Verkkokaupan uudistettu ilme toi uudet myyntiluvut

Kässäpuodin uusasiakashankinta lähti kasvuun verkkokaupan ulkoasun uudistuksen myötä.

Kässäpuoti, Vilkas verkkokauppa

Kässäpuoti perustettiin vuonna 2018. Yrittäjä Anna Heino on aina ollut innokas käsityöharrastaja sekä yrittäjähenkinen ihminen. Heino perusti verkkokaupan ja aloitti yritystoiminnan sivutoimisena yrittäjänä. Äitiysloman aikana ajatus kypsyi niin, että hän päätti olla palaamatta enää palkkatöihin. Verkkokauppa myy yksinomaan suomalaisia villalankoja, johon ajatus kypsyi työskennellessäni maatiloilla. 

 

Huomasin, että suomalaista villaa käytetään varsin vähän. Päätin perustaa verkkokaupan ja aloinkin tuomaan näitä lankoja markkinoille juuri oikealla hetkellä. Olen onnistunut kasvattamaan liiketoimintaani merkittävästi ja nykyisin olen suurin suomalaisen villan jälleenmyyjä alallamme, iloitsee Heino yritystoiminnastaan.
Kässäpuoti, Vilkas verkkokauppa
Kässäpuodissa tuotteet ovat kotimaisia ja tuotteet myös myydään kotimaisesta Vilkas-verkkokaupasta.

 

Heino asuu syrjäisellä paikalla maaseudulla Pirkanmaalla. Oli alusta alkaen selvää, että hän ei perusta kivijalkakauppaa ollenkaan, vaan pitää varastoa ja pyörittää verkkokauppaa kotonaan. Toiminnan kasvettua Heino on vuokrannut erillisen varastotilan läheltä kotia. Koululaisten äitinä Heino arvostaa verkkokauppaliiketoiminnan tuomaa joustavuutta arkeen ja yrittäjyyden voi yhdistää perhe-elämään mukavasti. 

Miten verkkokaupan uudistaminen alkoi? 

Heinolla oli verkkokaupan perustamisesta alkaen selkeä ajatus siitä, että verkkokaupan ulkoasu on päivitettävä jossain vaiheessa. Verkkokauppa on perustettu aikanaan pienillä investoinneilla ja taloudellinen tilanne määritteli sen, milloin olisi mahdollista tehdä sen ulkoasun päivitys. Vilkkaalta tullut viesti verkkokaupan ulkoasun uudistamisesta sai palaset liikahtamaan ja niin aika juttelulle varattiin.

 

Kasvupaineet on olemassa, sillä potentiaalista asiakaskuntaa on. Minulla on todella aktiiviset somekanavat, josta saan paljon asiakkaita. Verkkokaupallani on hyvä, vakiintunut asiakaskunta ja esimerkiksi somen kautta minuun ollaan paljon yhteydessä, toteaa Heino tyytyväisenä.


Vaikka verkkokauppaa on kehitetty useampi vuosi myös ulkoasun osalta, Heino koki että nyt on aika tuoda se uudelle tasolle. Ajatuksena oli, että verkkokauppa on luotettavamman ja ammattimaisemman näköinen sekä kutsuisi asiakkaita tilaamaan. 

 

Nyt uusia asiakkaita on tullut todella paljon ja se oli tavoitekin. Verkkokaupan uudistus on siis tuottanut sen tuloksen, jota hainkin. 

 

Mihin asiakas kiinnittää huomiota ja millainen verkkokauppa on hyvä?

Heino oli jo alun perin valmistautunut tekemään muutoksia verkkokauppaan. Ennen projektin alkua keskustelu Vilkkaan Timo Korvenojan kanssa sujui selkeästi, sillä Heino koki, että Timo oli erittäin järjestelmällinen ja osasi tuoda esiin kaikki asiat selkeästi. 

 

Keskustelu ei ollut liian monimutkaista ja Timo esitteli muutosten hyödyt selkeästi. Timo kertoi minulle mitä muutokset vaativat, mitä ne käytännössä tarkoittavat ja miten ne toteutetaan, kiittelee Anna Heino.

Sparrauskeskustelussa Heino oivalsi syvemmin asiakaskokemuksen näkökulman, mihin asiakas kiinnittää huomiota ja millainen kauppa on hyvä. Korvenoja näytti vastaavia projekteja, joita Vilkas on tehnyt. Esimerkin kautta käytiin läpi, mitkä asiat verkkokaupassa toimii ja mitä olisi hyvä olla.

