2025 Q2: Verkkokaupan kasvu pomppasi liki 25 prosenttiin

Verkkokaupan kasvu pomppasi liki 25 prosenttiin: ”On realistista ennakoida jopa yli 2 prosentin talouskasvua, jos uusia yllätyksiä ei tule”

17.10.2023 10:05:49 | Vilkas Group Oy

Verkkokauppa on kasvanut toisella vuosineljänneksellä peräti 24 %, kertoo kotimaisten verkkokauppojen todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tällaiset poikkeuksellisen voimakkaat käänteet Verkkokauppaindeksissä ovat aiemmin ennakoineet kulutuksen ja BKT:n muutoksia n. 1–2 kvartaalin viiveellä. Tätä kautta merkittävää käännettä kasvuun on nyt syytä odottaa”, arvioi verkkokauppaindeksejä miltei 20 vuotta analysoinut Markku Korkiakoski, indeksejä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Suomen pitkään ontuneesta talouskasvusta on esitetty julkisuudessa runsaasti ristiriitaisia arvioita. Nyt keskusteluun on saatu merkittävää uunituoretta tietoa: Tämä n. 2000 kotimaisen verkkokaupan todellista myyntiä reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo huikeasta loikasta verkkokaupan euromääräisessä myynnissä.


”Verkkokauppa kasvoi peräti 24 prosenttia, joka on tietenkin valtava kasvuloikka. Käänne parempaan alkoi jo syksyllä, mutta nyt puhutaan aivan eri kokoluokasta ja merkityksestä: Kasvu on varmuudella totta ja poikkeuksellisen suurta. Kuluttajilla ei ole ainoastaan nyt käytettävissä enemmän tuloa, vaan myös ostoluottamus näyttää pitkältä palautunee, eivätkä inflaation hillitseminen ja korot mitä ilmeisimmin enää paina kulutusta”, listaa kasvun taustaa Markku Korkiakoski, indeksejä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja.


Korkiakoski painottaa, että nyt ei puhuta barometreista tai mielipiteistä, vaan todellisista tapahtuneista ostoista. Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja, jonka asiakkaiden anonyymistä kauppadatasta verkkokauppaindeksin aineisto muodostuu.


”Verkkokauppaindeksi on edellä talouden hitaampia indikaattoreita reaaliaikaisuutensa ansiosta. Samalla se on monia muita mittareita luotettavampi, koska indeksi perustuu täysin toteutuneisiin ostoksiin ja niissä käytettyihin euroihin – tässä ei ole kyselty esimerkiksi ostohalukkuudesta, vaan tämä on kovaa dataa todellisesta kaupasta ja satojen miljoonien eurojen otoksella. Siksi tuloksiin on syytä suhtautua vakavasti myös koko talouden tasolla. Näemme ostamisen rakenteesta, että nyt panostetaan henkilökohtaiseen hyvinvointiin ja kotiin hankinnoilla, jotka eivät ole suoranaisesti välttämättömiä, mikä on vahva viesti kulutuksen elpymisestä”, painottaa Korkiakoski.


Yli 2 prosentin BKT-kasvu realismia – myös työpaikat


Korkiakoski kehottaa laittamaan siinä mielessä jäitä hattuun, että viime vuodet ovat tuottaneet toinen toistaan epämiellyttävämpiä taloudellisia yllätyksiä, mm. Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Nyt ilmassa leijuu etenkin teollisuuden vientiä koskevan kauppasodan pelko.


”On selvää, ettei nykymaailmassa mikään ole varmaa, ja ikäviä yllätyksiä voi tulla. Mutta, jos uusia ennakoimattomia takaiskuja ei tule, niin näyttää varsin hyvältä”, puntaroi Korkiakoski.


”Laadimme vankkaan dataan nojautuen Verkkokauppaindeksin tulosten perusteella, tekoälyä tiukasti ohjattuna hyödyntäen mallin, jonka mukaan on realistista ennakoida jopa yli 2 prosentin talouskasvua, jos uusia yllätyksiä ei tule. Pessimistinen mallikin liikkuu 1 prosentin tuntumassa. Optimistinen taas nousee jo 3 prosenttiin, enkä siihen sentään usko”, toteaa Korkiakoski.


Korkiakoski korostaa, että tekoälypohjainen malli ei missään nimessä ole eksakti ennuste.


”En voi tietenkään väittää, että BKT-mallimme täysin vastaisi esimerkiksi johtavien tutkimuslaitosten laatutasoa. Vähintään luotettavasti suuntaa antavana kuitenkin rohkenen tätä pitää, koska kaikki käytetyt aineistot ovat täyttä totta ja verkkokauppaa koskeva kova data uusinta uutta. Tätä voi itse kukin arvioida, mutta vaikeaa on kyllä väittää, ettei tämä taloudelle hyvää lupaisi. Kysynnän voimakas kasvu näkyy ajan kanssa myös työpaikkoina”, kiteyttää Korkiakoski.



Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, hallituksen pj, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

2024 Q4: Pelätty ALV-nosto ei katkaissut verkkokaupan nousua

”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta...

2025 Q1: Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua

Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay...

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun | Vilkas Group

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme:...