Verkkokaupasta löytyy integraatio Matkahuollon järjestelmään, jonka avulla on mahdollista hakea ja tulostaa pakettilaput tilauksille suoraan verkkokaupasta.
Integraatio tukee seuraavia logistiikkapalveluita. Täältä löydät Matkahuollon tarkempaa kuvausta heidän palveluistaan: https://www.matkahuolto.fi/yritysasiakkaat/pakettipalvelut-ja-rahti-sopimusasiakkaille
- Bussipaketti
- Pikapaketti
- Jakopaketti
- Kotijakelu
- Rahtipussi
- Lavarahti
- Ulkomaan lentoasiakirja
- Ulkomaan lentopaketti
- Ulkomaan paketti
- Lähellä-paketti
- XXS-paketti
- Ulkomaan verkkopaketti
- Ulkomaan jakopaketti
Täältä löydät myös Matkahuollon ohjeita toimitustavoista viestimiseen verkkokaupassa
https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/ohje-toimitustapojen-viestimiseen-verkkokaupassa
Käyttöönotto
Matkahuollon integraation saa käyttöön, kun kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisää uuden toimitustavan ja sille valitaan logistiikkakumppaniksi "Matkahuolto". Sen lisäksi toimitustavalle valitaan haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee miten toimitustavan hinta määräytyy ja toimitustavalle annetaan nimi.
Kun kauppaan lisää ensimmäisen Matkahuolto-toimitustavan, niin samalla kannattaa täyttää Toimituksen käsittelyasetukset. Sinne täytetään esim. tunnukset ja lähettäjän osoite.
Asetuksiin pääsee myös toimitustapojen listasta napsauttamalla logistiikkapalvelun linkkiä.
Täällä saa täytettyä Matkahuollon integraation tarvitsemat tunnukset ja salasanat. Vanhoilla Matkahuollon asiakkailla voi olla kaksi erillistä asiakasnumeroa, mutta uudemmat heidän asiakkaat voivat syöttää saman Matkahuollolta saamansa asiakasnumeron kumpaankin "MH-asiakasnumero" ja "Asiakasnumero" kenttään.
Toimitustavan "Asetukset"-välilehdellä voidaan määritellä esim. miten hinta määräytyy. Nämä asetukset ovat erilaiset riippuen mikä toimitustavan tyyppi on valittu. Täällä on kuvattu tarkemmin eri toimitustavan tyyppejä: http://www.vilkas.fi/tuki/toimitustavan-lisaaminen-verkkokauppaan
Toimitustavan asetuksissa "Yleinen"-välilehdellä löytyy asetukset, kuten mitä logistiikkapalvelua kyseinen toimitustapa kaupassa vastaa ja tarvittavat erikoiskäsittelymerkinnät. VAK-koodit eli vaarallisten aineiden kuljetusten koodit jätetään tyhjäksi, jos niitä ei tarvita.
Kohdassa Asetukset > Toimitus kannattaa yleensä tehdä erilliset toimitustavat eri Matkahuollon tuotteille, joita asiakkaille halutaan antaa valittavaksi. Tällöin niille voi määritellä eri hinnat ja asiakkaat voivat valita haluamansa palvelun.
Bussiennakko
Kauppaan on mahdollista lisätä myös Bussiennakko maksutapa. Kohdassa Asetukset > Maksu kun lisää uutta maksutapaa, niin listasta löytyy "Postiennakko" tyyppinen maksutapa. Nimestään huolimatta se toimii myös Matkahuollon integraation kanssa eli sillä voi lisätä uuden maksutavan ja antaa sille nimeksi Bussiennakko. Kun asiakas tekee tilauksen, jossa maksutapana on Bussiennakko ja toimitustapana MAtkahuollon toimitustapa, joka tulee Bussiennakkoa, niin tällöin toimitsutilauksessa menee Bussiennakon lisäpalvelun valinta automaattisesti päälle ja pakettikorttia tulostaessa tulee Bussiennakkomerkinnät oletuksena pakettikorttiin.
Jos Bussiennakon lisää maksutavaksi, niin kohdassa Asetukset > Toimitus > Riippuvuudet kannattaa määritellä se näkyviin vain sopivien toimitustapojen kanssa.
