Joskus jokin hyvä tarvitsee ensin jotain huonoa. Kisun Printtipaja lähti kehittämään yritystoimintaansa laajentaen B2B-puolen lisäksi kuluttajiin ja perusti verkkokaupan sen ympärille. Koronan tuoma epävarmuus ja hiljaisuus B2B-asiakkaissa herätti ajattelemaan uudella tavalla.
Olimme päättäneet laajentaa kuluttajapuolelle ja nyt myymme graafisen alan tuotteita, kuten erilaisia juhlakutsuja sekä muuta valmista materiaalia, kertoo Kisun Printtipajan Susanna Kerman.
Liiketoiminnan laajentaminen verkkokauppaan on sujunut nousujohteisesti. Kermanin mukaan Kisun Printtipaja hakee nyt lisää myyntiä suunnittelemalla mitä kaikkea he voivat myydä nykyisten tuotteiden lisäksi. Pohdintoja käydään palaavien asiakkaiden tiimoilta: miten asiakkaat saadaan palaamaan, kun nykyisellään tuotteet ovat pääosin kertaluonteisia, esimerkiksi hääkutsuja.
Kisun Printtipajaa pyörittävät Kirsi (vasemmalla) ja yrittäjä Susanna.
Kauppatyypin vaihdoksella saatiin työkaluja myyntiin - kupongit ja ristiinmarkkinointi käytetyimpinä
Kisun Printtipaja lähti liikkeelle Vilkkaan pienemmällä kauppatyypillä Vilkas Now S:llä, mutta hyvin lähtenyt verkkokaupankäynti sai heidät haluamaan lisää myynnin työkaluja. Kun ensimmäinen tuoteraja, sata tuotetta, tuli nopeasti vastaan ja tarpeet kaupan suhteen kasvoivat, Kisun Printtipaja vaihtoi Vilkas Now M -kauppatyyppiin.
Now M -tasoon siirtyminen meni todella hyvin, saimme hyvää asiakaspalvelua. Tämän kokemuksen perusteella totesin, että Vilkkaalla ollaan todella asiakkaan puolella, kiittää Kerman.
Kerman odotti uuden tason ominaisuuksista erityisesti ristiinmarkkinoinnin mahdollisuutta. Kisun Printtipajassa he olivat aiemminkin luoneet verkkokauppaan suosituksia muista ostettavista tuotteista, mutta niiden tekeminen vei aikaa ja vaati käsityötä. Vilkas Now M -tasossa tämä ominaisuus on automatisoitu ja helppo hyödyntää.
Ristiinmarkkinoinnin avulla asiakkaille voi luoda verkkokauppaan valmiita paketteja, joita on helppo ostaa. Ristiinmarkkinointi helpottaa siis loppuasiakkaan ostoprosessia, joka parantaa myös verkkokaupan konversiota. Kerman toteaa, että ristiinmarkkinoinnin käyttöönoton jälkeen he ovat saaneet selkeästi lisää myyntiä. Nyt asiakkaille tarjotaan verkkokaupassa valmiita tuotepaketteja.
Ristiinmyynnin avulla voi auttaa asiakasta saamaan hyvän ostokokemuksen. Esimerkiksi, ei ole mitään ärsyttävämpää, kun ostat uuden television ja huomaatkin pakkausta purkaessa, että tärkeä kaapeli puuttuu. Asiakkaalle voi myös tarjota täydentäviä tuotteita tai vaikka tuotteita, joita toivot asiakkaan ostavan. Ristiinmarkkinointi on helppo tapa lisätä myyntiä ja samalla voi myös miettiä laajemmin koko verkkokaupan tuotevalikoimaa.
Ristiinmarkkinoinnin käyttöön ottaminen sai meidät ajattelemaan Kisun Printtipajan tuoteperhettä uudella tavalla. Sen ansiosta kehitimme asiakkaiden erilaisiin luonnollisena jatkumona tapahtuviin elämäntilanteisiin sopivia printtejä. Ristiinmyynti mahdollistaa, että kihlajaiskutsun tilanneille voidaan näyttää kiitoskorttien valikoimaa ja edelleen myös hääkutsuja, kertoo Kerman.
Vilkas Now M -tasosta alkaen verkkokaupassa on käytössä kupongit, joiden avulla verkkokauppaan voi luoda esimerkiksi tietyille tuotteille alennuksen, ilmaisen toimituksen tai erillisen hinnan. Kuponkien käyttäminen on suosittu tapa tehdä lisämyyntiä tai saada asiakkaat palaamaan takaisin verkkokauppaan.
Kisun Printtipajan tuotteiden osalta kuponkeja on hyödynnetty esimerkiksi hääkutsujen kanssa. Asiakkaalle menee toimituksen mukana kuponki, jonka avulla asiakas saa seuraavasta tilauksesta tietyn prosentin alennusta. Asiakkaalle suositellaan samalla täydentäviä tuotteita, kuten samaa tilaisuutta varten menukortteja tai paikkakortteja.
Tavoitteena kasvattaa vahvasti verkkokaupan liiketoimintaa ja perustaa toinen verkkokauppa
Kisun Printtipajallat käydään vilkkaita keskusteluita, joissa ideat lentelevät verkkokaupan laajentamisesta B2B-puolelle sekä aivan uusiin tuotevaltauksiin. Käsistään näppärät naiset ovat myös pohtineet lähtevätkö he itse kehittämään tuotteita myytäväksi vai olisiko tukkukauppa sittenkin heitä varten. Tavoitteena on kasvattaa verkkokaupasta tulevaa liiketoimintaa ensin rinnalla ja sitten tasoihin nykyisen graafisen liiketoiminnan kanssa, noin 2-3 vuoden kuluessa.
Kaikkea mahdollista on mietitty avoimin mielin. Esimerkiksi toisen verkkokaupan perustaminen on suunnitelmissa. Nykyistä verkkokauppaa on tarkoitus laajentaa lisäämällä tuotteita ja saamaan siten asiakkaat palaamaan verkkokauppaamme, innolla tulevaisuutta odotteleva Kerman kertoilee.