Tärkeää tietoa: Klarna Checkoutin ja Klarna Payment Methodsin vanhat rajapinnat pitäisi olla jo aiktaulun mukaan suljettuna, mutta Klarna on jatkanut niiden toimintaa vielä, että viimeisemmätkin kauppiaat saataisiin päivitettyä. Jos et ole vielä päivittänyt Suite kauppasi Klarna maksutapaa, niin alta löydät yksityiskohtaiset ohjeet, joten eiköhän oteta kuppi kuumaa ja aletaan hommiin!
Jos käytät vielä Klarna Checkout v2 palvelua, niin sen toiminta loppuu 30.9.2021. Tätä ennen kannattaa ottaa Klarna Checkout v3 palvelu käyttöön. Se on nykyinen uudempi versio kyseisestä palvelusta.
Jos käytät vielä Klarna Payment Methods palvelua, niin sen toiminta loppuu 31.10.2021. Tätä ennen kannattaa ottaa Klarna Payments palvelu käyttöön. Se on nykyinen uudempi versio kyseisestä palvelusta.
Päivitys on kaksivaiheinen.
- Ensin sinun tulee käydä Klarnan kauppiasportaalissa hyväksymässä uudet ehdot, seurata ohjeita ja luoda uudet kauppiastunnukset ja tallentaa ne.
- Tämän jälkeen kirjaudu Vilkkaan taustahallintaan ja vaihda uudet tunnukset maksutapa-asetuksissasi.
Etkö malta odottaa? Pääset aloittamaan päivityksen Klarnan kauppiasportaalissa eli ALOITA TÄSTÄ. Alla löydät lisäohjeet versiopäivityksen loppuunsaattamiseksi, eli nähdään pian! Vanha ratkaisusi ei lopeta toimintaansa, vaikka haet uudet tunnukset, joten sinun ei tarvitse odottaa täydellistä hetkeä versiopäivityksen tekemiseksi!
Miksi versiopäivitys tarvitaan?
Uusien ratkaisujen mukana tulee monia hyötyjä ja uusia toiminnallisuuksia! Tärkeintä sinun on tietää, että jatkossa niin sinun kuin asiakkaidesi elämä on piirun verran helpompaa. Voit lukea hyödyistä lisää Klarna FAQ sivustolta täältä.
Mistä tiedän, onko minulla käytössäni uusi rajapinta ja uusimmat herkut vai vanha ratkaisu, joka lakkaa pian toimimasta?
Mikäli olet ottanut Klarna Checkoutin käyttöön Vilkkaan kautta huhtikuun 2020 jälkeen, käytössäsi on todennäköisesti uusin Klarna Checkout versio ja voit huokaista helpotuksesta, nostaa jalat pöydälle ja rentoutua! Toinen helppo tapa tarkistaa ratkaisusi versio, on kaivaa Klarnan kauppiastunnus esiin. Mikäli tunnus on muotoa K123456, olet myös selvillä vesillä ja ratkaisu on uusinta uutta, mutta mikäli kauppiastunnuksesi on pelkkiä numeroita, on aika toimia ja päivittää ratkaisu heti! Kauppiastunnuksesi näet kauppasi hallinnasta kohdasta Asetukset > Maksu > [avaa Klarna Checkout] > Asetukset tai vastaavasti Klarna Paymentsin osalta kohdasta Asetukset > Maksu > [avaa Klarna(Vilkas)] > Asetukset.
Mistä tiedän mikä Klarnan ratkaisu minulla on käytössäni?
Helpoin tapa tunnistaa ratkaisu, on tarkistaa ratkaisun sisältämät maksutavat.
Klarna Checkout on kokonaisvaltainen kassaratkaisu, joka sisältää kaikki asiakkaiden tarvitsemat maksutavat: verkkopankkimaksut, laskun, kampanjat, korttimaksut sekä osamaksuvaihtoehdot. Klarna Checkout on tunnettu helppokäyttöisyydestään, sillä sen osoitemoduuli ennakkotäyttää henkilötiedot asiakkaasi puolesta. Suurin osa kauppiaistamme käyttää juuri tätä ratkaisua!
