Toukokuun kuukauden kauppa 2020: Lakshmi

 
Lakshmin verkkokauppa tabletilla

Toukokuun kuukauden kauppa on ayurvedisen luonnonkosmetiikan maahantuontiin erikoistunut LAKSHMI. Ayurvedalla viitataan intialaiseen, 5000 vuotta vanhaan terveydenhoitojärjestelmään. Lakshmin verkkokaupan tarina ulottuu yli kymmenen vuoden taakse, jolloin suomalainen verkkokauppa oli huomattavasti hiljaisempaa kuin nyt, vauhdikkaan koronakevään aikana. “Vaikka Lakshmin verkkokauppa perustettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2009, sitä ei vielä silloin lähdetty hyödyntämään”, toimitusjohtaja Tarja Korvenoja-Mäkelä valottaa.

Verkkokauppa sai kuitenkin uuden alun viime syksynä, kun sitä lähdettiin uudelleen rakentamaan – tällä kertaa tavoitteellisesti. Idea verkkokaupan hyödyntämisestä syntyi tarpeesta saada alusta sille valtavalle määrälle Lakshmin tuotteita, joita ei myydä Lakshmi-kauneushoitoloissa. Kauneushoitoloilla on kumppanuussopimusten kautta yksinoikeudellinen lupa myydä tiettyjä tuotteita, kun taas verkkokaupasta löytyvät tuotesarjan itsehoitotuotteet. Kauneushoitoloiden tuotteet löytyvät nykyään niin ikään hoitoloiden omista verkkokaupoista, sillä myös osa Lakshmi-hoitoloista on koronakevään aikana ottanut käyttöönsä Vilkkaan verkkokaupan!

 

EKOLOGISTA JA EETTISTÄ LUONNONKOSMETIIKKAA VERKOSTA

Luonnonkosmetiikan kysyntä on kasvanut koko Lakshmin kymmenvuotisen taipaleen ajan, ja verkkokaupasta on muodostunut hyvin tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa.

“Kuluttaja saattaa olla pyörällä päästään, koska ei ole varma, mikä on oikeasti luonnollista ja mikä on esimerkiksi viherpesua”, Korvenoja-Mäkelä huomauttaa. Lakshmin tuotteille myönnetyt sertifikaatit helpottavat kuluttajaa tuotteiden valitsemisessa ja niiden taustalla on ehdoton ekologisuus, eettisyys ja läpinäkyvyys. Korvenoja-Mäkelä painottaa, että suomalaisten verkkokauppojen ja sekä Suomessa että EU:n sisällä tuotettujen tuotteiden suosiminen on vastuullista kuluttamista: “kaikkea ei tarvitse tilata Kiinasta”.

Verkkokaupasta on muodostunut erittäin tärkeä osa Lakshmin tarinaa, sillä se toimii alustana kaikelle yrityksen toiminnalle. Lakshmin keskeinen ajatus on Lakshmi-polku, joka alkaa asiakkaan tutustuttamisella itsehoitotuotteisiin verkkokaupassa. Jokainen asiakas saa oman, henkilökohtaisen Lakshmi-asiantuntijansa, joka neuvoo tuotteiden käytössä. Verkkokauppa on avuksi myös asiantuntijahenkilöstön koulutuksessa.

 

VINKKEJÄ EMPIVILLE KAUPPIAILLE

Vinkkinä verkkokaupan perustamisen kanssa empiville kauppiaille Korvenoja-Mäkelä haluaa muistuttaa, että “verkkokauppa tulee olemaan se iso juttu, sen on korona-aika tehnyt selväksi.”

Korvenoja-Mäkelä kokee, että on saanut Vilkkaalta hyvin apua mieltä askarruttaviin kysymyksiin verkkokauppaan liittyvissä asioissa. Kun Lakshmin verkkokauppaa rakennettiin, tärkeää oli saada tuotteisiin sopiva, raikas ulkoasu. Lakshmin erityinen toimintamalli on vaatinut myös paljon testausvaiheita. “Vilkkaan tuki on auttanut tosi paljon!” Korvenoja-Mäkelä kiittelee.

Korvenoja-Mäkelä kehottaa hyppäämään rohkeasti verkossa käytävän kaupankäynnin maailmaan, vaikka ei olisi siitä vielä kokemusta. “Sen kun käärii hihat ja hommiin!” Korvenoja-Mäkelä kannustaa.