Verkkokaupan menestystarinat rakennetaan kovalla työllä

 

Kuluneella viikolla uutisotsikoissa on näkynyt poikkeuksellisen paljon verkkokauppa, eikä läheskään kaikissa ole ollut teemana pelkästään ne perinteiset nettihuijaukset. Ylen Aamu-tv:ssä verkkokaupasta keskustelivat Hong Kongin verkkokauppajohtaja Miika Malinen sekä Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala. Hong Kongin Ruotsiin ja Venäjälle vienyt Malinen patisti verkkokauppiaita tekemään töitä menestymisen eteen ja ottamaan riskejä.


Ylen lisäksi verkkokaupasta ovat uutisoineet mm. Helsingin Sanomat, MTV3Nelonen ja  Verkkouutiset. Myös muissakin tämän viikon isoissa talousuutisissa, kuten Tiimarin konkurssista tai SOK:n johtajan erosta kertovissa uutisissa on mainuttu sanat "kaupan murros" ja "verkkokauppa". Sosiaalisessa mediassa jokaisella tuntuu olevan vahva mielipide asian laidasta ja siitä, miten asiat olisi pitänyt korjata jo vuosia sitten.

 

Samaan aikaan ruohonjuuritasolla

Olin tällä viikolla päivän ajan vierailemassa yrityksessä, joka oli herännyt aikojen muuttumiseen. Pohjanmaalla toimivan yrityksen toimialana on maatalouskoneiden tarvikkeiden maahantuonti ja markkinointi. Kohderyhminä ovat kuluttajat, eli maatalouskoneiden omistajat sekä jälleenmyyjät. Viime aikoina jälleenmyyjien tekemät tilaukset olivat kuulemma olleet vähissä.
Vain yksi jälleenmyyjä tilasi aktiivisesti. Se, jolla on verkkokauppa.
Kyseisen jälleenmyyjän verkkokauppa lähetti kymmenien kilojen painoisia paketteja myös Pohjanmaan isännille, vaikka maahantuojan myymälä oli naapurissa. Tästä tehtiin johtopäätös.

Kaupan murros ei kosketa vain nuorison vaatekauppoja, se koskee kaikkia aloja kalastustarvikkeiden ja  maatalouskoneiden välillä. Se koskee myös apteekkeja ja ennen pitkää myös ruokakauppaa.

Maatalouskoneiden verkkokaupan suunnittelupäivä oli antoisa ja moni ongelma ratkaistiin yhdessä. Kun suunnittelusta vastaavat henkilöt varaavat kokonaisen päivän kalenteristaan pelkästään verkkokaupalle, saadaan projektiin kummasti vauhtia. Usein kun on vaarana, että päivittäiset rutiinityöt varastavat ajan verkkokaupan suunnittelulta ja projekti venyy. Päivän aikana ei suinkaan saatu kauppaa valmiiksi, mutta projekti saatiin hyvään vauhtiin ja isoimmat ongelmat tuoteryhmittelyssä, tuotteistuksessa, logistiikassa ja maksamisessa ratkaistiin.

Jos muuten haluat saada apua verkkokaupan rakentamiseen, otappa yhteyttä. Ei kannata jäädä projektin kanssa yksin vaan kannattaa pyytää ajoissa neuvoa. Tavanomainen kommentti yhteisen suunnittelupäivän jälkeen asiakkaalta on: "tämä olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten".

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

B2B-verkkokauppa on enemmän kuin tilauskanava

B2B-kaupoilla olisi erittäin hyvät mahdollisuudet tehostaa myyntiprosessia pienelläkin...

Verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelu - mihin linkit sijoitetaan?

Kun astut pimeään huoneeseen, kätesi etsii automaattisesti valokatkaisijaa vanhasta tottumuksesta...

Verkkokaupan perustaminen ei ole helppoa

  "Jos olisin tiennyt millainen urakka on edessä, olisin ehkä harkinnut uudestaan koko hommaan...