Black Friday ja Cyber Monday lähestyvät – tuetaan kotimaista yrittäjää!

tuetaan_yhdessa_kotimaista_kauppaa

Kalenterin lehdet putoilevat ja päivä päivältä on pimeämpää. Vaikka luonto käpertyy hiljalleen talviunille, verkkokauppiaan on viimeistään nyt valmistauduttava loppuvuoden sesonkiin. Tämä teksti toimii alustuksena Vilkkaan tuleville sisällöille, joissa käsitellään verkkokauppaa Black Fridayn, Cyber Mondayn ja joulusesongin näkökulmista.

Kuluneen vuoden tapahtumat ovat korostaneet verkkokaupan kasvua, ja myös viimeisin verkkokauppaindeksi ennustaa verkkokauppiaille ennätyksellisen kiireistä joulunaikaa. Joulun lisäksi marraskuun loppupuolella pilkottavat Black Friday ja Cyber Monday, jotka valtavan suosionsa vuoksi vaativat myös verkkokauppiailta toimia, jotta erinomainen markkinarako saadaan hyödynnettyä.

Verkkokauppajätti Amazonin aloitettua valloitusretkensä myös Pohjoismaihin on kuitenkin erityisen tärkeää, että muistetaan tukea kansainvälisten suuryhtiöiden sijaan kotimaisia yrittäjiä. Esimerkiksi Pelastetaan kauppa -kampanjan portaalista voit hakea yli 1 200 verkkokaupan joukosta kotimaisia verkkokauppoja.

Mikäli Black Friday ja Cyber Monday mietityttävät, olemme koostaneet lyhyen tietoiskun siitä, mistä on kyse:

 

Mikä ihmeen Black Friday ja Cyber Monday?

  • Black Fridayn juuret ovat Yhdysvalloissa ja se ajoittuu kiitospäivän jälkeiselle perjantaille, joka on tänä vuonna perjantai 27.11.
  • Päivä tunnetaan yleisesti kansainvälisenä kulutusjuhlana, jolloin tuotteet käyvät kaupaksi ja vaihtavat vilkkaasti omistajaa. Lähestulkoon jokainen yritys kivijalkaan tai verkkokauppaan katsomatta tarjoaa alennuksia tuotteistaan ja palveluistaan.
  • Black Friday on Yhdysvalloissa jo pidempään merkinnyt joulumyyntisesongin alkua.
  • Black Friday, josta puhutaan myös mustana perjantaina, on nykyään käsite myös Suomessa, jossa sen merkitys on kasvanut vasta viime vuosina. Nykyään niin verkkokauppojen kuin kivijalkamyymälöiden odotetaan ottavan osaa Black Friday -kampanjointiin.
  • Cyber Mondayta vietetään puolestaan Black Fridayn jälkeisenä maanantaina, eli tänä vuonna 30.11.
  • Myös Cyber Monday on syntyjään yhdysvaltalainen konsepti, ja sen tarkoituksena oli alunperin ohjata asiakkaita eritoten kuluttamaan verkkokauppojen valikoimia.
  • Cyber Mondayta kuvastaa erityisesti myös se, että yritykset alentavat hintoja vielä enemmän kuin edeltävänä perjantaina.
  • Black Fridayn ja Cyber Mondayn yhdistelmää ja niiden välistä viikonloppua nimitetään joissain tapauksissa myös superviikonlopuksi.

 

Piakkoin koittavatkin siis verkkokauppiaalla hyvinkin kiireiset ajat; pysy kuulolla, sillä luvassa on paljon verkkokauppiaalle hyödyllistä ja mielenkiintoista sisältöä tulossa Vilkkaan eri kanaviin!

 

Kurkkaa Vilkkaan blogiin!

Olisko Vilkkaan YouTube-kanavalla jotakin mielenkiintoista?

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Verkkokaupan 4K-kaava: Näin kasvatat asiakkaidesi ostosten kokoa

Tässä sarjassa verkkokaupan asiantuntijamme käsittelevät kuinka verkkokauppaa voi kasvattaa...

Verkkokaupan Black Friday -markkinointi: vinkit ja strategiat - osa 1

Black Friday on vuoden kiireisin ja potentiaalisesti voitokkain päivä verkkokauppiaille. Saadaksesi...

Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25%

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä...