Verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelu - mihin linkit sijoitetaan?

Kun astut pimeään huoneeseen, kätesi etsii automaattisesti valokatkaisijaa vanhasta tottumuksesta oven vierestä. Samalla tavalla ihmiset oppivat käyttäytymään myös verkkosivuilla. Kaikki hoksaavat heti, että yrityksen logoa klikkaamalla pääsee etusivulle, koska kaikki sivut toimivat näin. Tästä syystä verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelussa kannattaa olla konservatiivinen eikä navigaatioelementtien sijoittelussa kannata käyttää luovuutta ilman painavaa syytä.
Teimme pienen tutkimuksen, mihin suomalaissa verkkokaupoissa olennaiset elementit on sijoitettu. Kävimme reilut sata eri kokoista ja eri järjestelmillä toimivaa kuluttajakauppaa läpi ja koostimme elementtien asettelun suosion. Sivun rakenne jaettiin 4x4 ruudukkoon, johon merkitsimme kaupan elementtien sijoittelut, ja laskimme tulokset yhteen.

Ostoskori

 
 
 

 

Kun tuotteen lisää ostoskoriin, on asiakkaalle tärkeää löytää ostoskorin yhteenveto ja linkki ostoskoriin. On erittäin tärkeää, että ostoskori löytyy sivun ylälaidasta, ilman että ruutua tarvitsee vierittää alaspäin. Ylivoimaisesti suosituin paikka ostoskorille on oikea yläkulma. Muutamassa tutkituista verkkokaupoista ostoskori löytyi kahdesta paikassa.
 
 

Tuoteryhmävalikko

 
 

Suosituin paikka tuoteryhmille on vasen laita sivustolla. Tuoteryhmien määrä vaikuttaa jonkin verran sijoituspaikkaan; pitkää tuoteryhmäluetteloa ei voi helposti laittaa vaakasuuntaiseen elementtiin.
 
 

Tuotehaku 

 
 
 

Tuoteryhmävalikon lisäksi tuotteita etsitään käyttämällä tuotehakua, ja haku löytyy tavanomaisimmin sivun yläosasta. Yllättäen reilut 5% verkkokaupoista oli jättänyt tuotehaun pois.

Yhteystiedot

 
 

Yhteystietojen helppo löytäminen parantaa verkkokaupan luotettavuutta asiakkaan kokemuksessa. Suosituin paikka yhteystiedoille on alatunniste.  Monessa verkkokaupassa yhteystiedot löytyivät sekä sivun ylä- että alalaidasta.
 

Yhteenveto

Kun verkkokaupan ulkoasua ja käyttoliittymää suunnittelee, kannattaa käydä tutkimassa miten muut verkkokaupat ovat sijoitelleet navigaatioelementit. Ei ole sattuma, että isoista kansainvälisistä verkkokaupoista ei löydä 500 pikselin korkuista ja koko sivuston levyistä fiiliskuvaa etusivun ylälaidasta. Sivun yläosa on säästetty verkkokaupan päätarkoitusta, eli tilauksen tekemiseen liittyviä toimintoja varten.
 
Kannattaa myös muistaa, että ihmiset etsivät tuotteita eri tavoin. Toinen klikkaa tuoteryhmävalikkoa ja toinen käyttää tuotehakua. Kaikki tottumukset kannattaa ottaa huomioon. 
 
Grafiikoiden prosenttilukuja yhteen laskemalla tulokseksi ei tule sataa prosenttia. Tämä johtuu siitä, että monet elementit ovat joko moneen kertaan näkyvissä tai sitten jotkut elementit puuttuvat kokonaan kaupasta.

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Kaikki mikä sinulta on mennyt ohi Amazonin Suomi-lanseerauksesta

Tämä artikkeli on alunperin ollut tarkoitus julkaista maaliskuun puolessa välissä, mutta viimeistä...

5 vinkkiä, joiden avulla viet kauppasi kivijalasta verkkoon

Kaupan ala elää voimakkaassa murroksessa. Asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon kiihtyvällä tahdilla,...

4 painavaa syytä, miksi verkkokauppiaan kannattaa panostaa sosiaalisen median mainontaan

Eilen mietit 60 denierin mustia sukkahousuja, ja yhtäkkiä sinulle mainostetaan sosiaalisessa...