Miksi verkkokauppani automaattiset viestit eivät mene perille?

Oletko viime aikoina kohdannut tilanteen, jossa verkkokaupastasi lähettämät automaattiset viestit eivät tavoita asiakkaitasi? Nyt aiempaa useammin vastaanottavasta päästä palautuu ilmoitus, että viestiä ei ole toimitettu perille ja ilmoittaja on Googlen sähköpostipalvelu.

Meillä on hyviä uutisia sinulle. Useimmiten tilanne on helposti korjattavissa, joten jos aihe osuu kohdalle tai muuten kiinnostaa, niin jatka lukemista.

Googlen sähköpostin roskapostien suodatus on muuttunut

Itse muutokseen liittyy se, että Google on kiristänyt vuosien 2021 ja 2022 vaihteessa sähköpostipalvelunsa roskapostin suodatusta. Lähetetty viesti suodattuu entistä useammin roskapostiksi varsinkin, jos lähettäjällä ei ole SPF määritykset kunnossa tai jos lähettäjän maine on syystä tai toisesta huono.

Huonon maineen voi saada helposti lähettämällä sähköpostia vastaanottajille, jotka viestejä eivät halua. Vastaanottajat merkitsevät tällöin viestejä roskapostiksi ja kun näistä merkinnöistä johtuen lähettäjän maine alenee riittävästi, niin lähettäjän viestit luokitellaan helpommin roskapostiksi. Tähän suoraviivainen vinkki on, että tällainen sähköpostin käyttö kannattaa lopettaa ja ajan kanssa maine palautuu taas normaaliksi.

Jos sähköposteja lähtee pääosin verkkokaupan tilauksiin liittyen automaattisesti, niin ongelmana voi mahdollisesti olla lähettäjän domainin SPF (Sender Policy Framework) määritykset.

Voit tutkia aihetta enemmänkin, mutta lyhyesti SPF on sähköpostin autentikoinnin menetelmä, jolla voidaan vahvistaa, että viestin lähettäjä on oikeasti se, joka hän väittää olevansa.

SPF määritellään lähettävän domainin asetuksissa sen TXT-tietueessa ja tällä lähettäjä kertoo vastaanottajalle, että miltä lähettäviltä sähköpostipalvelimilta lähettäjän domainin sähköpostit voivat tulla. Käytännössä samalla kerrotaan myös, että muualta tulevat viestit ovat roskapostia.

vilkas-verkkokauppa-2366 (1)

Jos käytät kuluttajille suunnattuna ilmaisia sähköpostipalveluita verkkokaupassasi lähettäjän osoitteena, niin et pysty vaikuttamaan SPF määrityksiin. Tämä johtuu siitä, että sähköposti toimii palveluntarjoajan domainissa, etkä voi muuttaa sen asetuksia.

Esimerkiksi, jos käytät viestien lähettämiseen gmail-osoitetta, niin Google on määritellyt oman "gmail.com" domaininsa SPF:n siten, että vain heidän omilta palvelimiltaan lähtevät viestit ovat sallittuja.

Sähköpostin SPF, miten se käytännössä määritellään?

Jos olet ostanut domainin ja sähköpostin Vilkkaalta suoraan, niin nämä määritykset ovat oletuksena aina jo kunnossa. Jos olet hankkinut domainin ja sähköpostipalvelun muuta kautta, niin domainpalvelun DNS-asetuksissa täytyisi domain TXT-tietueeseen lisätä Vilkkaan SPF-säännöt tukisivujen ohjeiden mukaan:
Now kauppojen tukisivu
Suite kauppojen tukisivu

Itse asetukset ovat jokaisessa palvelussa erilaiset, mutta tässä lyhyesti miten asetus määritellään.

Jos esimerkiksi käyttämäsi sähköposti olisi "info@sinun-osoitteesi.fi", niin tällöin tämä asetus täytyisi lisätä kyseisen "sinun-osoitteeksi.fi" domainin asetuksiin

sinun-kauppasi.fi. IN TXT "v=spf1 include:_spf.vilkas.shop ~all"

Tämä asetus tulisi laittaa muiden SPF sääntöjen lisäksi, joten jos esimerkiksi käytetään Google Workspace sähköpostia, niin sääntö olisi kokonaisuudessaan tällainen

sinun-kauppasi.fi. IN TXT "v=spf1 include:_spf.google.com include:_spf.vilkas.shop ~all"

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Muutoksia Vilkkaan palveluiden hinnoitteluun

Päivitämme verkkokauppapalveluiden hinnoittelua 1.7.2021 alkaen. Uudet hinnat (alv 0 %) ovat...

Zettle saataville Vilkas Now -kauppoihin marraskuussa

Zettle-liityntä Vilkas Now -verkkokaupan ja kassan välillä on tähtiin kirjoitettu.

Vilkas Verkkoapteekki mukana Apteekkari -tapahtumassa 2022 - tule jutuille

Vilkas on kehittänyt apteekkien verkkokauppoja jo yli 20 vuotta. Kehitystyötä on tehty Vilkas...