Verkkokaupan sisällön tuottaminen - näillä vinkeillä hyvään alkuun

Verkkokauppaa perustaessa helposti lähdetään miettimään enemmän teknisiä asioita, kuten mitä maksu- ja toimitustapoja otetaan käyttöön tai miten hoidan tuotteiden varastoinnin. Nämäkin ovat toki tärkeitä, mutta on hyvä panostaa vähintään yhtä paljon aikaa myös verkkokaupan sisältöjen tekemiseen. Esimerkiksi tuotetekstit, tuoteryhmien kuvaukset, etusivun esittelyt sekä asiakkaan kiinnostusta herättelevät kirjoitukset ovat kaikki itsetehtynä maksutonta markkinointia ja suora panostus verkkokauppasi hakukonenäkyvyyteen. Sisältöjä voit tehdä joko itse tai ostaa ne ulkopuolelta.

Hyvä sisältö verkkokaupassa auttaa:

  1. Löytymään verkosta orgaanisesti eli ilman maksettua mainontaa
  2. Asiakasta löytämään tuotteesi ja on vastaus hänen tarpeeseensa
  3. Löytämään takaisin kauppaasi
  4. Ja opastaa sekä uusia että vanhoja asiakkaitasi
  5. Hyvä sisältö luo myös mielikuvaa tuotteista ja kannustaa ostoon

vilkas-verkkokaupan-markkinointi

Miten saat uusia asiakkaita verkkokauppaan?

Kustannustehokkain keino saada kävijöitä verkkokauppaasi ilman maksettua mainontaa, on orgaanisen näkyvyyden lisääminen eli panostaminen verkkokauppasi sisältöihin. Orgaaninen näkyvyys on ansaittua näkyvyyttä, jolloin sinun tehtäväsi on tuottaa asiakkaillesi mahdollisimman hyvää sisältöä, jonka parissa viivytään ja jota luetaan. Miten sitten voit tietää, mitä verkkokaupastasi luetaan?

Vilkkaan vinkki! Jos sinulla ei vielä ole, niin nyt on hyvä aika ottaa käyttöön Google Analytics. Maksuttomalla Googlen Analytics -palvelulla voit seurata verkkokauppasi sivujen tietoja, mm. sitä, millä sivuilla käydään ja kauanko niillä viivytään. Näin opit ymmärtämään, mikä ja millainen sisältö asiakkaitasi kiinnostaa.

Sisällöntuotannossa pääsee parhaiten alkuun, kun ensin selvität, mitä sanoja ja teemoja sinun kannattaa käyttää. Uudet asiakkaasi eivät osaa suoraan hakea kauppaasi, vaan he hakevat ratkaisua ongelmaansa. Jos epäilet, että verkkokauppasi kaipaa ulkopuolisen näkemyksiä, myös Vilkas tarjoaa verkkokaupan ammattilaisena apua selvittämään mm. mitä sanoja kannattaa käyttää. Tämän jälkeen voit tehdä suunnitelman, milloin tuot sivuille mitäkin sisältöä.

Suosittelemme kuitenkin hyvän sisällön lisäksi tekemään maksettua mainontaa, jolloin hakukonemainonta täydentää verkkokauppasi löydettävyyttä. Maksetulla mainonnalla Googlessa pääset orgaanisen sisällön ohitse, mutta kannattaa huomioida, että kilpailu mainosten avainsanoista voi olla kovaakin ja maksat klikkauksista. Kun nämä kaksi markkinoinnin keinoa yhdistää, seurannalla ja optimoimalla saat verkkokauppaasi varmasti paljon hyvää liikennettä ja iso liikenne näkyy myös myyntimäärissä. Maksettu ja orgaaninen näkyvyys myös tukevat toisiaan, sillä Googlea kiinnostaa kauanko asiakas viipyy sivulla, johon on maksetusta mainoksesta mennyt. Kun olet aloittanut maksetun mainonnan Google ADsissa, saat käyttöösi myös Googlen kätevän avainsanasuunnittelijan.

Vilkkaan vinkit verkkokaupan tuoteteksteihin, tuoteryhmiin kuviin ja etusivulle

  1. Kuviin teksti aina mukaan
    Verkkokaupan osalta kannattaa muistaa, että visuaalisuuteen kuuluu aina sivuilla oleva teksti mukaan. Hakukoneet toimivat siten, että tekstihaulla etsitään kyseistä tekstiä internetistä. Jos sivuilla on kuvia ilman ALT-tekstejä, niin hakukoneiden kautta tulevan liikenteen potentiaali menee hukkaan. Lue myös 5 vinkkiämme onnistuneisiin tuotekuviin.

  2. Etusivun kaupan esittelytekstiin kaupan nimi useamman kerran
    Etusivulla esimerkiksi kannattaa tehdä tekstikappale minkälaisesta kaupasta on kyse ja minkälaisia tuotteita kaupasta löytyy. Kaupan nimi kannattaa olla tekstikappaleessa mukana pari kolme kertaa, jos halutaan, että kaupan nimellä löytyy kaupan etusivu hakukoneista.

  3. Tuoteryhmien kuvaukset tehokäyttöön
    Tuoteryhmien osalta voit kirjoittaa esim. kuvauksen siitä, minkälaisia tuotteita tuoteryhmästä löytyy. Ja taas tekstissä pari kolme kertaa tuoteryhmän nimi, jotta tuoteryhmän nimellä löytyisi kyseinen sivu googlesta. Riippuu toki aina verkkokaupasta, mutta tuoteryhmät ovat usein pysyvämpiä sivuja ja tuotteet voivat vaihtua useammin. Tästä syystä tuoteryhmien näkyvyyteen kannattaa panostaa enemmän.

