään purchase
- Valitse kohdasta Tämän triggerin käynnistysehto on jälkimmäinen eli Jotkin muokatut tapahtumat
- Lisää ehto "Event on yhtä kuin purchase"
- Tallenna
Kun olet tallentanut kaikki muutokset, niin muista vielä julkaista ne oikean yläkulman Lähetä-napista. Lopputuloksena Tags kohdassa pitäisi löytyä seuraavanlaiset tagit.
Kun tagit on julkaistu, niin voi testata, että näkyykö Google Analyticsissa reaaliaikaisessa seurannassa vierailija kun käy oman kaupan asiakaspuolella vierailemassa eri sivuilla. Tilastolliset tiedot Google Analyuticsissa kestää päivän pari, että niitä alkaa näkymään.
Jos haluat ostaa Google Analytics asennuksen palveluna, niin löydät siitä lisää tietoa täältä: https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4