Digitaaliset tuotteet Vilkas Now -verkkokaupassa – näin onnistut!

Olet keksinyt mahtavan idean, mutta et tiedä miten saisit välitettyä digitaalisia tuotteitasi myös muiden iloksi? Vilkas Now -verkkokauppa-alustalla on mahdollista myydä myös tietynlaisia digitaalisia tuotteita, joita voivat olla esimerkiksi erilaiset taidetuotteet, reseptit, kunto-ohjelmat tai vaikkapa ladattava musiikki.

Tässä blogipostauksessa kerromme, kuinka digitaalisia tuotteita myyvälle yritykselle on mahdollista perustaa verkkokauppa mutkattomasti ja aikaa säästäen. Sudimme kirjoitusta varten esiin fiktiivisen taideverkkokaupan, joka myy  tulostettavia taideprinttejä ja korttipohjia. Verkkokauppa on rakennettu Vilkas Now -alustalle. 

Taideverkkokaupan tuotteet ovat digitaalisia tuotteita. Kun asiakkaat ostavat verkkokaupastamme tuotteen, kauppias lähettää sähköpostitse latauslinkin, jonka avulla asiakas lataa tuotteen itselleen. Vilkas Now -kaupoissa ei ole mahdollista lisätä omia tiedostoja asiakkaille lähteviin sähköposteihin, mutta se ei ole myöskään kannattavaa. Sähköpostia ei yleisesti ole tarkoitettu tiedostojen jakamiseen, sillä tiedostojen lisääminen viesteihin lisää muun muassa riskiä joutua roskapostisuodattimien haaviin. 

 

Kuva: Verkkokaupan etusivu

 

Verkkokaupan etusivulla luodaan brändimielikuvaa

Verkkokaupan etusivulla on tärkeä rooli yrityksen brändimielikuvan rakentamisessa. Verkkokaupan etusivulle voi nostaa esimerkiksi arvolupauksen, joka tässä esimerkissä on “Kauniita pientaideteoksia jokaiseen kotiin – helposti muutamassa minuutissa”. Arvolupaus kertoo asiakkaalle, mitä hän voi odottaa tilatessaan verkkokaupasta. Arvolupaus herättää luottamusta ja siten parantaa myös verkkokaupan brändimielikuvaa, mikäli kauppias pitää sen, minkä lupaa.

Arvolupauksen lisäksi esimerkissä on nostettu etusivulle myös ohjevideo, jossa kerrotaan parhaat niksit tuotteiden tulostamiseen kotioloissa. Koska asiakas tulostaa digitaaliset tuotteensa itse, on hyödyllistä tarjota asiakkaalle ohjeita siihen, miten tulosteet onnistuvat parhaiten. Brändimielikuva paranee jälleen!

Verkkokaupan arvolupauksen ja ohjevideon etusivulla on kannattavaa esitellä myös verkkokaupan tuotteita, jotta asiakas saa esimakua siitä, mitä digitaalisten taidetuotteiden verkkokauppa on syönyt. Digitaalisten taidetuotteiden tapauksessa etusivulla esitellään uutuustuotteita.

Digitaalisten tuotteiden määritteleminen verkkokauppaan

Digitaalisten taidetuotteiden verkkokaupassa myydään kahdenlaisia tuotteita, taideprinttejä ja korttipohjia, jonka vuoksi verkkokauppaan luotiin kaksi tuoteryhmää. Tuotteiden luominen kannattaa aloittaa tuoteryhmien määrittelystä, sillä jokainen tuote tulee liittää johonkin tuoteryhmään. Tuoteryhmät ja tuotteiden lajittelu tulisi järjestää mahdollisimman loogisesti, jotta asiakas löytää etsimänsä mahdollisimman helposti, eikä turhaudu matkalla.

Kun olet luonut mieleiset tuoteryhmät, voit siirtyä tuotteiden määrittelemiseen. Tuotteita luodessa kannattaa panostaa hyviin tuotekuviin ja tuotekuvaukseen. Digitaalisten tuotteiden kohdalla kannattaa tuotekuvauksessa mainita myös tuotteiden toimitustapa, joka tässä esimerkissä on tuotteiden latauslinkkien toimittaminen sähköpostiin. Muista myös määritellä tuotteille hinta. Veroluokka digitaalisille tuotteille Suomessa on yleensä 24 %, mutta muista varmistaa omien tuotteittesi veroluokka ennen kuin alat myymään tuotteita. Seuraavaksi sinun tulee liittää tuote omaan tuoteryhmäänsä, jotta se tulee näkyviin tuoteryhmän omalle sivulle. Tuotteiden saatavuus kannattaa jättää tyhjäksi, koska digitaalisia tuotteita on oletettavasti loputtomasti varastossa.

