Google Search Console (entinen Google Webmaster Tools) on palvelu, jonka työkalut ja raportit auttavat sinua mittaamaan kauppasi hakuliikennettä ja toimintaa. Sieltä näet tietoa esimerkiksi käytetyistä hakusanoista ja sivustolla mahdollisesti olevista virheistä ja huomautuksista.
Google Search Consolen avulla voit lähettää myös kauppasi sivukartan Googlelle, joka auttaa sen sivujen indeksoinnissa.
Googlen oman FAQ sivun mukaan kestää yleensä 1-4 viikkoa, että Google ottaa uuden sivun indeksoitavaksi ja jo indeksoitu sivu tarkistetaan uudelleen neljän viikon välein. Tästä syystä uuden kaupan osalta kannattaa ottaa Google Search Console käyttöön ja lisätä sinne kaupan sivukartta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kun kaupalla on käytössä sen lopullinen osoite.
Käyttöönotto
Siirry Google Search Consoleen täältä ja kirjaudu sinne Google-tunnuksellasi. Kirjautumisen jälkeen saat lisättyä Google Search Consoleen uuden verkko-omaisuuden.
Voit lisätä sivustosi kahdella eri tapaa, mutta oletuksena se onnistuu helpoiten valitsemalla lisääminen URL-etuliitteellä.
Tällöin vahvistamisen voi Suite kaupoissa tehdä kopioimalla HTML-tagi Google Search Consolesta kaupan hallintaan.
Kopioi kentän rivi kaupan hallintaan kohtaan Asetukset > Yleiset asetukset > Lisäasetukset > HTML-koodin Head-alue. Sen jälkeen napsauta "Tallenna" ja päivitä kaupan sivumuisti. Kun rivi on tallennettu kaupan asetuksiin ja sivumuisti päivitetty, niin tällöin Google Search Consolessa "Vahvista"-napista pitäisi saada sivusto vahvistettua.
Sivukartan lisääminen
Kun kauppa on lisätty sivustona Google Search Consoleen, niin tämän jälkeen on mahdollista lisätä Google Search Consolessa oman kaupan sivukartta. Jos sivusto on lisättynä oikein, niin kenttään tarvitsee kirjoittaa vain sitemap.xml ja napsauttaa "submit".