Black Friday tulee jälleen: Näillä vinkeillä hiot verkkokaupan kuntoon

Päivät kylmenevät ja illat pimenevät. Vaikka syksy saattaakin tuntua ikävältä lämpimän ja aurinkoisen kesän jälkeen, on lähestyvä aika tärkein sesonki vuodesta verkkokauppiaalle. Marraskuun lopussa alkaa nimittäin monissa verkkokaupoissa Black Friday, joka käynnistää vuoden isoimman myyntipiikin. Koostimme alle tärkeimmät asiat, jotka verkkokauppiaan kannattaa ottaa huomioon valmistuessaan vuoden isoimpaan kampanjaan.

Mikä ihmeen Black Friday ja Cyber Monday? Entäs se Singles’ Day?

Alunperin Black Friday (tai suomennettuna musta perjantai) on yhdysvaltalainen kauppojen suuri alennuspäivä, jota vietetään aina marraskuun neljäntenä perjantaina. Black Friday päättyy tyypillisesti seuraavaan maanantaihin, jolloin vietetään Cyber Mondayta. Myös Cyber Monday on suuri yhdysvaltalaislähtöinen alennuspäivä verkkokaupalle, ja sen tarkoituksena oli alunperin ohjata asiakkaita nimenomaan verkkoon kuluttamaan valikoimia. On hyvä muistaa myös 11.11. tapahtuva Singles’ Day, joka tyypillisesti herättelee marraskuun alennusmyyntejä. Näiden kampanjoiden jälkeen verkkokaupat alkavat vuorostaan keskittyä joulumyyntiin. Vuoden isoin myyntipiikki käynnistyy siis pian!

Valmistaudu kampanjaan hyvissä ajoin

1.  Aloita pohtimalla verkkokauppasi vetonaula - eli omat huipputarjouksesi
Kampanjaan on hyvä alkaa valmistautua jo lähes heti kun syksy alkaa. Onhan se yksi tärkeimmistä sesongeistasi verkkokauppiaana. Ihan aluksi kannattaa pohtia itse kampanjatarjouksia. Haluatko keskittää alennukset vain perjantaiksi, venyttää niitä vielä viikonlopulle, vai haluatko juhlia Black Fridayta koko viikon ajan? Tarjoatko koko tuotevalikoiman vai kenties pelkän tietyn tuoteryhmän kiinteällä alennusprosentilla? Vai haluatko sittenkin koota valitut tuotteet kasaan, ja antaa näille tuotekohtaiset alennushinnat? 

Mikäli Black Friday -juhlintasi kestää pidempään kuin muutaman päivän, kannattaa keksiä vaihtuvia alennuksia, jolloin voit aktivoida verkkokauppasi asiakkaita useana päivänä. Iso osa verkkokaupoista jättävät kuitenkin kaikista mehukkaimmat alennukset “pääpäivälle” - eli Black Fridaylle. Perinteisesti Black Friday on keskittynyt vain yhteen päivään, jolloin tarjoukset ovat olleet tavallista isommat. Nykyään verkkokaupoissa on yleistynyt pidennetty Black Friday. Yhden päivän sijaan tarjoukset venytetään pidemmälle ajanjaksolle (esim. Black Week), pienemmällä alennusprosentilla. 

Vinkki! Vilkas Now M-XL -kauppatasot mahdollistavat sinulle alennuskoodien käytön. Hyödynnä alennuskoodeja asiakkaiden aktivoimiseksi Black Friday -kampanjan aikana. Voit tarjota alennuskoodilla kohdennettua lisäalennusta tietylle asiakasryhmälle esim. tarjoamalla kanta-asiakkaillesi alennuskoodia uutiskirjeessä tai nostamalla alennuskoodia tietyissä sosiaalisen median kanavissa. 


