Ilmaista näkyvyyttä verkkokaupallesi - osa 1/2

Hyvin toteutettu verkkokauppa on pohja kestävälle ja kehittyvälle näkyvyydelle verkossa.
 
Mikäli yrityksesi turvautuu vain ulkopuolisiin verkkopalveluihin, kuten esimerkiksi Facebookiin, yrityksesi on kyseisten palveluiden muutosten armoilla ja näkyvyys voi muuttua hetkessä ei-toivottuun suuntaan – tai muuttua jopa maksulliseksi. Oman verkkokaupan perustaminen takaa yritykselle turvallisen ympäristön, eikä siihen tule ikäviä yllätyksiä, mikäli verkkokauppatoimittaja on oikein valittu. Oman verkkokaupan ja domainin päälle on turvallista rakentaa kävijävirtaa eri verkkopalveluista.
  
Ulkopuolisilla, kolmannen osapuolen palveluilla verkkokauppias voi kuitenkin ohjata liikennettä omaan verkkokauppaansa. Tämän liikenteen generoiminen onkin usein yrittäjälle se vaikein osuus, jonka aikana verkkokauppias voi myös haaskata paljon rahaa, jos ei ole tarkkana. Verkosta löytyy runsaasti myös niin sanottuja ilmaisia liikenteen lähteitä, joiden ylläpitoon kuluu toki jonkin verran aikaa, mutta kun verkkokauppias sitoutuu näihin palveluihin ja jaksaa tehdä niihin laadukasta sisältöä, kasvaa verkkokaupan kävijävirta tasaiseen tahtiin. Lisäksi verkkokauppa saa näiden palveluiden avulla ulkopuolisia linkityksiä, jotka parantavat verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä sekä luotettavuutta.

Ilmaisia linkkejä ja vinkkejä on sen verran runsaasti, että tämän artikkeli on jaettu kahteen osaan. Tässä ensimmäisessä osassa käsitellään suosittuja sosiaalisen median alustoja ja palveluita, joista löytyy verkkokauppiaille ilmaisia palveluita ja näyvyyttä. Artikkelisarjan toisessa osassa keskitytään puolestaan enemmän paikalliseen tekemiseen ja näkyvyyteen.

 

Facebook

Omilla Facebook-sivuillaan yritykset voivat markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan sekä palvella asiakkaitaan eri tavoin. Facebook-käyttäjät voivat tykätä yritysten sivuista tai vaihtoehtoisesti seurata niitä, ja saada siten yritysten päivitykset omalle uutissyötteelleen. Maksuttomien päivitysten lisäksi Facebook tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kohdentaa maksua vastaan julkaisujaan tietyille kohderyhmille tai tehdä mainoksia, jotka ohjaavat Facebookin ulkopuolisille
sivuille, kuten omaan verkkokauppaan. Facebookissa mainostava yritys voi kohdentaa mainoksensa todella tarkasti, kuten esimerkisi näkymään vain alle 20-vuotiaille, Suomessa asuville ja parisuhteessa oleville miehille.
 
Kaikki lähtee kuitenkin siitä, että luot verkkokaupallesi oman Facebook-sivun, joka ei maksa mitään. Ohjaa verkkokauppasi kävijät ja asiakkaat myös Facebook-sivuillesi ja kasvata tykkääjien määrää määrätietoisesti. Kun olet saanut kartutettua seuraajamäärää Facebook-sivullasi, sinulle on syntynyt arvokas verkosto, jota voit hyödyntää tehokkaasti Facebook-mainonnassa. Täältä voit katsoa ohjevideon, miten sosiaalisen median tilit linkitetään Vilkas Now -verkkokauppaan.
 

Twitter

Twitter on sosiaalisen median alusta, jossa käyttäjä voi mikroblogata luomalla maksimissaan 280 merkin julkaisuja eli tviittejä. Twitterin sisältö on nykypäivänä jokseenkin poliittissävytteistä, mutta se on oiva kanava myös verkkokauppiaalle, mikäli

  • haluat tavoittaa tietyn kohderyhmän,
  • haluat jakaa tietoa tuotteestasi tai palvelustasi,
  • haluat nopean asiakaspalvelukanavan,
  • haluat tietää mitä palvelustasi puhutaan tai
  • haluat kontaktin potentiaalisiin asiakkaisiin ja kumppaneihin.

Twitteriin kannattaa luoda mielenkiintoinen profiilikuvaus sekä käyttää julkaisuissa muutamia #hashtageja, sillä ihmiset seuraavat niitä usein. Twiittaa myös kuvallista sisältöä ja muista linkittää julkaisuja sopivissa tilanteissa myös verkkokauppaasi!
Luo oma Twitter-tili >>

LinkedIn

LinkedInin yritysprofiili on helppo tapa luoda ammattimaista verkostoa yrityksen, asiakkaiden, kumppaneiden, työntekijöiden ja eri sidosryhmien välille. Yritys voi hyötyä omasta LinkedIn-sivusta
lukuisilla tavoilla, joihin lukeutuvat ammatillisen verkostoitumisen lisäksi rekrytointi, oman alan asiantuntijakuvan luominen keskusteluihin osallistumalla ja LinkedIn-mainosten tekeminen. Muista, että LinkedIn-profiilin luojalla tulee olla sekä henkilökohtainen LinkedIn-profiili että yrityksen oma sähköposti käytössä.

