Kuluttajakauppa EUssa ja arvonlisävero

1.7.2021 tulee voimaan uusi laki, joka koskee myyntiä EU-maissa kuluttajille tai muille ei-arvonlisäverovelvollisille. Muutoksia tulee myös etämyyntiin EUn ulkopuolelta tuleville tavaroille sekä myynteihin sähköisten rajapintojen kautta kuluttajille EUssa.

Tässä kirjoituksessa keskityn yleisemmin myynteihin kuluttajalle EUn alueella.

Uusi laki tulee siis voimaan ja siitä eteenpäin kaikki EUn alueella tapahtuva tavara- ja melkein kaikki palvelumyynti, joka tapahtuu yksityishenkilölle tai ei alv-velvolliselle, on arvonlisäverollista myyntiä siinä maassa jossa tavara tai palvelu käytetään. 

Tämä pitkä lause tarkoittaa, että myydessäsi Suomessa suomalaiselle kuluttajalle, sanotaan vaikka Niinalle kahvikupin, on myynti Suomen arvonlisäverokantojen mukaista. Kun myyt Suomesta Ruotsiin Kundelle kahvikupin, on myynti Ruotsin alv-kannan mukaista.

Niinalle myydyn kupin arvonlisäveron tilität Suomeen kuten tähänkin asti ja Kundelle myydyn kupin alvin tilität Ruotsiin. Näin olet tehnyt Ruotsiin aiemminkin jos yrityksesi liikevaihto Ruotsiin on ylittänyt paikallisen rekisteröitymisrajan. 1.7.2021 lähtien tässä on se ero, että nyt rekisteröitysmivelvollisuus on kaikkiin EU-maihin, joihin myyntiä tapahtuu, kun liikevaihto ylittää yhteensä 10 000,00 euroa. Tähän mennessä rajat on olleet maakohtaisia.

Erinomainen uutinen on se että samalla kun tämä maaginen raja hivuttautuu alemmaksi ja on yhtenäinen koko EUn alueella, otetaan käyttöön uusi, hieno järjestelmä.

Mini One Stop Shop muuttuu One Stop Shopiksi

Tähänkin asti on käytössä ollut Unionin erityisjärjestelmä Mini One Stop Shop. Tämän järjestelmän avulla on voitu keskitetysti ilmoittaa myynnit ja arvonlisäverot ja tämä on koskenut yrityksiä, jotka myyvät toisessa EU-maassa sijaitsevalle kuluttajalle sähköisiä palveluja, telepalveluja ja radio- ja televisiolähetyspalveluja. Uusi erityisjärjestelmä on nimeltään One Stop Shop, joka siis jatkossa kattaa palvelu- ja tavaramyyntien ilmoittamisen ja tilittämisen. Tähän palveluun rekisteröidytään Omaverossa ja se on vapaaehtoinen. 

Halutessaan yritykset voi toki edelleen rekisteröityä kaikkiin EU-maihin, joissa myy yksityisille ja ilmoittaajokaisessa maassa myynnit ja alv:t erikseen. Mutta enpä ole vielä törmännyt yhteenkään argumenttiin jossa tätä käytäntöä puolustettaisiin One Stop Shop:n käyttöä vastaan. Toki OSS ei ole vielä käytössä kun tämä julkaistaan - aika näyttää sitten miten hyvin erityisjärjestelmä käytännössä toimii? Mutta ajatus siitä, että voidaan ilmoittaa yhdessä paikassa kerralla kaikkien EU-maiden myynnit ja niiden arvonlisäverot on hyvä. Ja ilmoitukset OSS:n tehdään neljännesvuosittain ja samalla tilitetään.

Onhan verkkokauppa ja taloushallinto valmiina?

Tästä päästään raportointiin. Hallitseeko yritykselläsi käytössä oleva taloushallinto-ohjelmisto eri maiden alv-kannat? Entäpä verkkokauppa? Onko myynti kirjattu tähän asti maksunvälittäjien raporteilta? Näkyvätkö eri alv-kannat siellä? Vilkkaan verkkokaupan taustahallinnasta saa raportin alv-kannoittain ja eri maittain. Kannattaa olla tarvittaessa Vilkkaan asiakaspalveluun yhteydessä jos tulee kysymyksiä.

Tässä kohtaa kannattaa myös miettiä onko hinnoittelu tavoitteiden mukaista? 

Otetaan uudelleen kahvikuppi- esimerkki jossa myyt kupin Niinalle tänne Suomeen. Hinta on 12,40 euroa sisältäen alv 2,40 euroa.

Sitten myyt samanlaisen kupin Kundelle Ruotsiin. Onko sen hinta euroissa 12,40 sis Moms 25 %, jolloin Moms osuus on 2,48 ja kupille jää 9,92 nettoarvoksi? Tämä ei ole paljon yhden kupin kohdalla, mutta tähän laskukaavaan voi vaihtaa minkä tahansa tuotteen.

Vai myytkö kaikki tuotteesi jokaiseen maahan samalla nettohinnalla jolloin päälle tulee kunkin maan alv-prosentti. Tällöin ylläoleva esimerkkitapaus menisi niin että kuppi maksaa 10,00 euroa + alv (mikä se sitten onkin kussakin maassa?). 

Miten verkkokauppasi taipuu tähän hinnoitteluun?

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Arvonlisäveron erityisjärjestelmä laajenee 1.7.2021

Samalla poistuu vähäarvoisen tuonnin raja

Paikoillanne, valmiit, uusi tietosuoja-asetus

EU:n uusi tietosuoja-asetus astuu voimaan 25.5.2018. Uuden asetuksen myötä jokaisen yrityksen...

Näin perustat verkkokaupan päivässä

Oman verkkokaupan perustaminen saattaa tuntua pelottavalta ja tekniseltä haasteelta. Lisäksi moni...