Verkkokaupan perustaminen - tuen vinkit hyvään perustaan

Verkkokaupan perustaminen voi vaikuttaa isolta haasteelta, mutta yleensä aloittamisessa isoin työ on hyvän liikeidean keksimisessä, tukkureiden löytämisessä, kilpailija-arvioinnissa ja sitä kautta hinnoittelussa. Tutustu myös verkkokauppiaiden käyttämään sanastoon.

Kun tarvittavat pohjustukset ja ajatukset ovat selvillä, niin itse kaupan rakentaminen on usein hyvin suoraviivaista.

Vilkas Now verkkokaupan perustamisen voi tiivistää lyhyesti seuraaviin vaiheisiin

  1. Kaupan kokeilujakson aloittaminen
  2. Kaupan tärkeimpien tietojen ja tuotteiden lisääminen
  3. Kaupasta sopimuksen tekeminen
  4. Domainin asettaminen
  5. Kaupan asiakaspuolen avaaminen
  6. Kaupanteko ja kaupan jatkuva kehittäminen

Jos kaupan avaamisen ajatukset ovat selkeitä, niin kaupan saa usein hyvin nopeasti sellaiseen kuntoon, että sen voi julkaista ja avata asiakkaille. Kauppaa voi sen jälkeenkin edelleen jatkokehittää ja muokata vapaasti. Usein uudet kauppiaat avaavat verkkokaupan noin parin viikon jälkeen kaupan kokeilujakson avaamisesta. 

Vaikka voisi ajatella, että kaupan nopealla avaamisella häviää hyvää ilmaista rakennusaikaa 30 pv kokeilujaksolta, niin kaupan nopeassa avaamisessa on myös puolensa aikaisemman kaupanteon lisäksi. Mitä aiemmin kaupan saa julkiseksi, niin sitä aiemmin esimerkiksi Googlen hakukone pääsee kaupan sivuja lukemaan ja indeksoimaan. Yleensä sivujen indeksoitumista saa odottaa useampia viikkoja, niin kannattaa kauppa usein avata hyvissä ajoin. Tämä vaikuttaa siis suoraan kauppasi näkyvyyteen mahdollisille asiakkaille.

vilkas-verkkokauppa-henkilokuva-38

Verkkokaupan avaamisen vaiheet lyhyesti kuvattuna

  1. Kaupan kokeilujakson aloittaminen
    Verkkokaupan kokeilujakson saa aloitettua kätevästi suoraan vilkas.fi verkkosivuilta. Tällöin sinulle muodostuu uusi Myvilkas-tili, josta näkyy hankitut palvelu ja siellä on etusivulla avattu verkkokauppa kokeilujaksolla.
  2. Kaupan tärkeimpien tietojen ja tuotteiden lisääminen
    Oleellisimmat rakenteet kaupassa on selkeä etusivu, josta käy ilmi heti, että kyseessä on verkkokauppa. Sen lisäksi kauppaan kannattaa lisätä muutamia oleellisimpia tuotteita ja valita haluttu logistiikan ja maksamisen palvelu. Kun kaupasta voi ostaa tuotteen, valita miten se toimitetaan ja pystyy vielä maksamaan, niin käytännössä kauppa on jo toiminnassa. Toki tämän lisäksi kannattaa tuotteille miettiä ryhmittelyä tuoteryhmiin ja niiden rakennetta.
  3. Kaupasta sopimuksen tekeminen
    Ennen kuin kaupasta voi myydä virallisemmin myydä, niin siitä täytyy tehdä sopimus, jolloin kokeilujakso loppuu. Sopimus kannattaa tehdä heti kun on valmis julkaisemaan kaupan.
  4. Domainin asettaminen
    Normaalisti kaupalle halutaan oma domain. Tämän voi hankkia ja varata jo hyvissä ajoin, mutta kaupalle sen saa asetettua vasta kun siitä on tehnyt sopimuksen. Jos hankit domainin muulta palveluntarjoajalta kuin Vilkkaalta, niin tukisivuilla löytyy tarkemmat ohjeet sen asettamiseksi kaupalle käyttöön.
  5. Kaupan asiakaspuolen avaaminen
    Kun kaupassa on tuotteita, toimivat toimitus- ja maksutavat sekä kauppa on toiminnassa sillä osoitteella mikä sille lopullisesti halutaan, niin kaupan asiakaspuoli kannattaa avata. Tämä ei vielä tarkoita, että ihmiset ryntäävät kauppaasi, joten tästä se asiakkaiden hankinta, markkinointi ja muu myymiseen liittyvä työ sitten alkaa. Kun kaupan asiakaspuoli on auki ja kaupalla on sen lopullinen osoite käytössä, niin kannattaa Google Search Console ja Analytics ottaa käyttöön. Näiden avulla saat kaupassa kävijöistä tietoa ja pääset arvioimaan kaupan tulevaa kehitystä.
  6. Kaupanteko ja kaupan jatkuva kehittäminen
    Kun kauppa on saatu onnellisesti auki, on hyvä ymmärtää, että työ ei missään nimessä lopu siihen. Tie kohti menestyvää verkkokauppaa käy jatkuvan kehitystyön kautta. Opi asiakkailtasi ja tarvittaessa kehitä tuotevalikoimaasi heitä paremmin palvelevaksi. Silloin saat sitoutuneita asiakkaita, jotka kertovat verkkokaupastasi myös muille. Viilaile verkkokauppasi tuotetekstejä ja hanki tai ota itse laadukkaita selkeitä tuotekuvia. Kehitä maksu- ja toimitustapojasi asiakkaitasi parhaiten palvelevaan suuntaan. Vilkas Now mahdollistaa liityntäpinnat monipuoliseen valikoimaan. Viimeinen vinkkimme on panostaa markkinointiin. Sillä vaikka kauppasi olisi kuinka tyylikäs ja tuotteet upeita, jos asiakas ei tiedä kauppasi olemassaolosta, kehitystoimesi eivät saa toivomaasi vastakaikua.

Verkkokaupan avaamiseksi sinun tulee myös avata itsellesi y-tunnus. Voit perustaa yrityksesi esimerkiksi OPn kevytyrittäjä-palvelun kautta tai YTJ:n kautta toiminimen. Apua saat kotikaupunkisi kehitysyhtiöltä tai kansallisesta palvelusta Yritys-Suomesta.

Verkkokauppiaaksi ja yrittäjäksi voi tulla monella tapaa. Myös syyt ja tavoitteet voivat olla hyvin erilaisia. Pohtimalla näihin kysymyksiin vastauksia, pääset jo hyvälle tielle kohti verkkokauppiaaksi tulemista.

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Opi ilmaisessa webinaarissa, kuinka verkkokauppa perustetaan päivässä

Aihe: Verkkokaupan perustaminen päivässäAjankohta: perjantai 27.3. klo 13Kesto: n. 1,5 hHinta:...

Parhaat käytänteet verkkokaupan perustamiseen - vinkkimme tehokkaaseen starttiin

Vilkas webinaaritallenne: Parhaat käytänteet verkkokaupan perustamiseen - Vilkas Now (linkki ohjaa...

Verkkokaupan perustaminen valokuvaajan näkökulmasta

Verkkokaupan perustamisessa on monia asioita, joita on hyvä ottaa huomioon suunnittelu- ja...