4 painavaa syytä, miksi verkkokauppiaan kannattaa panostaa sosiaalisen median mainontaan

Eilen mietit 60 denierin mustia sukkahousuja, ja yhtäkkiä sinulle mainostetaan sosiaalisessa mediassa Suomen parasta sukkahousuverkkokauppaa? Ei, kyseessä ei ole sattuma eikä edes musta magia, vaan sosiaalisen median mainonta! Sosiaalisessa mediassa verkkokauppasi on mahdollista piirtyä kohderyhmäsi verkkokalvoille useasti päivässä, monissa eri tilanteissa. 

photo-1585399000684-d2f72660f092

Mainonta sosiaalisessa mediassa onkin siis verkkokauppiaalle tehokas ja oivallinen tapa tuoda itsensä asiakkaiden luo suhteellisen pienellä vaivalla. Tässä blogipostauksessa esittelemme, miksi verkkokauppiaan kannattaa ehdottomasti mainostaa sosiaalisessa mediassa ja missä kanavissa mainostamisesta saa parhaat hyödyt irti.  

 

Tärkeimmät 4 syytä, miksi kannattaa panostaa sosiaalisen median mainontaan:

Sosiaalisen median mainonta sopii parhaiten verkkokaupan brändin rakentamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen. Tämän lisäksi mainontaa voi hyödyntää esimerkiksi luomaan kysyntää, sisältömarkkinoinnin keinoksi tai suoraan myyntiin. Verkkokauppiaan kannattaa hyödyntää sosiaalisen median mainontaa varsinkin seuraavien syiden vuoksi:

  1. Näkyvyys. Monet sosiaalisen median alustoista ovat rajoittaneet käyttäjiensä näkyvyyttä, ja vaikka alustat olisivatkin näennäisesti ilmaisia, ne ohjaavat siten käyttäjiään maksamaan näkyvyydestä. Esimerkiksi Facebookissa enää 1,6 % sivun seuraajista saa nähtäväkseen käyttäjien maksuttomat julkaisut. Verkkokaupan näkyvyyden kannalta mainonta sosiaalisessa mediassa onkin siis ensiarvoisen tärkeää!
  2. Joustava hinnoittelu. Sosiaalisen median mainonta on suurimmaksi osaksi klikkauksiin perustuvaa, joka voi olla mainostajalle hyvinkin edullista. Mikäli niin haluat, maksat vain klikkauksista, eikä esimerkiksi mainosnäytöistä veloiteta sinua ollenkaan. Mainonnasta ei myöskään tarvitse maksaa itseään kipeäksi, vaan budjetin voi säätää omalle yritykselleen sopivaksi. Mitä houkuttelevampia mainoksia onnistut luomaan, sitä pienemmäksi mainosten hinta putoaa. 
  3. Oikean yleisön tavoittaminen. Sosiaalisen median mainonnalla on mahdollista tavoittaa juuri sinun verkkokauppasi tarpeisiin sopiva yleisö, sillä mainonta on tarkasti kohdennettavissa.
  4. Tehokkuus. Mainonta sosiaalisessa mediassa on erityisen hyvin mitattavissa, jonka vuoksi on helppo seurata, minkälaisilla mainoksilla saat esimerkiksi lisää maksavia asiakkaita verkkokauppaasi. 

 
Eri sosiaalisen median alustojen hyödyntäminen mainonnassa

Tärkeimmät mainosalustat, jotka verkkokauppiaan kannattaa ottaa haltuun, ovat Facebook ja Instagram. Facebook soveltuu melkein minkä tahansa tuotteen tai palvelun mainontaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Mainoksia hallinnoidaan ja luodaan Facebook Business Managerissa, jossa on mahdollista luoda monipuolisesti kampanjoita erilaisiin tarpeisiin: muun muassa liikenteen ohjaaminen sivustolle, julkaisun kattavuus tai tykkäysten määrä. 

Kuten ylempänä totesimme, mainonta on kannattavaa jo pelkästään näkyvyydenkin kannalta, sillä palvelun algoritmi paimentaa käyttäjiään maksamaan näkyvyydestä. Mainosten hinta määritellään huutokaupan avulla, ja yhden klikkauksen hinta on Suomessa toimialasta riippuen muutamia kymmeniä senttejä.  

Instagramissa mainonta soveltuu erityisen hyvin työnantaja- tai brändimielikuvan rakentamiseen ja suoraan myyntiin. Mainokset luodaan Facebookin tavoin Facebook Business Managerissa ja niitä voi sijoitella sekä Instagramin syötteeseen että tarinoihin. Koska palvelu on keskittynyt visuaaliseen sisältöön, on mainoksesta oltava ainakin yksi kuva. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla huippuvalokuvaaja luodaksesi visuaalisesti miellyttäviä mainoksia; mikäli tarvitsen kuviisi kuvituskuvia, voit hyödyntää ilmaisia kuvapankkeja kuten esimerkiksi Unsplash tai Pixabay.

 

Twitter ja LinkedIn rekrytoinnin apuna

Facebookin ja Instagramin lisäksi kannattaa miettiä, olisiko Twitterissä tai LinkedInissä mainostaminen verkkokaupallesi hyödyllistä. Twitterissä keskustelu on yleisesti poliittissävytteistä, jonka vuoksi mainostaminen on erityisen tehokasta muun muassa lobbaustarkoituksissa. On kuitenkin huomattu, että Twitter toimii mainosalustana hyvin myös teknologiatuotteiden myymiselle tai rekrytoinnille.

LinkedInissä kannattaa mainostaa erityisesti silloin, kun yrityksesi haluaa löytää potentiaalisimmat kandidaatit tiettyyn työtehtävään. LinkedInissä on mahdollista kohdentaa rekrytointi-ilmoituksia tehokkaasti esimerkiksi työntekijöille, jotka työskentelevät samankaltaisissa tehtävissä – jopa kilpailevissa yrityksissä! 

Tässä kirjoituksessa käsittelimme, miksi verkkokauppiaan kannattaa ehdottomasti mainostaa sosiaalisessa mediassa ja missä kanavissa mainostamisesta saa parhaat hyödyt irti. Mainosten tekeminen ei ole ydinfysiikkaa eikä myöskään aiemmin mainittua mustaa magiaa, vaan lyhyen perehtymisen avulla suhteellisen helppoa – ja ehdottomasti kannattavaa!

Haluaisitko, että auttaisimme sinua sosiaalisen median mainonnan kanssa? Lue lisää some-mainonnan palveluistamme: https://www.vilkas.fi/lisapalvelut/some-mainonta

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

5 vinkkiä onnistuneeseen live chat -asiakaspalveluun verkkokaupassa

Miksi veisit asiakaspalvelijasi nettiin? Tyytyväinen asiakas kertoo saamastaan hyvästä palvelusta...

Verkkokauppiaan liiketoiminnan skaalaaminen miljoonaluokkaan

Moni verkkokauppias aloittaa kuvaannollisesti “autotallissa”. Pääasiallinen tai ainoa myyntikanava...

SaaS vs. räätälöidyt verkkokaupparatkaisut

Oletko perustamassa verkkokauppaa, mutta sinulla on haasteita löytää yrityksen tarpeisiin sopivan...