2025 Q3: Kotimaisen verkkokaupan kasvu jatkunut, mutta uhka Kiinasta painaa
Kotimainen verkkokauppa on kasvanut Q3/2025 euromääräisesti lähes 5 prosenttia, samalla kun tilausmäärä nousi 14 %.
| 17.10.2023 10:05:49 | Vilkas Group Oy |
|
Verkkokauppaindeksi kertoo ostokäyttäytymisen muutoksesta: Suomalaiset ostavat verkosta aiempaa useammin, mutta halvempaa. ”Kasvu on jatkunut myös toisen vuosineljänneksen poikkeuksellisen kovan kasvun jälkeen, ja se on talouden kannalta tärkein viesti. Kiinalaisen krääsäkaupan räjähdysmäinen kasvu vaatii kuitenkin nyt nopeita vastauksia, vaara vaanii jo lähellä”, sanoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. |
Kotimainen verkkokauppa on jatkanut euromääräistä kasvuaan, mutta painottuen edullisempiin tuotteisiin. Uunituore Verkkokauppaindeksi LINKKI TÄHÄN perustuu lähes 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisiin ostotapahtumiin, minkä vuoksi se heijastaa kulutuksen muutoksia reaaliaikaisesti ja on edellä hitaammin päivittyviä talousmittareita.
”Tämä ei ole barometri tai mielipidekysely, vaan kovaa dataa toteutuneista ostoista. Siksi signaalia on syytä käsitellä vakavasti myös koko talouden tasolla”, painottaa Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Vilkas on johtava suomalainen verkkokauppatoimittaja, joka on tuottanut Suomen ainoaa reaaliaikaista verkkokaupan mittaria jo 11 vuotta.
Vaara kotimaiselle verkkokaupalle – kaksi ulospääsytietä
Korkiakosken mukaan kuluttajien lisääntynyt hintaherkkyys ja halpatuonti ovat siirtäneet ostamista pelottavaa vauhtia kiinalaisiin verkkokauppoihin. Toisaalta viime vuosien epävarmuus on kerryttänyt suomalaisten tileille mittavan säästöpuskuri. Verkkokaupan ja koko talouden keskinäissuhdetta pitkään seurannut Korkiakoski on tehnyt tekoälyavusteisen kokonaisanalyysin, joka kertoo kriittisen pisteen kotimaiselle verkkokaupalle olevan pelottavan lähellä.
”Herätyskello soi nyt, mutta suunta on käännettävissä. Ilman toimia kiinalaisen krääsäkaupan pysäyttämiseksi, vaaran paikka tulee pian. Pelkkään matematiikkaan perustuva analyysi kertoo, että jos mikään ei muutu, kotimaisen pk-verkkokaupan markkinaosuus voi pudota kriittiseen 5 %:iin jo vuoden 2026 puolivälissä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että monelle toimijalle ei jää riittävää markkinaa elinkelpoisuuden turvaamiseksi. En tähän halua uskoa, mutta vaara on todellinen.”
Korkiakoski näkee kaksi realistista, toisiaan täydentävää polkua, joilla suuntaa voidaan muuttaa:
1. EU:n regulaatio – etenkin jos halpatuonti Kiinasta ohjattaisiin ensin eurooppalaisiin tullivarastoihin – voi kaventaa halpatuonnin etumatkaa nopeasti, kun toimeenpano etenee.”
2. Talouskasvu: Kun epävarmuus hellittää ja ostamisen pelot poistuvat, eurot suuntautuvat historiallisesti takaisin arvokkaampiin, laadukkaampiin – ja usein kotimaisiin – hankintoihin. Se tarkoittaa keskimääräisen ostoksen kasvua sekä kotimaisen verkkokaupan, kaupan ja koko talouden vahvistumista myös ilman sääntelymuutoksia. Tämä ei silti ole automaattista, vaan kotimaisen tarjonnan on vastattava kysyntään laadukkaalla palvelulla ja kilpailukykyisin hinnoin.”
Kotimaisen verkkokaupan kriisiytyminen Kiina-tuonnin takia olisi vakava isku koko kaupan alalle Suomessa, millä olisi erittäin kielteisiä vaikutuksia työllisyyteen ja koko talouteen. Korkiakoski kuitenkin muistuttaa, että on paljon syytä toiveikkuuteen ja menestyminen on omissa käsissämme.
”Esimerkiksi uutiset jäänmurtajakaupoista ovat valtavan myönteisiä. Verkkokauppaindeksin kautta katsottuna jo se, että euromääräinen myynti jatkoi selvää kasvua – vaikkakin Q2:ta maltillisemmin – kertoo ostovalmiuden palaamisesta. Se on taloudelle vahvasti myönteinen signaali. Nyt täytyy panostaa talouskasvuun ja samalla huolehtia, että krääsätuonti Kiinasta saadaan kuriin.”
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, hallituksen pj, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi