Klarna Checkout maksupalvelulla kuluttaja voi maksaa verkkomaksulla tai luottokortilla ja luottotarkistuksen läpäistyään hän voi valita myös laskun tai osamaksun maksutavakseen. Yrityksenä tunnistautuessa maksutapoina on valittavissa lasku tai luottokortti.

Lisää tietoa palvelusta löydät Klarnan omilta verkkosivuilta: https://www.klarna.com/fi/ 

Vilkas verkkokaupoissa Klarna Checkout löytyy jo valmiiksi lisättynä ja se täytyy vain aktivoida sen jälkeen, kun kaupasta on tehty sopimus.

 

Huomaa! Mikäli myyt tuotteita, jotka koskevat seuraavia tuoteryhmiä: tupakkatuotteet, lääkkeet, matkustaminen, palvelut tai myynti markkinapaikan kautta, voi olla, että Klarna ei suostu tekemään sopimusta kaupallesi. Näiden osalta kannattaa varmistaa asia suoraan Klarnan myyntiosaston kanssa ennen kuin ottaa palvelua käyttöön.

Lähde: https://www.klarna.com/fi/yritys/kauppiastuki/onko-rajoitettua-mita-tuotteita-voin-myyda-klarnan-kautta/

 

Kaupan hallinnassa päävalikosta Asetukset > Maksu löytyy kaupan maksutavat ja alempana listassa näkyy Klarna Checkout maksutapa.

 
klarna-checkout1
 
 

Kun Klarna hyväksyy ja viimeistelee sopimuksen, maksupalvelu alkaa toimimaan.

Klarna Checkoutin toimintaa kannattaa testata kaupan asiakaspuolelta, että tilausprosessissa avautuu Klarna Checkoutin lomake normaalisti ennen kuin alkaa ohjaamaan asiakkaita kauppaan.

 

Jos Klarnan aktivoinnissa on ongelmaa, niin ole yhteydessä tukeen tuki@vilkas.fi.

Jos Klarnan maksutavan aktivoinnissa kestää pitkään, niin sen tilannetta voi kysellä myös Klarnan kauppiastuesta kauppa@klarna.fi tai 09 425 99 773.

 
 

Klarna Checkout -maksutavan käyttö

Klarna Checkout -maksutapa tarjoaa asiakkaalle yleisimmin käytetyt maksutavat. Suomessa maksutapoina kuluttajille ovat lasku, verkkopankit ja luottokortit. Yrityksille Klarna tarjoaa maksutavoiksi laskua tai luottokorttia. Jos asiakas ei läpäise Klarnan luottotarkistusta, maksaminen ei jää siihen, vaan hänelle tarjotaan tässä tapauksessa vain rajoitetummin eri maksutapoja.

Kun kauppaan tulee Klarna Checkoutilla maksettu tilaus, Klarna on hyväksynyt maksun. Kauppiaan täytyy vielä manuaalisesti aktivoida maksu siirtäessään tilauksen toimitukseen.

 

Huomaa! Kun asiakas tekee tilauksen kauppaan Klarna Checkout makstutavalla, tästä muodostuu maksuvaraus, joka kauppiaan täytyy erikseen aktivoida oikeaksi maksuksi. Sen saa tehtyä oletuksena asettamalla tilauksen Toimituksessa tai Toimitettu -tilaan. Aktivoinnin saa tehtyä myös tilauksen maksutavan välilehdeltä löytyvästä Aktivoi varaus -napista.

 

Tilauksen käsittely

 

Asiakkaiden Klarna Checkoutilla maksamat tilaukset täytyy kauppiaan aktivoida, jotta ne muuttuvat oikeiksi maksuiksi. Tällöin riippuen loppuasiakkaan valitsemasta maksutavasta, Klarna veloittaa maksun oikeasti loppuasiakkaalta joko lähettämällä laskun tai sitten hoitamalla verkkopankki- tai luottokorttimaksut eteenpäin.

Maksuvarauksen aktivointi

Asiakkaan maksaessa muodostuu Klarnalle maksuvaraus, joka on voimassa vajaan kuukauden. Maksuvaraus täytyy kauppiaan aktivoida, että se muuttuu "oikeaksi maksuksi". Aktivoinnin Klarnan sopimusehtojen mukaisesti voi tehdä toimittaessaan tilauksen, joten tästä syystä oletuksena kaupan Klarna Checkout maksutavan asetuksissa on määritelty, että tilauksen merkitseminen Toimituksessa tai Toimitettu -tilaan aktivoi maksuvarauksen. Jos maksuvarausta ei aktivoi sen voimassaolon aikana, sitä ei saa enää aktivoitua kaupan kautta vaan täytyy olla yhteydessä Klarnan kauppiastukeen.

 
klarna-checkout-2
 
 

Klarnan maksuvaraus aktivoituu automaattisesti oletuksena, kun tilaus merkitään Toimituksessa tai Toimitettu -tilaan.

