Syyskuun kuukauden kauppa 2020: VAJA Finland

Vajan verkkokauppa näyttöpäätteellä

Syyskuun kuukauden kaupaksi on valittu suomalainen designbrändi VAJA Finland! Yritys keskittyy kodin ja keittiön posliinituotteisiin, mutta raikkaan tyylikäs verkkokauppa tarjoaa myös esimerkiksi kodintekstiilejä ja muita keittiötarvikkeita. Yritystä luotsaavat posliiniammattilaiset Henna Lamberg ja Fred Owren. VAJA Finland sai alkunsa, kun perustajakaksikon molemmat osapuolet työskentelivät Arabian tehtaalla, Lamberg koristetuotannossa ja koristetuotekehityksessä ja Owren mallintekijänä. Intohimo laadukkaaseen designiin sytytti palon: mitä jos mekin, jotain omaa, jotain erilaista? Vuonna 2007 pariskunta muutti Loviisaan ja työsti vanhasta liiteristä työtilan. Lamberg oli alkuun skeptinen tilan toimivuudesta, mutta tilan valmistuttua vastasyntyneelle posliinipajalle hankittiin kaikki keramiikan loihtimista vaativat perustyökalut, ja niin VAJA Finlandin matka saattoi alkaa.

VAJA Finlandin erikoisuus on oma tehdas, jossa kaikki yrityksen posliinituotteet valmistetaan. Lamberg muistelee, että “kaikki alkoi hauskasta kokeilusta, jossa mallintekijän ja muotoilijan hulluus laitettiin yhteen ja katsottiin, mitä sillä saataisiin aikaiseksi”. Berliinin muotoilumessuilla vuonna 2011 pariskunta sai tuotteistaan todella hyvää palautetta; VAJA Finlandin brändi nähtiin hyvin suomalaisena, ja Lambergin mukaan yrityksen taustalla onkin halu tehdä laadukasta ja hyvää designia, jota on myös kiva käyttää. Palautteesta rohkaistuneena idearikas yrittäjäpari alkoi punnita vaihtoehtoja tulevaisuutta varten. Yrittäjät halusivat perustaa tehtaan Suomeen ja tämä suunnitelma toteutuikin vuonna 2015, kun Porvoossa avattiin isommat tuotantotilat ja palkattiin yritykselle lisäkäsiä kasvaneen tuotannon kesyttämiseksi.

 

Verkkokaupalla luodaan myös brändimielikuvaa

VAJA Finlandin yritys keskittyi pitkään vain kivijalkamyymälään, vaikka yrittäjät tiesivät, miten tärkeää kaupankäynti verkossa nykypäivänä on. Verkkokauppa muovailtiin lopulta valmiiksi kesäkuussa 2018. Lamberg kertoo, että verkkokaupan valinnassa tärkeää oli saada kauppaan eri kielivaihtoehtoja. Pariskunta kävi läpi eri verkkokauppa-alustojen tarjoajia ja Vilkkaan lisäksi myös testasi toista alustaa. Verkkokauppa-alustaksi valikoitui lopulta Vilkas Suite, johon yrittäjät ovat olleet tyytyväisiä. Verkkokauppiaana Lamberg kokee tärkeäksi, että kauppa toimii hyvin, käyttöliittymä on helppokäyttöinen ja sitä on myös loppuasiakkaana miellyttävä käyttää.

VAJA Finlandin kivijalka muodostaa vielä suuren osan yrityksen myynnistä, mutta tulevaisuudessa tavoitteena on kasvattaa myös verkkokaupan osuutta liikevaihdossa. “Verkkokauppa auttaa myynnin lisäksi yrityksen brändimielikuvan luomisessa”, Lamberg kiteyttää.

Lambergin mukaan kaikessa yrityksen markkinoinnissa on tärkeää erityisesti näkyvyyden lisääminen sekä asiakkaiden ohjaaminen myymälään ja verkkokauppaan. VAJA Finlandilla uurastetaankin sen puolesta, että verkkokaupasta tulisi isompi ja näkyvämpi osa yrityksen kaupankäyntiä. Verkkokaupan etusivu on kustomoitu selkeäksi ja viehättäväksi, jotta se erottuisi muista verkkokaupoista. Tämän lisäksi idearikkaat yrittäjät ovat keskittyneet myös verkkokaupan hakukoneoptimointiin. Myös sosiaalinen media liittyy tiukasti verkkokaupan näkyvyyden kasvattamiseen, ja yrityksen preesens sosiaalisessa mediassa on kasvattanut myös verkkokauppaa. Tällä hetkellä VAJA Finlandin voi löytää sekä Facebookista että Instagramista.

Verkkokaupan tulevaisuudelta Lamberg toivoo kansainvälisyyttä ja kasvua. Me Vilkkaalla onnittelemme syyskuun kuukauden kauppaa ja toivomme kauniille verkkokaupalle huimaa kasvua ja kansainvälisyyttä yli rajojen!