2. Viritä kauppasi sisällöt kuntoon
Jotta asiakkaat löytävät verkkokauppaasi, tulee sisältöjen olla kunnossa. Optimoi sivusi hakukoneita varten myös Black Friday -aiheisella sisällöllä. Samalla kannattaa tarkistaa, että kaikki verkkokaupan tuotetiedot ja tuotetekstit ovat kunnossa ja kuvaavat tarpeeksi tarjoustuotetta. Mitä enemmän tietoa annat tuotteestasi, sitä enemmän varmistat asiakkaasi ostopäätöstä. Black Fridayn aikana on hyvä pitää myös vastuullisuus mielessä, ja sitä voit tukea pitämällä palautusprosentit alhaisina. Kun asiakkaalla on tarpeeksi kattava kuva ostamastaan tuotteesta, tulee hutiostojakin selkeästi vähemmän.

Mikäli alennuskampanjasi ei koske koko verkkokaupan valikoimaa, kannattaa tarjoustuotteille tehdä täysin oma kategoria tai laskeutumissivu. Näin voit koostaa kaikki nettikauppasi Black Friday -tärpit helposti löydettäväksi. Voit myös ohjata maksetusta mainonnasta suoraan kampanjasivulle, jolloin ostoputki lyhenee ja saat enemmän asiakkaita ohjattua tekemään suoraa kauppaa. 

Vinkki! Muista hyödyntää ristiinmyynti-ominaisuutta, joka on saatavilla Vilkas Now M-XL -kauppatasoissa! Ristiinmyynti on tehokas tapa parantaa konversiota.


3. Suunnittele markkinointisi - hyödynnä uutiskirjettä ja sosiaalisen median kanavia
Koska Black Friday on yleisesti verkkokauppojen vuoden isoin kampanja, kannattaa markkinointi suunnitella hyvissä ajoin ja myös aloittaa ajoissa. Monet verkkokaupat satsaavat kampanja-aikana mainontaan isot summat rahaa. Ennakoimalla markkinointisi saat näkyvyyttä omalle verkkokaupallesi myös pienemmällä budjetilla. Mainosten tarkastusprosessi voi kestää pidempään mitä myöhempään sen teet. Eli muista ennakoida!

Tuota sisältöä myös orgaanisesti sosiaaliseen median kanaviisi. Black Fridayta varten voit luoda oman Facebook-tapahtuman, johon keskität kampanjan nostot. Rohkaise ihmisiä kutsumaan ystävänsä mukaan tägäämällä heidät julkaisuusi. Voit myös tarjota tapahtumaan osallistujille jotain erityisiä alennuksia esim. alennuskoodien avulla. Facebookissa ja Instagramissa myös erilaiset arvonnat lisäävät kiinnostusta kampanjallesi ja tuotteillesi. Näin saat samalla enemmän näkyvyyttä julkaisullesi sekä verkkokaupallesi.

Vinkki! Hyödynnä Facebookin ja Instagramin ominaisuutta merkitä tuotteesi kuviin, jotta tuotteista kiinnostuneet pääsevät vikkelästi ostoksille. 

Uutiskirjemarkkinoinnilla viestit näppärästi asiakkaitasi myös Black Fridayn aikana. Hyödynnä segmentoituja listoja ja kohdenna asiakkaillesi heitä kiinnostavia tarjouksia.  Voit myös tarjota esimakua tulevasta kampanjastasi ennakkoon uutiskirjeellä. 

Vilkas-kauppiaana voit hyödyntää nyt kotimaista Creamailer-uutiskirjetyökalua verkkokauppasi markkinoinnissa. Creamailerin valmiit, responsiiviset viestipohjat muutat drag & drop -editorilla helposti omannäköiseksi. Saat myös kattavat raportit ja segmentointimahdollisuuden, jolloin voit kohdentaa tehokkaasti tuotekohtaisia tarjouksia niistä kiinnostuneille. 

Vinkki! Vilkas-kauppiallemme tarjoamme myös edun Creamailer-uutiskirjetyökaluun: Saat ensimmäisen kuukauden veloituksetta, sekä 250 € arvoisen koulutuksen ja 250 € arvoisen viestipohjan ilmaiseksi. Hyödynnä tarjous siis tehokkaaseen Black Friday -kampanjointiin.


