nShift Delivery on tehokkain tapa hoitaa kuljetusten hallinta. nShift auttaa luomaan kitkattoman ja kannattavan yhteyden lähettäjän, rahdinkuljettajan sekä vastaanottajan välille tarjoamalla standardisoituja ja käyttäjäystävällisiä IT-ratkaisuja, jotka helpottavat kirjeiden, pakettien, kappaletavaran ja rahdin käsittelyä.
Lisää tietoa nShiftin palvelusta ja heidän yhteystietonsa löydät heidän omilta verkkosivuiltaan: https://nshift.com/
Huom! Jos haluat ottaa käyttöön vain Posti SmartShipin toimitustavat, niin älä seuraa näitä ohjeita. SmartShipille on oma integraatio ja tukisivut löytyvät täältä: https://www.vilkas.fi/tuki/suite/posti-smartship
Käyttöönotto
- Tee sopimus nShiftin kanssa nShift Delivery -palveluistaja mahdollisista lisätoiminnoista (Esim. PickUpLocator ominaisuus tarvitaan, jos halutaan antaa asiakkaille valittavaksi noutopisteitä.)
- Tämän jälkeen ota yhteyttä meidän myyntiin (myynti@vilkas.fi) ja kerro, että haluat käyttää nShift-integraatiota. Kerro samalla nShift Delivery käyttäjätunnuksesi.
- Tilaamme tällöin nShift integraatiolisenssin (OrderConnect) ja saat siitä sähköpostiisi vahvistuspyynnön nShiftiltä. Jos postia ei näy, niin tarkista roskapostikansio.
- Kun vahvistat aktivointipyynnön, niin nShift aktivoi lisenssin ja saat heiltä vahvistusviestin.
Kun nämä on kunnossa, niin alla käyty tarkemmin läpi miten asetukset saa määriteltyä kauppaan.
Huom! Lisenssi ja sen mahdolliset lisäpalvelut on nShift Oy:n maksullisia palveluita.
Jos alla olevien ohjeiden avulla kauppias saa otettua nShift-integraation itse käyttöön, niin tätä käyttöönottomaksua ei ole.
Toimitustapojen asetukset
Luo ensin uusi toimitustapa Asetukset > Toimitus -sivulla. Valitse logistiikkakumppaniksi "Käyttäjän määrittämä toimitustapa". Jos käyttöön tulee noutopisteen valinta (SmartPOST, Lähellä paketti, Mypack, ÄrräExpress jne.), valitse tyypiksi "Unifaun/Packsoft - noutopisteet". Ovelta ovelle palvelut (esim. Bring, DB Schenker, DHL Express, FedEx, GLS, TNT, UPS jne.) tai esim. perinteinen "Postipaketti omaan postiin" voidaan tehdä yleisillä toimitustavan tyypeillä kuten esim. "porrastettu hinta" tai "kiinteä hinta".
Valitse käytettävät noutopisteet toimitustavan "Asetukset" välilehdellä.
"Unifaun/Packsoft - noutopisteet" -tyyppiseen toimitustapaan täytyy määritellä noutopistekoodi. Noutopisteiden koodeja on esim: "POSTNORD" (Postnord Mypack), “PPFI” (DB Schenker Ärrä Express, Finland), “ITELLA” (Posti Finland), “ITELLASP” (Itella Posti SmartPOST), “MH” (Matkahuolto, Finland), “MHM” (Matkahuolto's offices and agents, Finland) & “MHT” (subset of Matkahuolto. e.g. Kesko and R-kioski pick up points, Finland)
Jos noutopisteet eivät testatessa tule näkyviin, niin kannattaa varmistaa, että PickUpLocator ominaisuus on aktivoitu palveluntarjoajan päässä.
Täältä nShiftin dokumenteista löytyy noutopisteiden koodit dokumentista "PickUpLocator". Esimerkissä on käytetty POSTNORD -koodia.
