Kansainvälinen myynti - laajenna hallitusti verkkokaupalla

Moni verkkokauppias aloittaa myyntiuransa kotimaisilta markkinoilta ja vasta myöhemmin, verkkoliiketoiminnan kasvettua ja vakiinnuttua, laajentaa toimintaansa myös kansainvälisille markkinoille. Tässähän ei ole mitään vikaa, mutta mikään ei rajoita sinua aloittamasta myymistä suoraan kansainvälisille markkinoille. Vilkas Now:lla myyminen Suomen ulkopuolelle onnistuu näppärästi kieliversioiden sekä rajattujen maksu- ja toimitustapojen avulla. Kyseiset verkkokaupan ominaisuudet helpottavat laajentumista kotimaan rajojen ulkopuolelle hallitusti, kun voit testata eri markkinoita ja niillä toimimista rajatusti ja ilman lisäinvestointeja verkkokauppateknologiaan.

Miten hyödyt kansainvälisestä myynnistä?

Verkkokaupan tilausten toimittaminen kansainvälisesti voi aluksi tuntua hieman pelottavalta. Laajemmilla markkinoilla on kuitenkin useita hyötyjä myös pienemmälle kauppiaalle:

  1. Paremmat myyntimahdollisuudet
    Kun myyt tuotteita verkossa kansainvälisesti, voit saavuttaa uusia markkinoita, potentiaalisten asiakkaiden määrä kasvaa huomattavasti, mikä kasvattaa myyntimahdollisuuksia. Tämä on erityisen tärkeää, mikäli koet että Suomessa tuotteilla on rajallinen kasvupotentiaali. 

  2. Tulovirtojen monipuolistaminen: 
    Myymällä tuotteita verkossa maasta riippumatta voit hajauttaa tulovirtojasi ja vähentää riippuvuutta yksittäisestä maasta tai markkinasta. Tämä voi auttaa pienentämään talouden taantumien tai muiden häiriöiden riskiä yhdellä alueella.

  3. Tavoita markkinaraot, joita ei löydy Suomesta:
    Kansainvälisillä markkinoilla tuotteillesi voi olla ihan erilainen kysyntä kuin vaikkapa Suomessa. Voit tavoittaa juuri sinun tuotteillesi sopivat markkinaraot ja asiakassegmentit. 

  4. Pienemmät kustannukset: 
    Myydessäsi sijainnista riippumatta säästät esim. perinteisissä kivijalkakauppoihin liittyvissä kuluissa, kuten tilavuokrissa ja henkilöstökuluissa. 

vilkas-sari

Vilkas Now mahdollistaa kansainvälisen myynnin helposti ja vaivattomasti

Voit määritellä verkkokauppasi taustahallinnasta mille maille ja alueille myyt tuotteitasi. Samalla voit saavuttaa kokonaan uudet markkinat ja kasvattaa myyntimahdollisuuksiasi. Rajattujen myyntialueiden hallitseminen Vilkas Now -verkkokauppa-alustassa on hyvin vaivatonta eikä sinun tarvitse rakentaa useaa eri verkkokauppaa alueille. Alusta kääntää automaattisesti kaupan haluamallesi kielelle, ja sinun tarvitsee kääntää vain itse lisäämäsi tekstisisällöt, kuten esim. tuotekuvaukset. 

Lisäksi palvelet asiakkaitasi paremmin, kun tarjoat heille juuri ne maksu- ja toimitustavat, joita asiakkaasi toivovat. Suomessa tunnetut palveluntarjoajat kuten Matkahuolto ja Paytrail, eivät ole yhtä tunnettuja muualla Euroopassa. Pohjoismaiset asiakkaat toivovat usein PostNordia, kun taas Pohjoismaiden ulkopuolella DHL, GLS ja UPS ovat selkeästi tunnetumpia. Asiakkaat kokevat verkkokaupan luotettavaksi, kun tarjolla on heille tutut ja luotetut logistiikka- ja maksukumppanit. Tarjoat näin siis paremman ostokokemuksen asiakkaillesi, kun samalla optimoit logistiikka-  ja toimitusprosessia. Tämä voi auttaa vähentämään toimituskuluja, nopeuttamaan toimitusaikoja sekä varmistamaan, että oikeat tuotteet toimitetaan oikeille asiakkaille. 

Olethan tietoinen myös eri maiden sähköisen kaupankäynnin säätelyvaatimuksista, kuten tietosuoja- ja kuluttajansuojalaeista? EU:ssa vallitsee pääosin Euroopan Unionin mukaiset yhteiset säädökset, mutta toista on EU:n ulkopuolella. Rajoittamalla toimintasi vain tiettyihin maihin tai rajattuihin alueisiin, voit aloittaa helpommin hallittavista sisämarkkinoista ja varmistaa, että noudatat asiaankuuluvia säädöksiä.

 

Miksi kotimaisten yritysten kannattaa kansainvälistyä?

Suomalaiset yritykset ja tuotteet ovat tunnetusti haluttuja kansainvälisillä markkinoilla. Kotimaiset tuotteet tunnetaankin korkeasta laadusta ja luotettavuudesta. Suomella on vahva maine teknologian, muotoilun ja kestävän kehityksen aloilla. Kun myyt kotimaisia tuotteita kansainvälisesti, hyödynnät jo saavutettua positiivista mainetta, ja houkuttelet kauppaasi asiakkaita, jotka arvostavat innovaatioita ja kestävyyttä. Et ole riippuvainen kotimarkkinoiden taloudesta, vaan laajennat tulovirtojasi, joihin ei vaikuta kotimaan suhdannevaihtelut tai markkinamuutokset.

 

Yhteenveto

Verkkokauppa on yksi kustannustehokkaimmista muodoista testata uusia markkinoita ja tehdä käytännönläheistä markkinatutkimusta niin tuotteiden kysynnästä kuin markkinointistrategiastakin. Verkkomyyntiin ja digimarkkinoinnin strategiaan on kohtuullisen vaivatonta tehdä muutoksia saatujen käytännön kokemusten perusteella verrattuna kalliisiin tila- ja henkilöstöinvestointeihin vieraassa ympäristössä.

Useat kauppiaat ovatkin tehneet kokeiluita uusista myyntialueista nimenomaan verkkokaupan avulla, selvittäen muun muassa kansainvälisten asiakkaiden ostokäyttäytymisen eroja, tapoja ja toiveita sekä alueella parhaiten toimivia liiketoiminnan prosesseja. Vasta tämän jälkeen, kokeilun ja parantelun tuloksena, kauppiaat ovat investoineet kivijalkamyymälään uudella alueella.



Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Black Friday tulee jälleen: Näillä vinkeillä hiot verkkokaupan kuntoon

Päivät kylmenevät ja illat pimenevät. Vaikka syksy saattaakin tuntua ikävältä lämpimän ja...

Verkkokaupan data - hyödynnä raportteja suoraan konepellin alta

Tiedon kerääminen verkkokaupasta on aiheena ajankohtainen ja ansaitseekin saamansa huomion....

Myynnin kasvattaminen Google Shopping -mainonnalla

Kaupan ja Google Shopping -mainonnan integraatiolla voit hyödyntää uutta digitaalisen markkinoinnin...