Toukokuun kuukauden kauppa 2021: GoGolf

icon-hands

Vilkkaan toukokuun kuukauden kaupaksi on valittu GoGolfin suuren rakenneuudistuksen läpikäynyt verkkokauppa. GoGolf on yhteisö, joka on yli kymmenvuotisen historiansa aikana kasvanut alansa suurimmaksi verkkokaupaksi Suomessa. Haastattelimme yrityksen eCommerce Director Miikka Marttilaa verkkokauppauudistuksen tiimoilta. 

Kantava ajatus GoGolfin perustalla on olla olemassa golfinpelaajaa varten. GoGolf toimii välittäjänä golffarin ja golfkenttien välillä; yrityksen verkkokaupasta voi ostaa esimerkiksi eri golfkentille pelioikeuksia ja green fee -tuotteita. Mallia voisikin verrata esimerkiksi perinteiseen matkatoimistoon, jossa lentolippujen ja nähtävyyskierrosten sijaan myydäänkin pelikokemuksia viheriöillä! 

 

GoGolf(2)

 

Verkkokauppauudistus nopealla aikataululla

GoGolfin arvot, pelaajalähtöisyys, innovatiivisuus ja rohkeus, näkyvät vahvasti yrityksen tekemisessä. “Pyrimme miettimään erilaisia tapoja harrastaa golfia, tarjoamme vaihtoehtoja ja mietimme laatikon ulkopuolelta. GoGolf-jäsenyys on yksi suosituimmista tuotteistamme, sillä monet haluavat kuulua yhteisöömme. GoGolf-jäsenille tarjoamme myös erilaisia tarjouksia ja tapahtumia. Tällä hetkellä ennätysmäärä golffareita haluaa kuulua yhteisöömme”, Marttila valottaa.

Vuonna 2020 GoExpo Golf -messuilla kävi ilmi, että verkkokauppa ei toimi enää yrityksen haluamalla tavalla. Verkkosivut kaatuilivat, hidastelivat ja asiakkailta sateli kommentteja, että sivut eivät toimi. Yhteistyökumppaniksi projektiin löytyi digitaalisen kaupankäynnin edelläkävijä Vilkas, ja tavoitteena projektille oli uudistaa verkkosivut ennen seuraavia messuja maaliskuussa 2021. Vilkas valittiin yhteistyökumppaniksi joulukuun lopussa, jonka vuoksi aikataulu oli tiukka – aikaa toteuttaa valtava verkkokauppauudistus oli vain alle kolme kuukautta. Tavoitteessa onnistuttiin, sillä Vilkkaan tarjoamana Vilkas Go -ratkaisuna toteutettu verkkokauppa näki talvivalon maaliskuussa 2021.


Aidosti golffarin asialla – myös verkossa

Mielikuva yrityksestä rakentuu median lisäksi yhteisöllisyydestä; ajatuksena on olla mukana golffarin päivittäisessä elämässä, osana yhteisöä. GoGolfin ydin koostuukin halusta luoda lisäarvoa pelaajalle: “olemme aidosti golffarin asialla”, Marttila vahvistaa. “Meistä on tullut alalla suuri toimija, ja visionamme on olla Suomen suosituin tapa harrastaa golfia”, Marttila pohdiskelee.

GoGolfin päämääränä on tuottaa asiakkaan odotukset ylittäviä golfpalveluja. Marttilan mukaan päämäärää tavoitellaan määrätietoisesti tuotteistuksesta lähtien. “Asiakas on yrityksemme keskiössä. Hyödynnämme asiakastietoa, jotta voimme tuottaa erilaisia vaihtoehtoja mahdollisimman lähelle kuluttajaa”, Marttila taustoittaa.

Jotta asiakkaan odotukset saataisiin ylitettyä, Marttila kertoo, että GoGolfin markkinoinnissa on vuoden 2021 tammikuusta lähtien hyödynnetty Custobaria, joka on markkinointiautomaation ja asiakastiedon hallinnan työkalu. Custobarin avulla voi tehdä täysin dataan perustuvaa markkinointia ja siten luoda jokaiselle asiakkaalle yksilöidyn asiakaskokemuksen. Custobarin kautta saat kokonaisvaltaisen näkymän esimerkiksi kaikkiin kosketuspisteisiin, jotka asiakkaalla on yrityksen kanssa. Myös monikanavaisten kampanjoiden tuottaminen on Custobarin avulla vaivatonta ja helppoa.

“Custobar on toiminut markkinoinnissamme hyvin. Koska asiakkaillamme saattaa olla yrityksemme kanssa monia kosketuspisteitä, kuten esimerkiksi verkkokauppa, kentät ja sosiaalinen media, Custobarin avulla saamme kokonaisvaltaisen näkymän asiakkaaseemme”, Marttila avaa.

 

Myös Vilkas ja Custobar solmivat kumppanisopimuksen helmikuussa 2021. Lue lisää täältä!


Yritys on halunnut olla golffarin asialla myös uudessa verkkokaupassaan, sillä erityistä painoarvoa uudistuksessa oli yksinkertaisuudella ja käytettävyydellä. Toinen tärkeä teema uudistuksessa oli verkkosivuston toimintavarmuus; “Vilkkaan tarjoama PrestaShop-ratkaisu ei kaatunut tämän vuoden GoExpo Golf -messuilla kertaakaan, ja olemme ratkaisuun todella tyytyväisiä. Myyntimme nousi messuilla 180 %”, Marttila toteaa.


Svingaavaa yhteistyötä verkkokauppa-alan asiantuntijoiden kanssa

Verkkokaupan tulevaisuuteen yritys katsoo luottavaisesti; “Haluamme olla asiakkaan puolella alan asiantuntijoina ja tuottaa arvoa siinä, miten golfia harrastetaan”, Marttila kertoo.

Tulevaisuus pitää sisällään myös pitkäjänteistä kehitystyötä verkkokauppa-alan asiantuntijoiden kanssa: “Vilkas ja GoGolf ovat löytäneet hyvän yhteistyömallin, jossa on mukana myös molemminpuolinen kunnioitus. Projektin aloitus on mennyt todella hyvin, vaikka aloitukset yleensä ovat kivikkoisia”, Marttila hymyilee.