Suosittelemme lämpimästi määrittelemään verkkokauppaan myös ristiinmyytäviä tuotteita. Ristiinmyynnillä tarkoitetaan sitä, että tuotesivulle saa näkyviin myös muita samankaltaisia tuotteita, joista asiakas saattaisi pitää, kuten esimerkiksi kuvassa näkyvät erilaiset korttipohjat. Ristiinmyytävät tuotteet tulevat näkyviin tuotteen alapuolelle. Tässä esimerkissä korttipohjien eri värivaihtoehdot olisi voinut helposti myös määrittää tuotteen vaihtoehtoina. Lue lisää tuotevaihtoehdoista täällä!

 

Digitaalisten tuotteiden toimittaminen asiakkaalle

Koska kyseessä on digitaalisten tuotteiden verkkokauppa, täytyy tuotteet toimittaa asiakkaille sähköisesti. Valitse toimitustavan tyypiksi Ilmainen toimitus ja anna toimitustavalle kuvaava nimi. Digitaalisten taidetuotteiden tapauksessa toimitustapa on nimetty yksinkertaisesti nimellä Toimitus sähköpostitse. Koska taidetuotteiden verkkokauppa ei myy fyysisiä tuotteita, tämä toimitustapa määritettiin oletusvalinnaksi verkkokaupan kassalle. Halutessasi voit lisätä toimitustavalle myös selitteen ja logon, jotka tulevat näkyviin toimitustapaa valittaessa.

Näillä asetuksilla toimituksen valinta näyttää verkkokaupan kassalla tältä:

 

Kuva: Digitaalisten tuotteiden toimitustapa Vilkas Now -kaupassa

Sähköpostiviestien sisällön määritteleminen verkkokaupassa

Erityisen tärkeänä osana digitaalisten tuotteiden myyntiä on sähköpostiviestien sisällön määritteleminen verkkokauppaan, sillä tässä tapauksessa tuotteiden latauslinkki toimitetaan sähköpostin välityksellä. Jos myydään vain yhtä tuotetta, jossa latauslinkki on aina sama, sähköpostitapahtuman käyttäminen onnistuu. Mikäli latauslinkkejä on useita, kauppias voi lähettää linkit omasta sähköpostiohjelmastaan, jolloin samaan sähköpostiin saa sisällytettyä kaikkien myytyjen digitaalisten tuotteiden latauslinkit.

Voit valita mahdollisista sähköpostitapahtumista sen viestin, johon haluat sisällyttää yhden tuotteen latauslinkin. Sopiva sähköpostitapahtuma voisi olla esimerkiksi Tilauksen tila - Toimitettu. #Alias tarkoittaa tilauksen tilausnumeroa.

Kuva: Sähköpostitapahtumat


Kun olet valinnut sopivan sähköpostitapahtuman, voit keksiä sähköpostille kuvaavan aiheen, luoda mielekkään sisällön ja lähettää tuotteen latauslinkin tilaajalle tilauksen käsittelyn yhteydessä. Sisällytä viestiin lisäksi ohjeet tuotteiden lataamiseen liittyen, jos se on mielestäsi tarpeellista.

Digitaalisten tuotteiden esimerkkikaupassa sisällytettiin sähköpostiin lisäksi sama ohjevideo, joka löytyy verkkokaupan etusivulta, jotta asiakas löytää mahdollisimman helposti ohjeet tuotteiden laadukkaaseen tulostamiseen.

 

Latauslinkki johdattaa asiakkaan Vilkkaan ulkopuoliseen palveluun, josta asiakas voi ladata esimerkiksi latausavaimen avulla ostamansa tuotteen itselleen. Emme ota tässä kirjoituksessa kantaa siihen, mikä palvelu kannattaa valita. Tutkailemalla ja kokeilemalla on mahdollista löytää itselleen sopiva alusta digitaalisten tuotteiden jakeluun.

Tämän kirjoituksen asetuksilla pääset jouhevasti alkuun digitaalisten tuotteiden myynnissä. Haluaisitko avata oman Vilkas Now -verkkokauppasi heti tänään? Verkkokaupan pääset avaamaan täältä. Tarjoamme ensimmäiset 30 päivää ilman maksuja ja sitoumuksia!

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

B2B-verkkokauppa on enemmän kuin tilauskanava

B2B-kaupoilla olisi erittäin hyvät mahdollisuudet tehostaa myyntiprosessia pienelläkin...

Millä menetelmillä näkyvyyttä verkkokaupalle?

Olemme siirtyneet markkinoinnissa uuteen aikakauteen. Nyt ostajat etsivät myyjiä. Ennen myyjät...

Tuotearviot – hyödy asiakkaidesi mielipiteistä

Tuotearviot ja arvostelut ovat keskeisessä asemassa sähköisessä kaupankäynnissä. Artikkelissa...