3.12.2018 astui EU:ssa voimaan asetus, joka kieltää tarpeettoman geoblokkauksen. Verkkokauppiaiden on mukauduttava asetuksen mukanaan tuomiin sääntöihin toimittaessaan muihin Euroopan maihin. Tässä ohjeessa kerrotaan, mitä asetuksia Vilkas-verkkokaupan taustahallinnassa on mahdollisesti tehtävä. Lisää EU:n geoblokkauskiellosta voit lukea Myy verkossa -blogista.
Salli kaikkien EU-maiden käyttäminen laskutus- ja toimitusosoitteissa
- Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Maa-asetukset > Maat.
- Valitse taulukon viimeisellä rivillä maa, jonka haluat lisätä. Euroopan unioniin kuuluvat maat löydät EU:n verkkosivuilta.
- Klikkaa Tallenna.
- Lisätäksesi toisen maan palaa kohtaan kaksi.
Pro-kauppias: määritä toimitusmaat
Seuraavat askeleet ovat tarpeellisia vain, jos haluat määrittää eri toimitusehdot eri maille. Jos olet Starter-, Mini- tai Active-kauppias siirry kohtaan "Muut kuin Pro-kauppiaat: nimeä toimitustapasi oikein".
- Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Maa-asetukset > Alueet.
- Anna taulukon viimeisellä rivillä nimi uudelle alueelle, esim. Etelä-Eurooppa.
- Klikkaa Tallenna.
- Valitse luomasi alue.
- Valitse oikeanpuoleisella palstalla kaikki maat, jotka haluat liittää tähän alueeseen. Voit valita vain maita, jotka olet aiemmin lisännyt kohdassa Asetukset > Maa-asetukset > Maat.
- Klikkaa Tallenna.
- Nyt voit valita, millä alueilla kutakin kauppasi toimitustapaa voidaan käyttää. Valitse Asetukset > Toimitus.
- Klikkaa haluamaasi toimitustapaa taulukossa.
- Valitse alue, jolle haluat asettaa kyseisen toimitustavan mahdolliseksi kohdassa “Salli seuraavien toimitusosoitteiden käyttö”.
- Klikkaa Tallenna.
Muut kuin Pro-kauppiaat: nimeä toimitustapasi oikein
Seuraa näitä ohjeita, jos haluat määrittää eri toimitusehdot eri maille.
Jos kauppatasosi on Starter, Mini tai Active, maakohtaisten toimitustapojen luominen ei ole mahdollista. Tällöin kannattaa tarjota asiakkaille kaikki tarvittava tieto toimitusehdoissa.
Lisäksi toimitustavat kannattaa nimetä asianmukaisesti, esimerkiksi “Toimitus Suomessa”. Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Toimitus ja toimitustapa, jota haluat muokata. Toimitustavan nimen voit muutta kohdassa “Nimi kaupassa”.
Jos asiakas valitsee tämän toimitustavan, vaikkei hänen toimitusosoitteensa ole Suomessa, voit joko hylätä tilauksen tai ottaa yhteyttä ostajaan.
Määritä halutessasi Nouto toimitustavaksi
Jos kaupassasi ei vielä ole tätä toimitusvaihtoehtoa, voit lisätä noudon toimitustapoihin.
- Valitse kaupan taustahallinnassa Asetukset > Toimitus.
- Klikkaa Lisää.
- Valitse kohdassa Logistiikkakumppanit kohta "Käyttäjän määrittämä toimitustapa".
- Valitse kohdassa Tyyppi kohta "llmainen toimitus".
- Syötä uudelle toimitustavalle nimi kohdassa "Nimi kaupassa", esim. Nouto.
- Klikkaa Lisää.
- Valitse Näkyvissä-kohdassa Kyllä.
- Halutessasi voit valita kohdassa “Salli seuraavien toimitusosoitteiden käyttö” alueen, jolla nouto on mahdollinen (mahdollinen vain Pro-kauppatasossa).
- Halutessasi voit lisätä kommenttikenttään toimitustavan kuvauksen. Voit mainita kuvauksessa esimerkiksi, mistä tilaukset ovat noudettavissa.
- Tällä sivulla voit määrittää myös toimitustavan muut asetukset.
- Klikkaa Tallenna.
Selitä toimitustapojen rajoitteet asiakkaalle
Voit tarjota asiakkaillesi tietoa toimitustapojen rajoitteista toimitusehdoissa. Tehdäksesi tämän valitse kaupan taustahallinnassa Sisältö / Tuoteryhmät > Sisällön esikatselu. Vasemmalla palstalla Sivut-otsikon alla voit valita sivun, jota haluat muokata.