Internet-mainonta: Facebook ja Google Ads

Sisältöä päivitetty 16.12.2020
 
Verkkomainontaa hallitsee tällä hetkellä kaksi jättiläistä. Miljoonaluokan käyttäjäkunnat keräämällä Google ja Facebook ovat saavuttaneet hallitsevan aseman CPC ja PPC -mainosten kanavana. Tässä kirjoituksessa on eritelty Google Adsin ja Facebook-mainonnan  eroja ja samankaltaisuuksia.
 

Mainosten kohdentaminen

Koska käyttäjien toiminta Facebookissa on erilaista kuin Googlessa, toimii myös mainonnan kohdentaminen näissä palveluissa eri tavalla. Googlen hakutuloksissa mainostettaessa asiakas on otollisimmillaan, kun hän on itse aktiivisesti hakemassa tiettyä asiaa ja tällöin mainos voidaan kohdentaa haluttua hakusanaa käyttäville.

Googlella on hakutulosten lisäksi lukemattomia muita palveluja mainostamiseen: YouTuben, Gmailin, Google Mapsin ja lukuisien muiden Googlen omien palveluiden lisäksi mainoksia voidaan näyttää muilla Google Display -verkostoon kuuluvilla sivuilla, joissa sivuston ylläpitäjä on tehnyt mainossopimuksen Googlen kanssa. Display-verkostossa mainoksia voidaan kohdentaa esimerkiksi sivulla olevan sisällön mukaan. Uutissivustolla voidaankin siis näyttää esimerkiksi uutiseen liittyviä mainoksia.
 
Facebookissa mainos voidaan kohdentaa tarkasti muun muassa käyttäjän iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tai tykkäämisen kohteen perusteella. Mutta koska Facebookissa käyttäjä on paljon passiivisempi, vaatii mainoksen huomion kiinnittäminen suuremman koukun kuin Googlessa. Facebook-mainosten näyttäminen on rajattu yrityksen eri sosiaalisen median alustoihin: Facebookiin, Instagramiin ja Facebook Messengeriin.
 

Mainosten sisällöissä tarkat säännöt

Molemmissa, sekä Facebookissa että Googlessa Adsissä, on tarkat säännöt mainoksen sisällöstä. Google korostaa mainonnan käyttökokemusta, mikä tarkoittaa reilua peliä mainoksissa. Kun mainoksissa ei ole harhaanjohtavaa sisältöä ja muutenkin asiakas saa positiivisen kokemuksen mainonnasta on tämä kaikkien, asiakkaan, mainostajan ja Googlen, etu. Google kieltää esimerkiksi paras-sanan käytön mainoksessa, ellei mainoksessa linkietettävällä sivulla tule ilmi puolueeton tutkimus, jossa mainostettava asia todetaan parhaaksi. Google lisäksi esitarkastaa mainokset ennen kuin ne julkaistaan. Erityisen tarkkailun alla on luonnollisesti muun muassa alkoholiin, tupakkaan, pornoon, aseisiin ja uhkapeleihin liittyvät mainokset.

Kiellettyjä Googlen mainoksissa ovat esimerkiksi:
 
  • HUUTAMINEN isoilla kirjaimilla,
  • huutomerkkien käyttö otsikossa,
  • kieliopin vastaiset lauseet,
  • toista tuotemerkkiä loukkaavat mainokset ja
  • muualta kopioitu sisältö.
Nykyään myös Facebookin mainokset esitarkastetaan ennen julkaisua. Facebook tarkistaa mainoksesta esimerkiksi sisällön eli kuvat ja tekstin ja mainoksen kohdennuksen. Facebookilla on pitkä lista kielletyistä sisällöistä ja sen lisäksi, että mainosten on noudatettava yhteisönormeja, kiellettyjä sisältöjä ovat muun muassa:
 
  • laittomat tuotteet ja palvelut,
  • misinformaatio,
  • kielioppivirheet ja kiroilu,
  • pikalainat ja
  • harhaanjohtavat väitteet.
Voit lukea koko listan kielletyistä tai rajoitetuista sisällöistä Facebookin ohjeista.
 

Sosiaalisen median nousu

Sosiaalisesta mediasta on tullut erityisen tärkeä markkinoinnin väline. Sosiaalisessa mediassa rakennetaan brändimielikuvaa, tunnettuutta, markkinoidaan tuotteita ja hoidetaan jopa asiakaspalvelua.
 
Facebook-mainonta sopii yrityksen brändin rakentamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen erinomaisesti. Tarkka asiakaskunnan profilointi auttaa mainoksen kohdistamisessa oikealle ryhmälle, ja koska Facebook-mainonta tavoittaa nykyään myös Instagramin käyttäjät, voi mainoksia luoda entistä laajemmalle asiakaskunnalle.

Molemmat ovat tehokkaita

Oikein suunniteltuna molemmat mainonnan kanavat, Google ja Facebook, ovat hyvin tehokkaita markkinoinnin välineitä. Tärkeää on toki muistaa, että ennen kuin maksettujen mainosten tekemistä voi edes ajatella, on yrityksen luonnollisen näkyvyyden oltava kunnossa. Yrityksellä tulisikin olla sosiaalisessa mediassa tili joko Facebookissa, Instagramissa, tai parhaassa tapauksessa molemmissa, ja tileillä asianmukaista sisältöä. Googlessa puolestaan orgaaninen hakukonenäkyvyys eli verkkokaupan hakukoneoptimointi on loistava keino erottua kilpailijoista. Kun perusasiat ovat kunnossa, saadaan maksetuilla mainoksilla suuret tehot irti kampanjasta!

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Black Friday ja Cyber Monday herättivät tunteita suuntaan ja toiseen

Kysyimme perjantai-iltana Vilkas-verkkokauppiaat- ja Naisyrittäjät-Facebook-ryhmissä, mitä mieltä...

Ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi - osa 1/2

Hyvin toteutettu verkkokauppa on pohja kestävälle ja kehittyvälle näkyvyydelle verkossa.   Mikäli...

4 painavaa syytä, miksi verkkokauppiaan kannattaa panostaa sosiaalisen median mainontaan

Eilen mietit 60 denierin mustia sukkahousuja, ja yhtäkkiä sinulle mainostetaan sosiaalisessa...