Kustom tarjoaa Pohjoismaiden johtavan, täysin räätälöitävän kassakokemuksen, josta löydät kaikki suosituimmat maksutavat osana sujuvaa ostokokemusta aina ostoskorista tilauksen vahvistukseen. Näin kasvatat myyntiäsi sekä palaavien asiakkaiden määrää. Älykäs automaattitäyttö, dynaaminen toimitustapojen esitys ja kattava valikoima maksuvaihtoehtoja tekevät ostamisesta sujuvaa jokaiselle asiakkaalle. Suomessa maksutapoina mm. Klarna, verkkopankkimaksut, korttimaksut ja Mobilepay.

Lisää tietoa palvelusta löydät Kustomin omilta verkkosivuilta: https://www.kustom.co/fi

Vilkas-verkkokaupoissa Kustom Checkout on valmiiksi integroitu, ja se tarvitsee vain aktivoida sopimuksen tekemisen jälkeen.

Huom! Jos myyt tuotteita tai palveluita, jotka kuuluvat seuraaviin tuoteryhmiin – tupakkatuotteet, lääkkeet, matkustaminen, palvelut tai markkinapaikan kautta tapahtuva myynti – Kustom saattaa rajata sopimusmahdollisuutta joidenkin toimialojen kohdalla. Lisätietoja täällä.

Kustom Checkout on kokonaisvaltainen kassaratkaisu, jonka sisällä voit aktivoida haluamasi maksutavat. Ulkopuolisten maksutapojen lisääminen samanaikaisesti verkkokauppaan ei ole suositeltua.

 

 

Kaupan hallinnassa päävalikosta Asetukset > Maksu löytyy kaupan maksutavat ja alempana listassa näkyy Kustom Checkout maksutapa.

 
klarna-checkout1
 
 

Kun Kustom hyväksyy ja viimeistelee sopimuksen, maksupalvelu alkaa toimimaan.

Kustom Checkoutin toimintaa kannattaa testata kaupan asiakaspuolelta, että tilausprosessissa avautuu Kustom Checkoutin lomake normaalisti ennen kuin alkaa ohjaamaan asiakkaita kauppaan. 

Jos Kustom Checkoutin aktivoinnissa ilmenee ongelmia, ota yhteyttä Vilkkaan tukeen: tuki@vilkas.fi. Mikäli maksutavan aktivointi Kustomin puolella kestää odotettua pidempään, voit tiedustella tilannetta myös suoraan Kustomin kauppiastuesta: support@kustom.co tai puhelimitse +46 8 525 124 45.

 
 

Kustom Checkout -maksutavan käyttö

Kustom Checkout -maksutapa tarjoaa asiakkaalle yleisimmin käytetyt maksutavat. Suomessa maksutapoina kuluttajille ovat lasku, verkkopankit ja luottokortit. Yrityksille Kustom tarjoaa maksutavoiksi laskua tai luottokorttia. Jos asiakas ei läpäise Kustomin luottotarkistusta, maksaminen ei jää siihen, vaan hänelle tarjotaan tässä tapauksessa vain rajoitetummin eri maksutapoja.

Kun kauppaan tulee Kustom Checkoutilla maksettu tilaus, Kustom on hyväksynyt maksun. Kauppiaan täytyy vielä manuaalisesti aktivoida maksu siirtäessään tilauksen toimitukseen.

 

Huomaa! Kun asiakas tekee tilauksen kauppaan Kustom Checkout makstutavalla, tästä muodostuu maksuvaraus, joka kauppiaan täytyy erikseen aktivoida oikeaksi maksuksi. Sen saa tehtyä oletuksena asettamalla tilauksen Toimituksessa tai Toimitettu -tilaan. Aktivoinnin saa tehtyä myös tilauksen maksutavan välilehdeltä löytyvästä Aktivoi varaus -napista.

 

Tilauksen käsittely

 

Asiakkaiden Kustom Checkoutilla maksamat tilaukset täytyy kauppiaan aktivoida, jotta ne muuttuvat oikeiksi maksuiksi. Tällöin riippuen loppuasiakkaan valitsemasta maksutavasta, Kustom veloittaa maksun oikeasti loppuasiakkaalta joko lähettämällä laskun tai sitten hoitamalla verkkopankki- tai luottokorttimaksut eteenpäin.

Maksuvarauksen aktivointi

Asiakkaan maksaessa muodostuu Kustomille maksuvaraus, joka on voimassa vajaan kuukauden. Maksuvaraus täytyy kauppiaan aktivoida, että se muuttuu "oikeaksi maksuksi". Aktivoinnin Kustom sopimusehtojen mukaisesti voi tehdä toimittaessaan tilauksen, joten tästä syystä oletuksena kaupan Kustom Checkout maksutavan asetuksissa on määritelty, että tilauksen merkitseminen Toimituksessa tai Toimitettu -tilaan aktivoi maksuvarauksen. Jos maksuvarausta ei aktivoi sen voimassaolon aikana, sitä ei saa enää aktivoitua kaupan kautta vaan täytyy olla yhteydessä Kustomin kauppiastukeen.

 
klarna-checkout-2
 
 

Kustomin maksuvaraus aktivoituu automaattisesti oletuksena, kun tilaus merkitään Toimituksessa tai Toimitettu -tilaan.

