Digimarkkinoinnin koulutusohjelmasta huippupaikalle Vilkkaalle

Aloitin digimarkkinoinnin koulutusohjelman kautta työharjoittelun Vilkas Group Oy:ssä, joka on kotimainen verkkokaupan asiantuntija. Oma aikaisempi työkokemukseni tulee visuaaliselta alalta, olen opiskellut ja tehnyt valokuvausta. On mielenkiintoista lähteä tutustumaan kasvavaan yritykseen ja alaan sekä laajaan digimarkkinoinnin käsitteeseen, markkinointiasiantuntijana Vilkkaan markkinointitiimissä.

Ensimmäisen viikon perehdytys Vilkkaaseen

Ensimmäisen viikon ohjelmassa oli asiantuntevaa perehdytystä Vilkkaan toimintatapoihin, työkulttuuriin ja tuotteisiin. Kävimme esimerkiksi läpi yrityksen historiaa ja tulevaisuuden näkymiä. Vilkas.fi -nettisivut on jo itsessään hyvä perehdytys verkkokauppa-alaan ja sen tuotteisiin, mutta toimitusjohtajan syvempi ja graafinen esitys oli selkeä visuaalisesti oppivalle ihmisille. Yritykseen tutustuessa tutuksi tuli yrityksen arvot, työntekijöiden ammattimainen osaaminen sekä työnantajan panostaminen työntekijöiden hyvinvointiin, kuten tarjoamalla kahdeksi tunniksi liikuntaa viikossa.

Viikkooni sisältyi myös koulutuksen järjestäjän Saranen Consulting Oy:n kaksi digimarkkinoinnin koulutuspäivää, jossa saimme yleiskatsauksen digimarkkinointiin B2B ja B2C -ympäristöissä. Tutustuimme esimerkiksi brändiin, asiakaskokemukseen, sisältöihin sekä markkinoinnin suunnitteluun ja raportointiin.

Verkkokaupan liiketoiminnan esittely

Mielenkiintoa herättävää oli tutustua yrityksen liiketoimintoihin. Vilkas Now tarjoaa kevyempää verkkokauppaa, kun taas Vilkas Go on oikea ratkaisu räätälöidyille verkkokaupoille. Lisäksi valikoimasta löytyy uusi Vilkas Media, joka tarjoaa digitaalisia mainonta- ja mediaratkaisuja. Markkinoinnin osalta tutuksi tulivat display- ja natiivimainonta.

Markkinointia on tietenkin helpompi toteuttaa, kun on ensin perehtynyt yrityksen tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin. Asiakastarinoiden kautta on hyvä tutustua tyytyväisiin verkkokauppakäyttäjiin sekä ymmärtämään asiakkaiden käyttäjäkokemuksia.

Digimarkkinoinnin sisältösuunnitelma

Viikon kuluessa kävimme palavereissa läpi markkinoinnin sisältösuunnitelmaa eteenpäin seuraavaksi kahdeksi viikoksi, sekä pidemmälle kolmen kuukauden ajanjaksolle. Kävimme läpi markkinoinnin teemoja ja tavoitteita, tehtäviä sekä niiden ajankohtaista tilannetta.

Pääsin viikon aikana suunnittelemaan ja toteuttamaan myös omia tehtäviäni sosiaalisen median parissa ja tein ensimmäisen oman tehtävän projektinhallintaohjelmistoon. Loppuviikon tehtävänä oli toteuttaa yrityksestä video, joka esittelee sen paikallisuutta sekä toimistotilojen sijaintia historiallisella Finlaysonin alueella.

Odotukset

Digimarkkinoinnin koulutuksen aikana tutuksi tulevat tärkeimmät digimarkkinoinnin työkalut kuten Google Ads, -Analytics, HubSpot sekä sosiaalisen median markkinointi. Odotan pääseväni tutustumaan työharjoittelun myötä käytännönläheisesti digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun, toteuttamiseen ja analysointiin.

Koulutusohjelmassa on vuorossa seuraavaksi SEM ja SEO, eli hakukonemarkkinointi ja -optimointi. Mutta sen lisäksi aion tutustua siihen, kuinka perustaa verkkokauppa.

Kuka olen

Olen Tapio Koivula, tamperelainen valokuvaajamestari ja tuleva markkinointiasiantuntija. Nautin arkkitehtuurin ja arjen estetiikasta, fiilistelystä kesäisellä Laukontorilla ja juoksemisesta Pyynikillä.

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

5 vinkkiä, joiden avulla viet kauppasi kivijalasta verkkoon

Koko kaupan ala elää voimakkaassa murroksessa. Asiakkaat siirtyvät verkkoon kiihtyvällä tahdilla....

”Ruotsi 4 – Suomi 0” – Suomen verkkokauppa on pahasti Ruotsia jäljessä

Tiedote liittyy Vilkkaan yhteistyökumppaneiden kanssa järjestämään Verkkokauppa kotimaisen kasvun...

Asiantuntijaesittely: verkkokaupankäynnin Senior Advisor Ari Paksuniemi

Hei Ari, hauska tutustua! Kertoisitko meille, kuka olet?