Kun Klarnan maksuvaraus on aktivoitu, siitä muodostuu oikea maksu. Kun maksuvaraus on aktivoitu, siitä löytyy tarkemmat tiedot tilauksen maksutavan välillehdeltä ja Klarna onlinesta alla olevassa kuvassa merkitystä kohdasta. Klarnan maksuvaraus on mahdollista aktivoida myös tämän asetussivun alareunassa olevasta Aktivoi varaus -napista.

 

 
 

Aktivointien tarkistaminen

 

Voit myös tarkistaa kaupan hallinnasta kohdasta Tilaukset > Klarna Checkout niitä tilauksia, jotka on maksettu Klarna Checkoutilla. Siellä näkyy listassa esimerkiksi suoraan maksun aktivoinnin aikaleima, kun maksu on aktivoitu. Hyvänä rutiinina on tarkistaa esim. kerran viikossa, että kaikki käsitellyt tilaukset on aktivoitu normaalisti.

 
klarna-checkout-3
 
 

Maksuvarauksen saa peruutettua, jos sitä ei ole vielä aktivoinut. Tämän voi tehdä joko asetamalla tilaus Hylätty -tilaan tai tilauksen maksutavan välilehdellä napsauttamalla Peruuta varaus -nappia.

Jos maksuvaraus on jo aktivoitu, tällöin on mahdollista tehdä kokonainen tai osittainen rahojen palautus asiakkaalle. Tilauksen maksutavan välilehdellä kohdassa Tilaukset > Näytä tilaukset > [avaa tilaus] > [avaa maksutavan välilehti] > Palautukset voi tehdä palautuksen. Kyseisen sivun alareunassa on tarkemmin kuvattu, miten palautuksia voi tehdä.

Huomaathan, että Klarnan palautuksen tekeminen ei muuta kaupassa olevan tilauksen tietoja, joten jos tilaukselta haluaa esim. yhden tuotteen pois, se täytyy tehdä erikseen muokkaamalla tilausta.

 

Klarna Checkout maksutavan asetukset

 

Klarna Checkoutin maksutavalle on myös asetuksia, joilla voidaan muuttaa sen toimintaa tietyiltä osin. Asetukset löytyvät kaupan hallinnassa kohdasta Asetukset > Maksu > [avaa Klarna Checkout] > Asetukset.

 
klarna-checkout-4
 

Aktivoi tilaus - Voit valita mitkä tilat aktivoivat Klarnan maksun. Oletuksena valittuna on Toimituksessa ja Toimitettu -tilat.

Näytä laajemmat tilaustiedot maksun yhteydessä - Voit valita näytetäänkö laajempia tilaustietoja maksun yhteydessä.

Salli erillinen toimitusosoite - Voit valita sallitaanko erillinen toimitusosoite vai onko maksajan osoite aina sama kuin toimitusosoite.

Automaattinen lähetyslistan luonti - Voit valita luodaanko lähetyslista heti tilauksen muodostuessa.

Kansallinen henkilötunnus pakollinen - Voit valita onko kansallinen henkilötunnus pakollinen.

Asiakastyyppi - Voit valita tarjotaanko tunnistautumista kuluttajille ja/tai yrityksille ja kumpi on oletuksena.

Käyttöehdot - Valitse sivu, jossa kaupan käyttöehdot ovat luettavissa.

Peruutusehdot - Valitse sivu, jossa kaupan peruutusehdot ovat luettavissa.

Jatka ostoksia -painikkeen teksti - Voit muuttaa Jatka ostoksia -napin tekstin.

Ehtojen lisäteksti - Voit kirjoittaa lisätekstiä Ehtoihin liittyen, joka näkyy Klarna Checkoutin maksulomakkeella.

 

Klarnan viestintä sivuilla (Klarna on-Site Messaging)


klarna-on-site-messaging-asetukset-now


Näytä viestintäelementtejä sivulla valinnalla voit valita onko Klarnan On-Site Messaging käytössä.

Viestinnän koodi kohtaan voit lisätä Klarnan kauppiaskeskuksesta saatavan viestinnän asennuskoodin.

Näytä Klarna-widget maksusivulla -asetuksella voit valita näytetäänkö Klarnan viestintää maksusivulla.

Elementtien ulkoasu valinnalla voit valita elementeistä vaalean, tumman tai mukautetun välillä.

Maksusivulla näytettävän widgetin tyyppi -asetuksella voit valita minkä näköinen viestintä on maksusivulla.

 

Usein kysyttyjä kysymyksiä

 

Kauppaani tuli tilaus ilman maksettu-tilaa. Mitä se tarkoittaa?

Kaikki Klarna Checkoutilla maksetut tilaukset, jotka tulevat kauppaan pitäisi olla maksultaan ok ja aina maksettu-tilassa. Jos maksettu-tila puuttuu, maksutieto ei ole täydellisesti saapunut tilaukselle. Kannattaa tarkistaa, että maksu näkyy normaalisti maksupalvelussa.

Jos maksu näkyy muuten normaalisti, niin maksettu tilan voi asettaa tilaukselle ja käsitellä tilauksen normaalisti.