Kun halutut toimitustavat on lisätty kauppaan, niin ne näkyy kohdassa Asetukset > Toimitus listattuna. Jos toimitustavan kohdalla on varoituskolmio ja "täytä"-linkki, niin toimitustavasta puuttuu vielä asetuksia, kuten esim. hinnan määrittelty.
Unifaun/Pacsoft asetukset
Liitä luomasi toimitustapa integraatioon Asetukset > Unifaun/Pacsoft asetukset -sivulla.
- Valitse järjestelmäksi "Unifaun" tai "Pacsoft" sen perusteella haluatko yhdistää nShiftin laajaan jäjestelmään vai PostNordin Pacsoftiin.
- Syötä tunnus ja salasana
- Valitse "Sessio" kenttään ufo_FI tai po_FI riippuen yhdistätkö nShiftiin vai PostNordiin
Valinnaiset palvelut
Salli asiakkaalle tilausten seuraaminen käyttää Unifaunin Track and Trace palvelua. Sallii asiakkaan näkymän tilausten seuraamiseen asiakkaan omien asetussivujen “vanhat tilaukset” -kohdassa. Palvelu on asetettava käyttöön myös Unifaunin taustahallinnassa tai tämä nappi ei toimi oikein.
Käytä postinumeron tarkistusta käyttää nShiftin ZipCheck palvelua. Se tarkistaa asiakkaan postinumeron oikeellisuuden, kun ne syötetään tilaus tai rekisteröintivaiheessa.
Toimitustapojen yleiset asetukset
- Tällä sivulla liitetään Asetukset > Toimitus -sivulla luotu toimitustapa PostNordin palveluun
- Palvelutunnus on halutun palvelun tunnus, jonka saa nShiftin taustahallinnasta (Ohjeet > Koodilistat > Palvelut (ERP connect ja XML) )
- Yleisesti koodit ovat SmartPOST (ITSP), Posti Economy (IT16), Matkahuolto Lähellä paketti (MH80), PostNord P19FI jne.
Toimitustapojen lisäasetukset
- Tällä sivulla näkyy nShiftiin liitetyt toimitustavat
- Lähettäjän pikakoodi on Unifaunin taustahallinnassa luotu lähettäjä, jolle voi asettaa siellä koodin, joka syötetään näihin kenttiin.
- Ilmoitukset kohdassa asetetaan täppä kohtaan SMS tai Sähköposti.
- Sähköpostin "viesti" kohdassa voi asettaa sähköpostille viestin kaikille kaupan kielille.
- Sähköpostista voi myös lähettää kopion tai piilokopion kaupan osoitteeseen.
Maksutapojen COD ja tapahtumat
- Tälle välilehdelle asetetaan maksutapoihin COD (cash on delivery) asetuksia tarvittaessa
- Tilauksen automaattinen lähettäminen pitää asettaa tällä välilehdellä joko “Kun tilaus on luotu” tai “Kun tilaus on maksettu”
- Tilauksia voi lähettää manuaalisesti Tilaukset > Tilaukset -sivulla rastittamalla lähetettävät tilaukset ja valitsemalla “Vie” alasvetovalikosta “Lähetä tilaukset Unifauniin” napista.
Vaarallisten aineiden kuljetus
Tuotteet, jotka kuljetusliikkeet määrittelevät vaarallisiksi aineiksi (VAK) pitää määrittää tuotekohtaiset tiedot, jotka lähetetään tilauksen tietoihin. Tuotetiedot lisätään yksittäisen tuotteen asetuksissa "Unifaun/Pacsoft" -välilehdellä.
Tilausten käsittely
Yksittäisen tilauksen asetuksissa välilehdellä Unifaun/Pacsoft saa käsiteltyä lähetyksen.
nShiftin integraation FAQ
K: Miksi tilauksen "Unifaun" välilehdellä näkyy uusi seurannan näkymä? Siinä ei näy yhtä paljon tietoa kuin ennen.
V: Unifaun on lisännyt uuden "Track&trace" sivun, jossa on tiedot hieman eri tavalla kuin aiemmassa. Unifaunin tuen kautta voi vanhan saada vielä käyttöön.