Kesäkuun kuukauden kauppa 2020: LUOMA Design

LUOMA Design verkkokauppa näyttöpäätteellä

Kesäkuun kuukauden kauppa on haminalainen, kesäkuun alussa seitsemän vuotta täyttävä LUOMA Design, jonka Vilkas Now -verkkokauppa avattiin huhtikuussa. Designkäsityöyritys keskittyy omilla kuoseilla valmistettuihin tuotteisiin: tekstiileihin, paperi- ja sisustustuotteisiin ja kierrätysmateriaaleista valmistettuihin asusteisiin. LUOMA designin takana ahkeroi vaatetusmuotoilija Niina Luoma.

 
Kokeneen yrittäjän hyppy verkkokauppaan

Luoma perusti LUOMA Designin vuonna 2013. Luoma työskenteli tuohon aikaan vaatetusalalla ja alkoi pikkuhiljaa kasvattaa yritystään sivutoimisena yrittäjänä. Vuoden 2019 loppupuolella alkoi yrityksen tarinassa kuitenkin uusi luku, kun Luoma koki, että on aika vetää kokoaikaisen yrittäjän saappaat jalkaan. Samaan aikaan kypsyi myös ajatus verkkokaupasta, ja yrityksen tietä verkkoon alettiin kaavoittaa. LUOMA Designin verkkokauppa aukesikin koronakevään tiimellyksessä, huhtikuussa 2020. Suloinen ja kaunis verkkokauppa on siis suhteellisen tuore tapaus!

 
Kotimaisuus keskiössä

Luoma päätyi Vilkkaan verkkokauppa-alustaan, koska halusi suosia kotimaista toimijaa ja koki suomenkielisen asiakaspalvelun tärkeäksi osaksi verkkokauppatoimittajan palveluita, vaikka esimerkiksi englanti Luomalta sujuukin.

Kotimaiseen toimittajaan päätyminen ei ole yllättävää, sillä onhan LUOMA Design itsekin kotimaisen designkäsityön lähettiläs. Luoma kuvittaa kaikki tuotteidensa kuosit itse ja kaiken lisäksi vielä valmistaa käsityönä leijonanosan tuotteista. Esimerkiksi kangaskassien kuosit Luoma painaa itse. Tarjottimet ja postikortit muodostavat yrityksen tuotetarjonnassa poikkeuksen; ne teetetään muualla, vaikka niidenkin kuosit ovat Luoman käsialaa.

 
Yhtenäinen ulkoasu tärkeä osa yrityksen julkisivua

Myös verkkokaupan ulkoasun Luoma on suunnitellut ja toteuttanut kokonaan itse. Koska Luoma kuvittaa kaikki yrityksen tuotteet, oli toiminnan ulottaminen verkkokaupan ulkoasuun luontevaa. Verkkokaupan työstäminen kuvista ulkoasuun vie oman aikansa, mutta Luoma kiittelee Vilkkaan verkkosivujen kattavia ohjeita, joista löytyi vastaus jokaiseen mieltä askarruttavaan asiaan. Verkkokaupan ulkoasussa Luoma koki tärkeäksi sen, että se on samanaikaisesti visuaalisesti sopiva tuotteiden kanssa, mutta ei kuitenkaan vie niiltä huomiota. 

Myös LUOMA Designin sosiaalisen median visuaalinen ilme mukailee tuotteiden ja verkkokaupan ilmettä. Sosiaalinen media onkin olennainen osa tämän hetken kaupankäyntiä: “Kun aika on mitä on, sosiaalinen media ohjaa asiakkaat verkkokauppaan ja tarjoaa näkyvyyttä”, Luoma kiteyttää.

 
Miten koronakevät on vaikuttanut verkkokauppaan?

Luoma ei koe koronakevään vaikuttaneen LUOMA Designin verkkokaupan toimintaan, näkihän kauppa päivänvalon vasta huhtikuussa, jolloin ihmiset elivät jo uudessa koronatodellisuudessa. Luoma huomauttaa, että kesää vasten verkkokauppa toimii kuitenkin hyvänä kannattelijana, sillä kesän messutapahtumat on peruttu, ja siten verkkokauppa toimii toistaiseksi tuotteiden ainoana myyntikanavana.

Verkkokaupan kanssa empivälle kauppiaalle Luoma vinkkaa, että Vilkkaan alustalle rakennettaessa kauppa oli helppo ja nopea toteuttaa, ja Vilkkaan verkkosivuilta löytyi selkeät ohjeet Vilkas Now -verkkokaupan perustamiseen ja muokkaamiseen liittyen.

LUOMA Designin voi löytää esimerkiksi Facebookin Kässämessut netissä -tapahtumasta 5.6. – 7.6.