Näin käytät verkkokaupan hinnoittelu- ja alennustyökaluja

Tuotteiden hinnoittelu käy kätevästi Vilkas Now -verkkokaupassa. Listahinnan määrittely on osa tuotetiedon hallintaa. Alennuskampanjoita voit rakentaa hinnan lisäasetusten tai kuponkikoodien avulla. Now L- ja Now XL -kaupassa voit antaa myös asiakasryhmäkohtaisia alennuksia.

Teksti on julkaistu alunperin 2022, mutta sitä on päivitetty ajankohtaisilla tiedoilla tammikuussa 2023.

Hinnoittelu on yksi tärkeimmistä verkkokaupan menestystekijöistä. Se kertoo asiakkaalle tuotteen arvon, vaikuttaa kannattavuuteen, asemoi tuotteen markkinoilla ja edistää tai heikentää yrityksen kilpailuetua. Oikealle tasolle asetettu hinta tyydyttää sekä asiakasta että verkkokauppiasta itseään.

Vilkas Now -verkkokaupassa tuotteiden hinnoittelu on osa tuotetiedon hallintaa: tuotteelle annetaan nimi ja hinta, kirjoitetaan tuotekuvaus ja lisätään kuva. Jokaiselle tuotteelle annetaan oma listahinta eli tuotteen myyntihinta kaupassa. Tämä on se hinta, jolla kauppias on valmis luopumaan tuotteestaan. 

Listahinta on yleensä verollinen eli sisältää arvonlisäveron. Tuotteen verokanta määritetään samassa yhteydessä. Vaihtoehtoja on neljä:

  1. ei alvia (0 %)
  2. yleinen (24 %)
  3. elintarvikkeet (14 %)
  4. alennettu (10 %).

Alennettu arvonlisäverokanta koskee muun muassa liikuntapalveluja, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien pääsymaksuja, lääkkeitä, kirjoja ja vähintään kuukauden ajaksi tilattuja sanoma- ja aikakauslehtiä.

Yksikköhinta helpottaa hintojen vertailua

Hinnan lisäasetuksissa voit määrittää tuotteelle yksikköhinnan. Sen avulla asiakas voit vertailla tuotteiden hintoja keskenään, vaikka pakkauskoko olisi eri. Viiteyksikkönä voi toimia esimerkiksi paino tai tilavuus. 

Syötä käyttämäsi yksikkö Viiteyksikkö-kenttään: esimerkiksi 1 kg. Syötä sitten tuotteessa oleva määrä Yksikköä tuotteessa -kenttään: esimerkiksi 0,2 kg. Kauppa laskee automaattisesti yksikköhinnan annetulle viiteyksikölle.

Hinnan lisäasetukset toimivat simppelinä alennustyökaluna

Hinta-kohdassa voit määrittää hinnalle myös lisäasetuksia. Tämä on yksinkertaisin tapa alentaa hintoja ja rakentaa alennuskampanjoita. Jos sinulla esimerkiksi on jäljellä pieni määrä jotakin tuotetta ja haluat päästä niistä eroon, voit laittaa tuotteet tarjoukseen – ikään kuin nostelisit elokuussa kesämekkojen viimeiset kappaleet kivijalkavaatekaupan alerekkiin.

Kirjoita tuotteen vanha hinta Alkuperäinen hinta -kenttään ja tarjoushinta eli uusi myyntihinta Listahinta-kenttään. Kauppa laskee automaattisesti näkyviin alennusprosentin ja näyttää vanhan eli alkuperäisen hinnan yliviivattuna. Uusi myyntihinta eli tarjoushinta korostetaan punaisella värillä.

Jos haluat alennuskampanjaasi vauhtia, voit tehdä tarjoustuotteille oman tuoteryhmän (esimerkiksi ALE tai Tarjoustuotteet) tai nostaa tarjoustuotteita näkyviin etusivulle.

Alkuperäistä hintaa voi käyttää myös valmistajan ohjevähittäishinnan näyttämiseen, jos myyt tuotteita kaupassasi ovh-hintaa edullisemmin.

Huomaa alennushinnoittelua tehdessäsi kuitenkin tammikuussa 2023 voimaan tullut Omnibus-direktiivi, joka velvoittaa verkkokauppiasta ilmoittamaan alennushinnan yhteydessä alimman hinnan, jolla tuotetta on myyty viimeisen 30 päivän aikana. Lue Omnibus-direktiivistä ja sen hallitsemisesta lisää aihetta koskevasta kirjoituksestamme.

Kuponkikampanja onnistuu myös verkkokaupassa

Toinen tapa toteuttaa alennuskampanja Vilkas Now -kaupassa on kuponkikampanja. Kuponkeja voi käyttää Now M-, Now L- ja Now XL -kaupoissa. Toiminto löytyy kaupan hallinnassa kohdasta Markkinointi > Kupongit, jossa voit luoda uuden kuponkikampanjan napsauttamalla 
+ Lisää -painiketta. 

Kuponkikampanjan voi rakentaa kolmella vaihtoehtoisella tavalla.

