Enduro24 löysi avaimet verkkokaupan kasvuun ja painoi kaasua

Enduro24 kuvakaappaus, verkkokaupan ulkoasu, Vilkas asiakastarina-2

Perheyritys enduro24 Oy on kasvanut Seppo ja Minna Timlinin lasten mopoharrastuksen myötä yrittäjyydeksi ja vuonna 2021 päätoimiseksi yrittäjyydeksi. Päätöstä ei tehty kevein perustein, mutta vastaheittona yrityksen toiminta oli kasvanut hienosti myös sivutoimisesti tehden. Enduro24 keskittyy hyvin tarkasti alkuperäisiin enduromopojen ja -kevareiden varaosien maailmaan.

"Yrittäjyyden myötä tuli kivasti lisää aikaa panostaa yritykseen. Meillä ei vain ollut avaimia siihen, mihin suuntaan ja millä konsteilla kasvua kohti mennään." Pohtii Timlin.

Tavoitteena oli saada tason nostoa kaikilla verkkoliiketoiminnan osa-alueilla. Timlinit halusivat selvittää keinoja, miten voisi tehdä verkkokaupan liiketoiminnot mahdollisimman fiksusti ja tuottavasti.

"Koimme hankalaksi analysoida itse tekemiämme toimenpiteitä, joten kaipasimme selkeästi kehittämistyöhön asiantuntijaa antamaan työkaluja, vaihtamaan ajatuksia ja antamaan näkemystä." Pohtivat Timlinit.

Omien kokeilujen kautta päädyttiin Vilkkaan asiantuntijapalveluiden pariin

Enduro24 liiketoiminta on syntynyt Sepon kiinnostuksesta moottorikoneisiin ja sitä vauhditti aikoinaan myös lasten mopoharrastus.

"Perustin moottoriharrastuksen tueksi toiminimen vuonna 2012, jolloin aloitin sivutoimisen liiketoiminnan enduromopojen varaosien parissa. Yritys kasvoi sivutoimisesta osakeyhtiöksi vuonna 2018 ja vuonna 2021 piti päättää, jätetäänkö tämä tähän vai lopetanko palkkatyön. Päädyttiin jälkimmäiseen." Kertoilee S. Timlin päätoimiseksi yrittäjäksi ryhtymisestä.

Minna ja Seppo enduro24

Ennen kuin enduro24 yrittäjät kääntyivät asiantuntijoiden puoleen, he tekivät mm. SEO puolen kehittämistä itse. Verkkokaupan näkyvyyttä pyrittiin lisäämään myös ostopalveluina Google ADsin maksetulla mainonnalla, mutta yrittäjäparille jäi tunne, että se ei mennyt ihan putkeen. Verkkokaupan ulkoasu alkoi myös tuntua vanhanaikaiselta, mutta puuttui näkemys, mihin suuntaan sitä pitäisi viedä. Vilkas tuli siis kuvioihin juuri oikealla hetkellä.

Yhteistyö alkoi Vilkkaan Ari Paksuniemen kuulumisten kyselyllä. Pian sen jälkeen sovittiin Vilkkaan asiantuntijapalveluista suosittu verkkokaupan nykytilan kartoitus. Syksyn 2021 aikana käytiin läpi mm. enduro24 verkkokaupan perusliiketoimintaan liittyviä asioita, myynnin tilaa, miten verkkokauppa näkyy verkossa sekä mitä kilpailijat tekevät ja ketä he ovat. Nykytilakartoituksen pohjalta Vilkkaan verkkokaupan asiantuntijat tekivät selkeän toimintasuunnitelman aikatauluineen, miten enduro24 verkkokauppa saataisiin kasvun polulle.

Vilkkaan palveluiden valintaa ei tehty kevein perustein. Timlinit tutkivat ja punnitsivat eri toimijoita. Haluttiin olla varmoja, että saadaan todellisia hyötyjä siitä, mistä maksetaan. Aiempien asiantuntijapalveluiden käyttökokemuksien pohjalta haluttiin olla varmoja, että asiantuntijat keskittyvät enduro24 tarpeeseen, ei pelkästään omaan tuloksen tekemiseen.

"Nyt ei tarvinnut sitoutua mihinkään pitkään soppariin. Voitiin valita, mihin sitoudutaan ja mitä palikoita valitaan meidän tarpeisiin. Ei ollut pelkkä könttäsumma, vaan laskutus tapahtuu päivähinnalla, se oli meille tärkeää. Käytännön kehitystyö etenee, kun meillä on oma osuus ja Vilkas tekee oman osuuden. Saadaan apuja siihen osuuteen, jota ei osata itse tehdä." Timlin kuvailee tyytyväisenä.

To do -listalla verkkokaupan konseptointi, SEO, ulkoasu ja mainonta

Timlinit päättivät heti lähteä täysillä mukaan. Tavoitteena on paitsi kehittää omaa verkkokaupan liiketoimintaa ja verkkokauppaa kokonaisuutena, lisäksi saada kaikki oppi, mitä on saatavilla.