Luo LinkedIn-yritysprofiili >>

Pinterest

Pinterestiä hyödyntää valtava määrä, jopa 322 miljoonaa käyttäjää. Ihmiset etsivät palvelusta ideoita ja inspiraatiota esimerkiksi sisustukseen, pukeutumiseen, ruuanlaittoon ja juhlien järjestämiseen. Mikäli sinulla on hyviä ja mielenkiintoisia tuotekuvia,
kannattaa ehdottomasti perustaa verkkokaupallesi oma Pinterest-tili! Pinterestin avulla voit rakentaa verkkokauppasi brändikuvaa, kasvattaa liikennettä verkkokauppaasi ja lisätä myös kivijalkamyyntiä. 

Luo oma yritystili Pinterestiin >>

Instagram

Instagram on sosiaalisen median alusta, jossa on nykyään jo miljardi käyttäjää. Näistä käyttäjistä monet ovat yrityksiä eri puolilla maailmaa, jotka käyttävät Instagramia oman palvelunsa esiin tuomiseen ja liikenteen saavuttamiseksi. Instagramin sisältö perustuu pääasiassa kuviin ja videoihin, jonka vuoksi palvelu on verkkokauppiaalle  oivallinen alusta esitellä omia tuotteitaan. Palvelun yhteisöllisyyden ansiosta näkyvyyttä voi saada esimerkiksi siten, että asiakkaat jakavat kuvia sinun tuotteistasi ja merkitsevät yrityksesi näihin kuviin. Tämän lisäksi on hyvin tavallista, että asiakkaat lähestyvät sinua Instagramissa myös yksityisviesteillä, jonka vuoksi on hyvä muistaa, että sosiaalisen median alustat toimivat myös asiakaspalvelun kanavina.
 

YouTube

YouTube on Googlen omistama videopalvelu, maailman toiseksi suurin hakukone ja Suomen toisiksi suosituin verkkosivusto, jossa käyttäjä viettää keskimäärin 30 minuuttia käyntikertaa kohden. YouTubessa sisältöä jaetaan luomalla oma kanava, jolle käyttäjä voi ladata videoita. Kanavan tilaajamäärä on merkittävä mittari, koska YouTubessa tilaajia ei voi Facebookin tai Instagramin tavoin ostaa.
 
Verkkokauppa voi hyödyntää YouTuben potentiaalia kahdella tavalla. Voit joko luoda verkkokaupallesi oman kanavan ja alkaa tuottamaan mielenkiintoisia videoita palveluistasi tai muuten vain huomiota herättäviä videoita, jotka saavat ihmiset palaamaan kanavasi ja palveluidesi äärelle. Toinen, hieman helpompi ja aikaa säästävämpi tapa on luoda Googlen palveluiden avulla videoiden yhteydessä näytettäviä mainoksia, jotka on helppo kohdentaa tietylle kohderyhmälle. Nämä mainokset ovat kuitenkin maksullisia. Yleisesti videosisältö toimii verkkokaupan markkinoinnissa oikein hyvin!
 

Google MY Business

Google My Business on Googlen palvelu, jonka avulla Googlen hakukone tarjoaa asiakkaille suoraan yrityksesi yhteystietoja asiakkaiden etsiessä yritystäsi hakukoneella. Luomalla Google My Business tilin voit muokata yrityksesi tietoja milloin tahansa, ja ne päivitetään automaattisesti sekä Google-hakuun että Mapsiin. Saat myös heti tiedon, kun käyttäjät arvioivat yrityksesi, ja voit vastata heille yrityksen edustajana. Pystyt myös seuraamaan yrityksesi saamia tähtiluokituksia ajan kuluessa. Voit tutustua asiakkaisiin tarkemmin ja selvittää, millaisessa vuorovaikutuksessa he ovat yrityksesi kanssa. Lisäksi sinulle selviää, miten asiakkaat löysivät yrityksesi ja mistä he ovat kotoisin. Näet myös yrityksesi puhelinnumeron klikkausten määrän, reittiohjepyyntöjen määrän ja verkkosivuston käyntien määrän.

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Myy verkossa: Verkkokauppiaan 2h+k – eli miten valmistaudut loppuvuoden sesonkiin

Vuoden kiireisin aika verkkokauppiaalle on koittamassa, sillä Black Friday, Cyber Monday ja...

Näin perustat verkkokaupan päivässä

Oman verkkokaupan perustaminen saattaa tuntua pelottavalta ja tekniseltä haasteelta. Lisäksi moni...

Kolme tärkeintä vinkkiä verkkokaupan ammattimaiseen ulkoasuun

Ulkoasu ei ole tärkein asia verkkokaupassasi, mutta se on varmasti asia, jonka potentiaalinen...