 

Vertasin näitä Timon nostamia asioita silloiseen verkkokauppaani ja huomasin mitä muutoksia sinne pitäisi tehdä, jotta myynti lisääntyisi ja saisin uusia asiakkaita, toteaa Heino.

 

Kitkaton yhteistyö ulkoasun tekijän kanssa vei projektin sujuvasti maaliin

Heino ilahtui, miten projekti eteni erinomaisesti, erityisen nopeasti ja yllättävän vähällä palaveeraamisella. Palavereja ulkoasusta oli projektin aikana kaksi kappaletta ja yksi lopuksi. Tarvetta keskinäiselle kommunikaatiolle oli vain vähän. 

 

Designeri ymmärsi nopeasti, millaisen verkkokaupan halusin, ja hän osasi erinomaisesti perustella ulkoasun valinnat, kun kävimme niitä läpi. Oli helppo omaksua hänen näkemyksensä, Heino kuvailee yhteistyötä Vilkkaan asiantuntijan kanssa.

 

Vilkkaan asiantuntijat kokevat, että on tärkeää perustella kauppiaalle kevyesti ja ymmärrettävästi designpäätöksiä. Se nostaa kauppiaan tyytyväisyyttä ja varmuutta, kun saa tietää, että designpäätösten takana on myös kaupallista strategiaa, kuvaa toimintatapaansa Vilkkaan design-ammattilainen ja projektin läpiviennistä vastannut Fansu Janneh.


Heino kokee, että nyt on helppoa jatkaa verkkokaupan kehittämistä itsenäisesti, kun on selkeä käsitys siitä, mitä tulisi sisällyttää etusivulle ja missä järjestyksessä. Ulkoasuprojektin aikana oppii, mitä kannattaa tehdä ja mitä kannattaa välttää. Ulkoasuprojektien tavoite on myös tehdä verkkokaupan ylläpitoa sujuvammaksi.

 

Se yllätti, miten helppokäyttöinen uusi ulkoasu oli. En osannut aiemmin hahmottaa, että millainen se oli käytössä, mutta kun otin käyttöliittymän haltuun ekan päivän aikana, olikin sitä yllättävän helppo käyttää ja muokata, iloitsee Heino.

 

Kässäpuoti, Vilkas verkkokauppa, Anna Heino
Kässäpuoti haluaa tuoda laadukkaan, kotimaisen materiaalin mahdollisimman lähelle asiakasta.

 

Onnistunut muutos - uusasiakashankinta kukoistaa verkkokaupan uudistumisen jälkeen

Kässäpuodin myynti on kasvanut ja uusia asiakkaita on tullut, kun asiakaskunta on vakiintunut vuosien aikana. Useat Kässäpuodin asiakkaat tykkäävät antaa palautetta, katsella ja haaveilla.

 

Monet ovat käyneet katsomassa vanhassa verkkokaupassa ja ihailleet lankoja, nyt asiakkaat menevät viettämään aikaa verkkokauppaan ja ihailemaan lankoja. Uusi verkkokauppa on tukenut hienosti tätä toimintaa ja saa nyt myös ostamaan, toteaa Heino.


Heino kuvailee, että lankojen kanssa haaste on se, että asiakkaan ostamat langat pitää aina käyttää, kun määräänsä enempää ei kannata ostaa. Neulominen voi olla todella aikaa vievää, siksi Heino halusi panostaa uusien asiakkaiden hankkimiseen.

Myös aikaa on säästynyt uuden ulkoasun teeman muututtua. Kässäpuodin verkkokauppaan on lisätty enemmän tuotenosto-osioita ja näitä päivitellään vuorotellen. Etusivu on kokenut isoimman muutoksen. Heino kokee, että se on iso vetovoimatekijä ja siksi etusivulle laitetaan asioita, joita halutaan korostaa tai myydä.

Kasvavat myynnin lukemat vaativat tarkempaa analyysia ja seurantaa

Kässäpuodin yrittäjä Anna Heino on asettanut konkreettisia tavoitteita yritystoiminnalleen sekä verkkokaupalleen tulevaisuuteen. 

 

Pitäisi alkaa seurata myyntilukuja tarkemmin. Nyt olen panostanut aikaani paljon someen ja visuaalisiin asioihin. Tavoite on kasvattaa toimintaa, vaikka tämä on nyt jo pääasiallinen työ ja tulonlähde. Ehkä voisin työllistää myös puolisoni ja voisimme tehdä tätä yhdessä kotoa, visioi Heino verkkokauppansa tulevaisuutta.