"Me koettiin, että tämä on kehityshanke ja meille myös koulutus. Ja me ollaankin opittu aivan hirveästi näitä asioita. Paljon ollaan kyllä saatu." Toteavat Timlinit.

Verkkokaupan kehitysprojekti lähti liikkeelle Vilkkaan Paksuniemen vetämällä konseptoinnilla.

"Ari veti konseptoinnissa meidät heti ihan pohjalle. Ei lähdettykään liikkeelle nykytilasta, vaan lähdettiin ihan pohjalta, jouduttiin miettimään yritystoiminnan ja asiakastarpeen syvintä olemusta. Tämä konseptointi todella avasi meille silmät koko liiketoiminnalle." Iloitsevat Timlinit.

Verkkokaupan kehitysprojekteissa kauppiaan ajatus voi olla alussa, että lähdetään kehittämään verkkokaupan ulkoasua tai mainoksia heti ja sillä saadaan jo paljon ratkaistua asioita. Verkkokaupan liiketoiminnan asiantuntijat ovat kuitenkin eri mieltä.

"Jotta voidaan päättää esimerkiksi oikeista mainosratkaisuista, on ymmärrettävä perusasiat. Näitä ovat esimerkiksi mitä myymme, kenelle myymme ja miksi myymme. Vasta sen jälkeen voimme lähteä hankkimaan asiakkaita tehokkaammin hyödyntäen juuri oikeita markkinoinnin keinoja, oikeissa ostopolun kohdissa. Ilman tätä perustyötä me kulkisimme pääosin laput silmillä ja tehottomasti hukkaisimme aikaa ja rahaa “mutu” tuntumalla."  Kuvaa Vilkkaan verkkokaupan asiantuntija Ari Paksuniemi.

Konseptoinnissa käydään läpi monia liiketoiminnan perusasioita. Yksi osa-alue oli mitä, miten ja miksi tehdään. Tässä osiossa on pakollista hypätä asiakkaan saappaisiin, miten he käyttäytyvät ja miksi he käyttäytyvät kuten käyttäytyvät. Nyt Timlinit kokevat todella ymmärtävänsä asiakkaan tarpeen ja nimenomaan sen todellisen tarpeen.

"Konseptoinnin avulla löydettiin se, kenelle me myydään ja mikä on se asiakkaan tarve. Meidän yrityksessä useimmiten ostaja on nuori poika, tyttö tai heidän vanhempansa. Löydettiin syvin olemus siitä ostajasta keskusteluiden ja kysymysten kautta. Pääjuttu meidän asiakkaalla on mopo ja kaverit, hänellä on tarve päästä mopolla kaverin luo. Aiemmin katsottiin asioita puhtaasti varaosien kautta, mutta nyt mukana on myös paljon tunnetta." Kuvailevat Timlinit.

Verkkokauppiaat katsovat asioita helposti kovin teknisesti, onhan verkkokauppa yritystoiminnan näyteikkuna verkossa. Konseptoinnin tavoitteena onkin auttaa verkkokauppayrittäjiä näkemään verkkokauppaliiketoiminnan kokonaiskuva, miksi ollaan olemassa. Erilaisten kysymysten kautta asiakas oivaltaa, mikä on asiakkaan pohjimmainen tarve, asiakkaalla on jokin ongelma ja siihen tarjotaan ratkaisu.

"Konseptointi oli isoin juttu, joka aukaisi silmät ja muokkasi ymmärrystä tässä jutussa. Jos verrataan ulkoasun kehittämiseen, se on teknistä tekemistä, miten saadaan asiallisen näköinen kauppa. Konseptoinnissa tulee se syvempi olemus tähän koko juttuun. Se oli erittäin tärkeä ja työläs mutta mielenkiintoinen vaihe, sillä sen työn pohjalta rakentuu mm. SEO ja verkkokaupan ulkoasu." Kertoilee Timlin.

Verkkokaupan ulkoasu, jossa näkyy nyt Enduro24 syvin olemus

Vilkkaan asiantuntijapalveluiden konseptoinnin kautta enduro24 löysi yrityksensä punaisen langan, mopo ja kaverit – menossa mukana enduro24. Sen langan mukaan toimintaa viedään eteenpäin ja se toimii samalla asiakaslupauksena enduro24 asiakkaille.

"Vilkkaan asiantuntijat ja visuaalinen suunnittelija sanoivat, että nykyinen ulkoasu ei ole niin menevä ja verkkokaupan toimintaperiaatteen mukainen. Jotta asiakas löytäisi mahdollisimman yksinkertaisesti tarpeeseensa vastauksen, tarvittiin muutoksia." Timlin kuvailee.

Ulkoasun uudistamisessa käsittelyyn pääsi myös enduro24 logo, jonka haluttiin ilmentää enemmänkin yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Aiemmin lipussa näkyi ruutulippu, joka viestii kilpailuhenkisyyttä ja se haluttiin siirtää mielikuvista pois.