Kun Kustomin maksuvaraus on aktivoitu, siitä muodostuu oikea maksu. Kun maksuvaraus on aktivoitu, siitä löytyy tarkemmat tiedot tilauksen maksutavan välillehdeltä ja Kustom onlinesta alla olevassa kuvassa merkitystä kohdasta. Kustomin maksuvaraus on mahdollista aktivoida myös tämän asetussivun alareunassa olevasta Aktivoi varaus -napista.

 

 
 

Aktivointien tarkistaminen

 

Voit myös tarkistaa kaupan hallinnasta kohdasta Tilaukset > Kustom Checkout niitä tilauksia, jotka on maksettu Kustom Checkoutilla. Siellä näkyy listassa esimerkiksi suoraan maksun aktivoinnin aikaleima, kun maksu on aktivoitu. Hyvänä rutiinina on tarkistaa esim. kerran viikossa, että kaikki käsitellyt tilaukset on aktivoitu normaalisti.

 
klarna-checkout-3
 
 

Maksuvarauksen saa peruutettua, jos sitä ei ole vielä aktivoinut. Tämän voi tehdä joko asetamalla tilaus Hylätty -tilaan tai tilauksen maksutavan välilehdellä napsauttamalla Peruuta varaus -nappia.

Jos maksuvaraus on jo aktivoitu, tällöin on mahdollista tehdä kokonainen tai osittainen rahojen palautus asiakkaalle. Tilauksen maksutavan välilehdellä kohdassa Tilaukset > Näytä tilaukset > [avaa tilaus] > [avaa maksutavan välilehti] > Palautukset voi tehdä palautuksen. Kyseisen sivun alareunassa on tarkemmin kuvattu, miten palautuksia voi tehdä.

Huomaathan, että Kustomin palautuksen tekeminen ei muuta kaupassa olevan tilauksen tietoja, joten jos tilaukselta haluaa esim. yhden tuotteen pois, se täytyy tehdä erikseen muokkaamalla tilausta.

 

Kustom Checkout maksutavan asetukset

 

Kustom Checkoutin maksutavalle on myös asetuksia, joilla voidaan muuttaa sen toimintaa tietyiltä osin. Asetukset löytyvät kaupan hallinnassa kohdasta Asetukset > Maksu > [avaa Kustom Checkout] > Asetukset.

 
klarna-checkout-4
 

Aktivoi tilaus - Voit valita mitkä tilat aktivoivat Kustomin maksun. Oletuksena valittuna on Toimituksessa ja Toimitettu -tilat.

Näytä laajemmat tilaustiedot maksun yhteydessä - Voit valita näytetäänkö laajempia tilaustietoja maksun yhteydessä.

Salli erillinen toimitusosoite - Voit valita sallitaanko erillinen toimitusosoite vai onko maksajan osoite aina sama kuin toimitusosoite.

Automaattinen lähetyslistan luonti - Voit valita luodaanko lähetyslista heti tilauksen muodostuessa.

Kansallinen henkilötunnus pakollinen - Voit valita onko kansallinen henkilötunnus pakollinen.

Asiakastyyppi - Voit valita tarjotaanko tunnistautumista kuluttajille ja/tai yrityksille ja kumpi on oletuksena.

Käyttöehdot - Valitse sivu, jossa kaupan käyttöehdot ovat luettavissa.

Peruutusehdot - Valitse sivu, jossa kaupan peruutusehdot ovat luettavissa.

Jatka ostoksia -painikkeen teksti - Voit muuttaa Jatka ostoksia -napin tekstin.

Ehtojen lisäteksti - Voit kirjoittaa lisätekstiä Ehtoihin liittyen, joka näkyy Kustom Checkoutin maksulomakkeella.

 

Kustomin viestintä sivuilla (Kustom on-Site Messaging)


klarna-on-site-messaging-asetukset-now


Näytä viestintäelementtejä sivulla valinnalla voit valita onko Kustomin On-Site Messaging käytössä.

Viestinnän koodi kohtaan voit lisätä Kustomin kauppiaskeskuksesta saatavan viestinnän asennuskoodin.

Näytä Kustom-widget maksusivulla -asetuksella voit valita näytetäänkö Kustomin viestintää maksusivulla.

Elementtien ulkoasu valinnalla voit valita elementeistä vaalean, tumman tai mukautetun välillä.

Maksusivulla näytettävän widgetin tyyppi -asetuksella voit valita minkä näköinen viestintä on maksusivulla.

 

Usein kysyttyjä kysymyksiä

 

Kauppaani tuli tilaus ilman maksettu-tilaa. Mitä se tarkoittaa?

Kaikki Kustom Checkoutilla maksetut tilaukset, jotka tulevat kauppaan pitäisi olla maksultaan ok ja aina maksettu-tilassa. Jos maksettu-tila puuttuu, maksutieto ei ole täydellisesti saapunut tilaukselle. Kannattaa tarkistaa, että maksu näkyy normaalisti maksupalvelussa.

Jos maksu näkyy muuten normaalisti, niin maksettu tilan voi asettaa tilaukselle ja käsitellä tilauksen normaalisti.