Tuotearviot ja tuotearvostelut ovat hyvä tapa vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä. Tuotearvioinnit, joissa ostajat kuvaavat kokemuksiaan tuotteista, ovat erittäin hyödyllisiä potentiaalisille asiakkaille. Kun annat asiakkaille mahdollisuuden julkisesti arvioida tuotteita verkkokaupassasi, voit monissa tapauksissa parantaa verkkokaupan myyntiä. Tuotearvioinnin käyttöönotto myös parantaa hakukonenäkyvyyttä, kun asiakasarviot tuovat kauppaan päivittyvää sisältöä.
Tuotearvosteluiden hyötyjä
Tuotearvosteluilla on vaikutusta verkkokaupan menestykseen useilla tavoilla.
- Myyntivaikutus: Tuotearvostelut voivat suoraan lisätä myyntiä. Esimerkiksi, yhden tutkimuksen mukaan jokainen tähtiluokituksen nousu Amazonissa voi kasvattaa tuotteen myyntiä jopa 5–9 prosenttia.
- Ostopäätösten tuki: Asiakkaat käyttävät tuotearvosteluja päätöksenteon tukena, ja tutkimusten mukaan suuri osa kuluttajista lukee arvostelut ennen ostoksen tekemistä.
- Asiakasluottamus ja uskollisuus: Arvostelut lisäävät asiakkaiden luottamusta verkkokauppaan ja sen tuotteisiin. Tutkimukset osoittavat, että asiakkaat kokevat arvostelut luotettaviksi ja tämä luottamus voi johtaa pidempiaikaiseen asiakassuhteeseen.
- Palautteen merkitys: Arvostelut tarjoavat yrityksille arvokasta palautetta tuotteistaan, jota voidaan hyödyntää tuotekehityksessä ja asiakaspalvelun parantamisessa.
- Negatiivisten arvostelujen vaikutus: Vaikka positiiviset arvostelut ovatkin hyödyllisiä, tutkimukset osoittavat, että negatiivisetkin arvostelut voivat olla hyödyllisiä, koska ne lisäävät arvosteluiden uskottavuutta ja voivat auttaa identifioimaan parannettavia alueita.
Tuotearviot RateCompass-sovelluksella
Vilkas Suite -kauppaan (kaikki kauppatasot Starter, Mini, Active, Pro) on saatavilla myös RateCompass-tuotearviointipalvelu, joka tarjoaa lisää luottamusta, automaatiota ja näkyvyyttä arvioiden hyödyntämiseen.
Keskeiset edut
- Varmennetut arviot: arvosteluja voivat jättää vain ostaneet asiakkaat – EU Omnibus -direktiivin mukaisuus takaa aitouden.
- Valittavat arviointityylit: tähtiarviot tai peukku ylös/alas (kompassin asetuksista valittavissa).
- Automaattinen arviointipyyntö: määrittele, milloin tilaukset siirtyvät RateCompassiin – esimerkiksi maksettaessa, lähetettäessä tai toimitettaessa – ja automaatio hoitaa pyyntöjen lähetyksen.
- Helppo asennus ja käyttöönotto: asenna suoraan kaupan taustahallinnan Sovelluskaupasta, luo verkkokaupalle Kompassi ja saat valmiit asetukset käyttöösi.
- Arvioiden hallinta: saapuneet arviot hyväksytään RateCompass-palvelussa, minkä jälkeen ne näkyvät tuotekortilla verkkokaupassa.
Asennusohje (lyhyesti)
- Avaa taustahallinnassa Sovellukset ja teemat > Sovelluskauppa, etsi RateCompass ja valitse Lisätietoja.
- Klikkaa Asenna ja siirry RateCompassin rekisteröitymis- tai kirjautumissivulle.
- Rekisteröidy tai kirjaudu, ja asennus luo automaattisesti Kompassin verkkokauppaasi.
- Säädä, milloin tilauksesi siirtyvät RateCompassiin (esim. heti, maksaessa, lähetettäessä, toimitettaessa) kohdassa Markkinointi > RateCompass.
- Tarkista Kompassin asetukset RateCompassissa ja varmista, että ne vastaavat tarpeitasi.
Asennuksen jälkeen palvelu lähettää automaattisesti arviointipyynnöt asiakkaille tilauksen perusteella, ja hyväksytyt arviot näkyvät tuotekorteilla.
Tuotearvioiden käyttöönotto
Kaupan hallinnassa kohdassa Tuotteet > Tuotearviot > Asetukset voit ottaa verkkokaupan tuotearviot käyttöön. Normaalisti tuotearviot kannattaa näyttää asiakkaille välittömästi, mutta niitä kannattaa seurata ja tarvittaessa siivota pois kirjoituksia, joissa ei arvioida kyseistä tuotetta. Voit myös lähettää tuotearvioinnista automaattisen pyynnön asiakkaille määrittelemäsi ajan kuluttua tilauksesta.
Tuotearvioiden käyttö kaupan asiakaspuolella
Kun tuotearviointi on kaupassasi käytössä, näkyvät arviot selkeimmin tuotesivuilla. Oletusasettelulla tuotearviot näkyvät tuotesivulla kuvaustekstin rinnalla omalla välilehdellään. Tuotearvioiden tähdet ja linkki tuotearvioihin näkyvät tuotteen nimen alla hintalaatikon yläpuolella. Asiakkaat voivat kirjoittaa oman arvostelunsa "Kirjoita oma arviosi" -linkistä.
Asiakkaat voivat antaa tuotteelle tähtiluokituksen yhdestä viiteen ja kuvailla kokemuksiaan tuotteesta. Kun asiakkaat antavat tuotearvion, pyydetään heitä myös jättämään nimi ja sähköpostiosoite. Asiakas voi valita, haluaako julkaista nimensä vai julkaistaanko arvio nimettömänä. Asiakkaan sähköpostia ei koskaan julkaista. Se näkyy vain kauppiaalle arvostelun yhteydessä kaupan hallinnassa.
Luokitukset näkyvät hakutuloksissa ja hakusuodattimissa. Näin asiakkaat saavat kätevästi yleiskuvan siitä, miten muut asiakkaat ovat arvioineet kaupan tuotteita. Hakusuodattimessa asiakas voi määrittää, millaisen keskiarvoisen tähtiluokituksen saaneita tuotteita tuloksissa näytetään.
Tuotearvioinnit verkkokaupan hallinnassa
Verkkokaupan hallinnassa kohdassa Tuotteet > Tuotearviot näkyy kaupassa kirjoitetut tuotearviot. Tästä pääsee yhdellä silmäyksellä näkemään kaupan tuotearviot ja tarvittaessa poistamaan niitä. Jos tuotearvioiden asetuksissa on määritelty, että tuotearviot eivät tule näkyviin heti, täältä saa asetettua asiakkaiden kirjoittamat uudet tuotearviot näkyviin verkkokaupan asiakaspuolella.
Tuotearvioiden hyödyt
Kattavampaa kuvausta tuotearvioista ja niiden hyödyistä löydät Myy verkossa -blogin tekstistä "Tuotearviot – hyödy asiakkaidesi mielipiteistä".
Hakusanat: tuotearvostelut, tuotearvioinnit, arvostelut, tähdet, pisteytys, tuotereview, review