4. Varmista logistiikan toimivuus - paketit ajoissa ehjänä perille!
Alennukset ovat valmiina ja asiakkaat löytävät sivuille markkinoinnin avulla. Onko kaikki tällä hoidettu? Logistiikka ja tilausten lähettäminen ajoissa perille - eli sujuva toimitusketju varmistaa hyvän asiakaskokemuksen sattamisen loppuun asti, mikä saa asiakkaat palaamaan takaisin kauppaasi. Varmista siis, että toimitustavat ovat verkkokaupassasi kunnossa. Black Fridayn aikana tilausmäärät voivat olla tavallista suurempia, joten olethan valmistautunut myös riittävällä kapasiteetilla varastolla ja lähettämössäsi. Myös pakkausmateriaalia tulee olla riittävästi. Mikään ei olisi ikävämpää, jos tilauksia jäisi materiaalin puutteen takia lähettämättä, saatika jos ne eivät saapuisi ehjänä perille.

Optimoi kampanjaasi ja ota kaikki ilo irti myyntipiikistä

Kun Black Friday (tai muu kampanjasi) on käynnissä, kannattaa verkkokauppaa optimoida säännöllisesti. Optimointia voit tehdä vaihtamalla kampanjakategoriasi tuotejärjestyksiä, nostamalla etusivulle kampanjan myyvimpiä tuotteita ja niitä kaikista huipumpia tarjouksia. Muista myös siivota aktiivisesti kauppasi valikoimaa. Ota loppuneet tuotteet pois näkyvistä ja siirrä vähissä olevat tuotteet kategorioiden perälle. Jos asiakkaasi on kiinnostunut vaikka S-koon paidasta, saattaa tuotteiden selaus loppua äkkiä, jos mistään paidasta ei olekaan haluttua kokoa saatavilla. 

Vinkki! Tuotenostoja etusivulla ja tuotekategorioiden kärjessä kannattaa vaihtaa kampanjan aikana lähes päivittäin. Näin myös palaavilla asiakkailla on aina jotain uutta näkyvillä ostettavaksi.

Kampanja-aikana verkkokauppasi saattaa kerätä tavallista enemmän tilauksia. Mikäli tilausmäärä aiheuttaa aiheuttaa viiveitä lähetyksissä, muistathan tiedottaa siitä avoimesti asiakkaillesi verkkokaupassa, esim. kapealla tekstibannerilla tai tuotekortilla tuotteen kuvauksessa. Nosta myös asiakaspalvelun aukiolot näkyville, jotta asiakkaat tavoittavat sinut tarvittaessa pikaisesti mikäli tuotteista on jotain kysyttävää.

Kampanjan jälkeen - mitä opit kampanjasta?

Kun kampanja on päättyny on aika kerätä opit talteen. Tarkastele verkkokauppasi lukuja - oliko kampanja mielestäsi onnistunut? Saavutitko tavoitteesi? Mikä alennus toimi ja mikä ei? Löytyikö valikoimastasi jokin hittituote joka veti eniten? Kaikista kultaisimmat opit saat kuitenkin asiakaspalautteesta. Kerää asiakaspalautteet kampanjan jälkeen yhteen ja lue jokainen palaute ajatuksella. Kehitä verkkokauppasi liiketoimintaa aina asiakas keskiössä!

Mieti myös mistä itse ostat - tue kotimaista verkkokauppaa

Kun itse teet Black Fridayna ostoksia nettikaupasta, muista tarkistaa myös pienten kotimaisen verkkokauppojen tarjoukset. Kampanja-aikana isoimmat verkkokaupat saavat helposti eniten mainostilaa. Muistetaan siis tukea kotimaisia pienyrittäjiä! Kotimaisen verkkokaupan tunnistat esim. Avainlipusta.

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Valmistaudu tehokkaasti joulumyyntiin – viime hetken vinkit

Joulun lähestyessä verkkokauppiaiden on aika aloittaa valmistautuminen sesongin kiireisimpään...

Asiantuntijaesittely: verkkokaupankäynnin Senior Advisor Ari Paksuniemi

Hei Ari, hauska tutustua! Kertoisitko meille, kuka olet?

Lisätuloja työn ohella - vakauta tulevaisuuttasi verkkokaupalla

Verkkokaupan perustajilla on erilaisia lähtökohtia. Monilla on jo yritystoimintaa, jolloin...