  4. Kattava kuvaus myös tuotteille
    Tuotteilla kannattaa olla kattavat kuvaukset, koska se vaikuttaa aina suoraan myös tuotteen myyntimääriin ja myynnillisyyteen. Tee pieni tutkimus, millaisia kuvauksia muissa alasi verkkokaupoissa on. Huomioi, että Google arvostaa uniikkeja tekstejä. Jos sama teksti näkyy monella sivulla, Google voi alentaa näkyvyyttä hakutuloksissa. Käy läpi myös muiden alojen verkkokauppoja, miten niissä on tuotteiden kuvaukset kirjoitettu. Kuvauksen tarkoitus on vakuuttaa asiakas, että hän tarvitsee tuotteen ja ymmärtää miten sitä käytetään ja mihin tarkoitukseen.

    Verkkokaupan tuotekuvauksessa voit vastata esimerkiksi näihin kysymyksiin: Myös tuotetiedot, materiaalit yms., miten tuotetta voi käyttää tai mitä toiminnallisuuksia tuotteella on? Miten tuotetta voi kuvailla niin, että asiakas saisi saman kokemuksen tuotteesta kuin kivijalkamyymälässä? Mitkä ovat tuotteen edut? Minkä ongelman tuote ratkaisee? Kenelle tuote on tarkoitettu?

  5. Tuotevideoilla näkyvyyttä ja tuotteen vetovoimaa
    Tuotevideo vakuuttaa asiakkaasi tuotteestasi jopa tekstiä ja kuvaa paremmin. Kun asiakas näkee, miten tuotetta käytetään tai mitä sillä voi tehdä, saat asiakkaasi vakuuttumaan ja todennäköisemmin ostamaan tuotteen. Tuotevideoilla voit nostaa kauppasi konversiota, kun asiakas saa paremman käsityksen siitä, mitä on ostamassa tai miten tuotetta esimerkiksi huolletaan.

FB_Tuotekuvaus

Blogin käyttö verkkokaupassa sekä ideoita sisältöihin

Blogitekstit palvelevat hyvin päätösvaiheeseen tulevaa asiakasta eli juuri hetkeen ennen ostopäätöstä. Blogitekstien tarkoitus onkin usein herättää kiinnostusta ja vakuuttaa asiakasta ostamaan. Kun päätät aloittaa tekstien lisäämisen kauppaasi, huomioi että siinä menee muutama viikko, että tulokset alkavat näkyä. Vertaa käyntimääriä esimerkiksi 2 kk päästä sisällöntuotannon aloittamisesta. Sisällöntuotannon kautta tuleva myynti on pitkälinjaista tekemistä, jossa ei ole pikavoittoja. Toisaalta hyvät tekstit voivat tuoda kauppaa vielä vuosienkin jälkeen. Sisällöntuottamista voisikin kuvata maratoniksi, joka palkitsee kyllä.

Avainsanatutkimuksen avulla voit luoda itsellesi kartan asiakkaasi etsimistä sanoista ja teemoista. Kun vielä yhdistät nämä sanat verkkokauppasi tuotetietoihin ja sisältöihin, voit saada kasvavaa liikennettä kaupallesi. Hyvä lisä tehostamaan hakukoneissa näkyvyyttä, on luoda avainsanojen ja tuotteiden pohjalta erilaisia tekstejä verkkokauppaasi. Usein verkkokaupasta tehdään verkkosivu, jolloin erillistä verkkosivua yritykselle ei enää tarvita.

Avainsanatutkimuksen voi tehdä kevyesti ja sillä voi lähteä liikkeelle ja saada kävijöitä verkkokauppaasi. Jotta avainsanatutkimus voidaan tehdä ammattimaisesti, sitä ennen sinun on tärkeää saada asiakasymmärrys kuntoon. Onko sinulla jo hyvä aito käsitys siitä, ketä asiakkaasi oikeasti ovat? Lue asiakastarinamme, jossa selvitettiin, kuka oikeasti tuotteidesi ostopäätöksen ja oston tekee.

Ideoita verkkokaupan blogiisi:

  1. Tee erilaisia tuotevertailuja
  2. Pyydä asiakkailtasi kokemuksia, millaista tuotettasi on käyttää
  3. Tsekkilistoja, mitä pitää ottaa huomioon käyttäessäsi tuotetta
  4. Käyttövinkkejä, miten tuotettasi voi käyttää
  5. Kerro tarinasi verkkokauppayrittäjänä
  6. Tee yhteistyö kohderyhmäsi toisen verkkokauppiaan kanssa ja kerro yhteistyöstä ja siinä mukana olevista tuotteista
  7. Sesonkiin liittyvät tekstit tuotteista

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Omnibus direktiivi - verkkokauppias, muista ainakin nämä asiat

MITÄ? Verkkokauppiaan tulee noudattaa EU:n Omnibus direktiiviä 28.5.2022 alkaen. Omnibus direktiivi

”Ruotsi 4 – Suomi 0” – Suomen verkkokauppa on pahasti Ruotsia jäljessä

Tiedote liittyy Vilkkaan yhteistyökumppaneiden kanssa järjestämään Verkkokauppa kotimaisen kasvun...

Black Friday tulee jälleen: Näillä vinkeillä hiot verkkokaupan kuntoon

Päivät kylmenevät ja illat pimenevät. Vaikka syksy saattaakin tuntua ikävältä lämpimän ja...