  1. Kiinteä summa
    Asiakkaasi saa kiinteän summan alennusta. Se voi olla esimerkiksi 5 euron alennus tilauksesta. Kiinteää summaa käytettäessä on kuponkikampanjassa tärkeää määrittää Ominaisuudet-kohdan Vähimmäismäärä-kentässä tilaussumma, jonka on ylityttävä, jotta kuponki voidaan lunastaa. Jos esimerkiksi annat 5 euron alennuksen vähintään 50 euron ostoksesta, se vastaa enintään 10 prosentin alennusta. 
  2. Prosenttialennus
    Asiakkaasi saa tuotteen hinnasta prosenttialennuksen, joka voi olla esimerkiksi 10 prosenttia. Prosenttialennusten kohdalla ei ole välttämätöntä määrittää ostosten vähimmäismäärää, sillä vaaraa tappiolla myymisestä ei ole, jos prosenttialennus pidetään kohtuullisena.
  3. Ilmainen toimitus
    Asiakas saa kupongilla ilmaisen toimituksen. Ilmaista toimitusta voi käyttää esimerkiksi paljousalennuksena, jos kaupassa ei ole vakiona ilmaista toimitusta tietyn ostossumman ylittävistä tilauksista.

Kuponkikoodin voi luoda manuaalisesti kirjoittamalla sen itse Luo koodit manuaalisesti -kenttään (esimerkiksi KEVÄT). Toinen vaihtoehto on luottaa automatiikkaan ja valita Luo koodit automaattisesti. Kohdassa Koodien lukumäärä voit määrittää, montako koodia luodaan.

Kuponkikoodi-taulukosta näet luomasi koodit. Siitä näet myös, onko koodi lunastettu vai onko se edelleen käytettävissä.

Muista myös, että kuponkikoodit ovat aakkoskoosta riippuvaisia (case sensitive). Siksi niistä kannattaa tehdä kolme eri versiota, esimerkiksi KEVÄT, Kevät ja kevät. Näin et turhaan joudu vastaamaan asiakkaiden tiedusteluihin virheellisistä alennuskoodeista, jos asiakkaan matkapuhelin esimerkiksi vaihtaa pienellä kirjoitetun alkukirjaimen isoksi tai jos asiakas ei muuten kiinnitä huomiota aakkoskokoon. Asiakkaatkin pysyvät tyytyväisinä, kun koodit toimivat ongelmitta.

Kuponkikampanjalle voi määrittää monenlaisia rajoituksia

Voit rajoittaa kupongin koskemaan vain tiettyjä tuotteita tai tiettyä ajanjaksoa. Voimassaolo-kohdassa voit määrittää, minkä ajan kuluessa kuponki on käytettävä. Jos jätät kohdan tyhjäksi, kuponki on voimassa rajattoman ajan.

Kohdassa Kelvollisten kuponkikoodien lukumäärä voit määrittää lunastettavien kuponkien enimmäismäärän. Jos esimerkiksi asetat määräksi 20, vain 20 asiakasta voi lunastaa kupongin, vaikka olisit jakanut koodeja satamäärin. Tämä asetus voi olla hyödyllinen, jos lupaat kampanjassasi alennuksen esimerkiksi 20 ensimmäiselle tilaajalle.

Jos haluat hyödyntää kertakäyttöisiä koodeja, valitse Koodi on käytettävissä vain kerran -kohdassa Kyllä. Kertakäyttöisiä koodeja voidaan käyttää, jos halutaan rajoittaa alennus vain yhteen tilaukseen. Toisaalta jos esimerkiksi mainostat kuponkikampanjaa sanomalehdessä, koodi ei voi olla kertakäyttöinen. Useimmiten käytetään yhtä koodia, jota voi käyttää monta kertaa.

Tuotteet-välilehdellä voit rajata kuponkikoodin koskemaan vain tiettyjä tuotteita. Jos esimerkiksi haluat laittaa kaikki t-paidat viikonlopputarjoukseen, kirjoita hakukenttään "t-paita" ja liitä kaikki t-paidat kampanjaan.

Alennus voi olla myös asiakasryhmäkohtainen

Now L- ja Now XL -kaupassa voit määritellä tuotteelle asiakasryhmäkohtaisen alennuksen. Se tehdään tuotteen asetuksissa Asiakaskohtaiset hinnat -välilehdellä. Alennus voi olla esimerkiksi ostoskorin arvoon pohjautuva prosenttialennus. Ota huomioon, että sinun pitää ensin määritellä kaupallesi asiakasryhmät. 

Usein asiakasryhmäkohtaisia alennuksia annetaan esimerkiksi jälleenmyyjille, sopimusasiakkaille tai kuluttajakaupassa VIP-asiakkaille. Kyseessä ei ole varsinainen alennuskampanja, vaan asiakas näkee alennetut hinnat vain, jos hän kirjautuu kauppaan kyseiseen asiakasryhmään liitettynä asiakkaana.

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Satu Rämön blogipostaukset koottuna

Oletkin saattanut jo huomata, että Vilkkaalla on ollut syksyllä 2020 kaupallisena...

B2B-verkkokauppa on enemmän kuin tilauskanava

B2B-kaupoilla olisi erittäin hyvät mahdollisuudet tehostaa myyntiprosessia pienelläkin...

Verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelu - mihin linkit sijoitetaan?

Kun astut pimeään huoneeseen, kätesi etsii automaattisesti valokatkaisijaa vanhasta tottumuksesta...