Käyttö
Kun kauppaan on tehty ja asetettu näkyviin eri Matkahuollon palveluita vastaavat toimitustavat, niin asiakas saa valittua haluamansa toimitustavan ja riippuen palvelusta sille mahdollisesti määritellyn noutopisteen.
Pakettikortin tulostaminen
Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan toimitustavalla, jossa Matkahuolto on logistiikkakumppanina, niin tilaukselle määräytyy, että toimitus menee Matkahuollon kautta ja sille muodostuu oletuksena Matkahuolto-toimitustilauksen tosite. Tällöin yksittäistä tilauta käsitellessä tilauksen "Yleinen" välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "Hae pakettikortti" (1), jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei ole tilatessa valinnut Matkahuollon toimitustapaa kaupassa, niin kohta "Toimitus kautta" (2) ei ole valittuna ja "Tositteet" (3) kohdasta ei löydy Matkahuollon toimitustilausta.
Tilauksen "Yleinen" sivulla voi vaihtaa tilauksen logistiikkakumppaniksi "Matkahuolto" ja sen jälkeen "Tositteet" välilehdellä voi lisätä uuden matkahuollon toimitustilauksen, jolla saa haettua pakettikortin.
Matkahuollon tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin Matkahuollolta hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit Matkahuollolta sen alareunan napeista.
Toinen tapa luoda toimitustilaus on kohdassa Tilaukset > Toimitukset valita uudet toimitustilaukset ja valita "Käynnistä toimitustilaus", jolloin saadaan toimitustilausten mukaiset pakettikortit Matkahuollolta. Lähetetyt toimitustilaukset näkyvät toimitushistoriassa.
Seurantakoodien lähettäminen
Matkahuollon integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.
Kun pakettikortit on tehty ja kun tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.
Palautukset
Matkahuollon integraatiolla on mahdollista luoda myös palautuksien pakettikortit. Tilauksen tositteet lehdellä kun avaa Matkahuollon toimitustilauksen, jolla ei ole vielä haettu pakettikortteja, niin tällä voi valita, että haetaan normaalin pakettikortin yhteydessä palautuksen pakettikortti tai sitten, että haetaan pakettikortti vain palautusta varten.
Matkahuollon integraation yleisissä asetuksissa kohdassa Asetukset > Toimitus > [avaa Matkahuolto logistiikkakumppani] on mahdollista valita, että valinta Hae samalla palautukselle pakettikortti on oletuksena valittuna. Tämä kannattaa asettaa päälle, jos halutaan palautuksen pakettikortti lähettää tilauksen mukana.
Lisäksi jos käytät kaupan peruutuksien toiminnallisuutta, niin kohdassa Tilaukset > Peruutukset > [palautus] > Matkahuolto-palautus kun valitset lähetyksen tyypiksi Aktivoitava palautus ja tallennat. Niin tämän jälkeen järjestelmä luo aktivointikoodin ja ehdottaa sen lähettämistä asiakkaalle.
Matkahuollon integraation FAQ
K: Otin Matkahuollon integraation käyttöön, mutta kun yritän hakea Matkahuollon toimitustilauksen tositteella pakettikorttia, niin Matkahuolto palauttaa virheen "Authorzation failed".
V: Tämä Matkahuollolta palautuva virheilmoitus kertoo, että Matkahuolto ei hyväksynyt tunnuksia. Tällöin kannattaa kohdassa Asetukset > Toimitus avata "Logistiikkakumppani" sarakkeesta Matkahuollon integraation asetukset ja tarkistaa, että siellä on täytettynä Matkahuollon asiakasnumero kahteen kenttään ja salasana sitten omaansa.
K: Täyttäessäni Matkahuollon logistiikkaintegraation asetuksia, niin Matkahuollolle on kaksi "Asiakasnumero"-kenttää. Mitä näihin tulee?
V: Jos Matkahuolto ei ole opastanut käyttämään kahta eri tunnusta, niin näihin tulee sama Matkahuollon asiakasnumero.
Pakettipalvelut yrityksille (matkahuolto.fi)