Klarna Payment Methods ja uusi Klarna Payments -ratkaisu tarjoaa yksittäisiä Klarnan tarjoamia maksutapoja, Suomessa näitä ovat tällä hetkellä Maksa myöhemmin (Klarnan lasku) sekä Pilko maksut (Klarnan osamaksuvaihtoehdot), lisäksi kesä- ja joulukampanjat ovat vanhassa Klarna Payment Methods -ratkaisussa vaatineet erillistä päivittämistä. Uusissa ratkaisuversioissa uusimmat kampanjat löytyvät aina automaattisesti kassaltasi!
Kun tiedät mikä ratkaisu sinulla on käytössäsi ja olet luonut ja tallentanut uudet tunnukset Klarnan kauppiasportaalissa, seuraa näitä ohjeita:
Klarna Checkout
Kirjaudu Vilkkaan taustahallintaan -> Valitse Asetukset -> Maksu -> Valitse Klarna Checkout maksutavoista -> Asetukset -> Klikkaa “minulla on jo v3-tunnukset” -> vaihda uudet, Klarnan kauppiasportaalissa tallentamasi tunnukset Vilkkaan taustahallintaan.
Klarna Payment Methods
Kirjaudu Vilkkaan taustahallintaan -> Valitse Asetukset -> Maksu -> Valitse Klarna (Vilkas) - > Asetukset -> Vaihda maksutapa vanhasta Klarna Payment Methodista, uuteen Klarna Paymentsiin alavalikosta -> vaihda uudet, Klarnan kauppiasportaalissa tallentamasi tunnukset Vilkkaan taustahallintaan.
Onnistuiko? Hienoa! Jäikö vielä kysyttävää? Lue täältä lisävinkkejä versiopäivitykseen:
Klarna - Klarna Payment Methods
Liittyviä lyhenteitä ja termejä
- KCO v2 = Klarna Checkout (vanhempi järjestelmä)
- KCO v3 = Klarna Checkout Global (uudempi järjestelmä)
- KPM = Klarna Payment Methods (erillinen lasku ja osamaksu, vanhempi järjestelmä)
- KP = Klarna Payments (erillinen lasku ja osamaksu, uudempi järjestelmä)
- Klarna(Vilkas) = Vilkas verkkokaupassa oleva maksutavan tyyppi, joka toimii Klarna Payment Methods ja Klarna Payments kanssa
Jos maksutapa ei toimi tunnuksien päivittämisen jälkeen, niin...
- Varmista, että tunnukset on kopioitu oikein ja että kopioinnin yhteydessä tietoihin ei ole tullut esim. ylimääräistä välilyöntiä mukana
- Voit tarvittaessa Klarnan hallinnassa tehdä uudet rajapintatunnukset. Klarna Checkout maksutavassa voit vaihtaa versioksi v2 ja tallentaa ja sen jälkeen saat uudelleen lisättyä v3 tunnukset maksutavalle.
- Klarna Paymentsin tapauksessa kaupan maksutavassa tunnuksien vieressä on asetus versiolle
- Jos maksutapa ei toimi edelleenkään, vaikka olet varmistanut, että tunnukset on syötetty oikein, niin ota yhteyttä Klarnan kauppiastukeen ja pyydä heitä tarkistamaan, että kaikki on varmasti asetettu aktiiviseksi kyseiselle tilille.
Klarna Kauppiastuki
09 425 99 773
kauppa@klarna.fi
Vanhojen maksujen aktivointi
Päivityksen yhteydessä kannattaa huomioida, että vanhalla sopimuksella (vanhoilla tunnuksilla) tehtyjä maksuja ei saa aktivoitua uuden sopimuksen tunnuksilla. Eli aktivoi mahdollisimman monen tilauksen maksu ennen tunnuksien vaihtamista. Jos tunnuksien vaihdon jälkeen vanhempia tilauksia/maksuja jää aktivoimatta, niin ne tulee aktivoida Klarnan palvelussa.