2022 Q2: ”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon” – Ajamisen kalleus johtanut verkkokaupan kasvun jatkumiseen, vastoin odotuksia.

"Alkuvuonna tehtiin suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa lievää supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon”

Verkkokauppa on jatkanut toisella vuosineljänneksellä kasvuaan, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Alkuvuonna tehtiin suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa lievää supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuolto pitää suuntaa oikeana. ”Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin on ilmastolle ylivoimainen vaihtoehto”, kiteyttää Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Verkkokauppa on peitonnut odotukset toisella vuosineljänneksellä. Uunituore yli 2000 suomalaisen verkkokaupan reaaliaikaista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo 8,5 prosentin euromääräisestä myynnin kasvusta. Indeksiä jo 25 vuotta tuottaneen verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken mukaan kasvu on myönteinen yllätys.

”Torjuntavoitto, niin tätä voisi verkkokaupan vinkkelistä kuvata. Alkuvuonna tehtiin sodan vuoksi suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon. Kynnys lähteä autolla ostosmatkoille vähääkään pidemmälle on selvästi noussut ja siksi ostetaan mieluummin verkosta. Vaikka nyt ostetaan verkosta jo harvemmin kuin korona-aikana, niin kertaostokset ovat reippaasti isompia”, taustoittaa Korkiakoski kasvu-uutista.


Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola yhtyy arvioon odotusten ylittymisestä. Kuluttajatrendit eivät olisi muuten nyt tukeneet verkkokaupan kasvua.

”Ensinnäkin koronan siirtyminen taka-alalle ohjaa kulutusta enemmän palveluihin. Siihen päälle sodan ja kriisien värittämä maailmantilanne tekee ihmiset varovaisemmiksi. Nämä trendit yhdessä olisivat hyvin voineet johtaa verkkokaupan kannalta paljon hankalampaan tilanteeseen. Myös meidän käytössämme olevien tietojen mukaan bensan hinta näyttää vähentäneen kuluttajien ostosmatkoja ja käänteisesti siirtäneen kauppaa verkkoon”, muotoilee Jakola.

Suurin voittaja: Ilmasto!
Kallis polttoaine on ymmärrettävästi polttava ongelma monelle suomalaiselle. Hintavassa bensassa on verkkokaupan kautta kuitenkin myös erittäin merkittävä myönteinen puoli.

”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon. Kuluttajakäyttäytyminen siis mukautuu polttoainehintoihin ilmastoystävällisellä tavalla – ostoksia tehdään enemmän verkkokaupassa, jonka keskitetyt kuljetukset minimoivat fossiilipäästöt. Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin samaa tavaramäärää kohti on verrattomasti ympäristöystävällisempi vaihtoehto”, analysoi Matkahuollon Jakola.

Matkahuolto itse kompensoi 1.7. alkaen kaikki pakettikuljetuksensa hiilineutraaleiksi ja luopuu ensi vuonna kokonaan fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Vilkkaan Korkiakoski ennakoi ilmastovastuullisuudesta muutenkin yhä merkittävämpää tekijää verkkokaupan kasvulle.

”Verkkokaupan keskitetyt kuljetukset ovat jo nyt huomattavasti ilmastoystävällisempi vaihtoehto, kuin helposti monikymmenkertainen määrä yksittäisiä ostosmatkoja. Ilmastoa ja vastuullisuutta voidaan pohtia myös verkkokaupan fyysisen sijainnin perusteella. Lähellä tuotetut kotimaiset verkkokauppapalvelut ja ilmastoystävällinen logistiikka ovat vastuullisen kuluttajan valinta. Etenemme oikeaan suuntaan, kun vastuulliset toimijat kuten Matkahuolto siirtyvät kohti kokonaan päästöttömiä kuljetuksia”, toteaa Korkiakoski.

Lisätiedot:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, p. 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, p. 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun | Vilkas Group

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme:...

2021 Q3 Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä...

2022 Q1: Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia

Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia – ”Tämä on sekä erittäin hyvä että...