"Vilkkaan Pieta teki enduro24 verkkokaupan ulkoasun muodonmuutoksen. Ulkoasuun ollaan enempi kuin tyytyväisiä, siitä tuli erittäin hyvä." Kiittelevät Timlinit.

Enduro24 kuvakaappaus, verkkokaupan ulkoasu, Vilkas asiakastarina

Verkkokaupan asiakaspolun selvittämisen kautta muokkailtiin myös verkkokaupan reitityksiä. Läpikäydessä huomattiin, että niitä on hyvä yksinkertaistaa, jotta asiakkaan on helpompi liikkua kaupassa ja näin löytää nopeammin sen, mitä etsii. Vilkkaan verkkokaupan kehitysprojektin tavoite on myös opettaa kauppiasta, jotta hän voi kehittää jatkossa kauppaansa myös itsenäisesti.

"Ollaan itse muokkattu ulkoasua ja jatkossakin tehdään, aina ei tarvitse asiantuntijan tehdä kaikkia muutosajatuksia tai kokeiluja. Vilkkaan alustassa on helppo tehdä itsekin muutoksia, se on helposti käytettävissä uuden sisältötyökalun avulla." Kertoo Timlin.

Ulkoasuprojektin rinnalla aloitettiin myös verkkokaupan SEOn ja mainonnan kehittäminen. Tällä hetkellä nämä työt ovat vielä kesken. Verkkokaupan SEO optimointi tehdään yhteistyössä Vilkkaan yhteistyökumppanin Tribetailin SEO tiimin kanssa. Timlinit ovat tyytyväisiä Vilkkaan kumppaniverkostoon, sillä heidän ei tarvitse itse etsiä potentiaalisia kumppaneita.

"Verraten että oltaisiin otettu palvelut eri paikoista, oltaisiin jouduttu kertomaan kaikki asiat uudelleen ja uudelleen. Projektin sisällä tieto on liikkunut. Meidän ei tarvitse erikseen kertoa, miksi on johonkin asiaan päädytty." Kiittelevät Timlinit.

Verkkokaupan liiketoiminnan ymmärrys on syventynyt asiantuntijapalveluiden myötä

Vilkas asiantuntijapalvelut porautuvat asiakkaan verkkokaupan liiketoiminnan tilanteeseen syvällisesti ja tämän syvyyden varmistamiseksi projektit ovat usein myös useamman kuukauden mittaisia. Samalla Vilkkaan asiantuntijan ymmärrys asiakkaasta ja hänen liiketoiminnastaan kasvaa, jolloin on mahdollista myös auttaa aina paremmin.

vilkas-verkkokauppa-2476

"Ollaan SEO asioita opeteltu omin päin ja luettu oppaitakin. Mutta niiden kautta ei saa suoraan peilausta siihen, mitä se tarkoittaa juuri meidän kaupassa. Kun näitä käydään läpi juuri meidän kaupan kautta, silloin sen ymmärtää syvällisemmin." Kertoo Timlin.

Timlinit ovat molemmat suorittaneet yrittäjäkoulutuksen, jossa tehtiin mm. liiketoimintasuunnitelma. Monia osa-alueita on siis jo pohdittu läpi, mutta Timlinit kokivat sen olevan vain pintaraapaisu liiketoiminnassa huomioitaviin asioihin. Yrittäjäkoulutuksen ansiosta he kuitenkin löysivät kiinnostuksen liiketoiminnan kehittämisen teemoihin, joihin nyt voitiin syventyä.

"Verkkoliiketoiminta on monitahoista ja joskus haastavaakin.. Vilkkaan asiantuntijoiden kanssa opimme kuitenkin ymmärtämään koko kokonaisuuden." Kuvailevat Timlinit.

Verkkokaupan kehittämisen yhteistyö jatkuu hyvien kokemusten myötä

Vilkkaan toimintakulttuuriin kuuluu, että tavoite on aina luoda pitkiä asiakassuhteita. Tällöin voimme aidosti olla mukana asiakkaan matkalla heitä parhaiten tukien.

"Ollaan puhuttu, että kun tämä saadaan maaliin, yhteistyö ei katkea siihen. Sovimme, että käymme läpi esiin nousseita asioita ja mietimme niihin yhdessä ratkaisuja. Saamme samalla verkkoliiketoiminnan ajankohtaistietoa, mm. lainsäädännön muutoksista. Me haetaan koko ajan mitä on niitä kaupan esteitä, mitkä voi olla." Kertoo Timlin.

Vilkkaan toiminta-ajatus on tuoda verkkokaupan kasvun avaimia niille, jotka niitä haluavat. Kunkin verkkokauppiaan tarpeen mukaan. Tarvittaessa Vilkas auttaa löytämään avaimet vaikka kansainvälistymiseen tai kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamiseen.

"Vilkkaan asiantuntijat ymmärtävät koko sähköisen liiketoiminnan alueen. Meille se oli merkittävä juttu, kun valitsimme Vilkkaan yhteistyökumppaniksi." Kiittelevät Timlinit.