Karttakauppa valitsi helppokäyttöisen ratkaisun – integraatiot mukana

Karttakauppa Suomi Oy on nimensä mukaisesti kotimainen karttakauppa ja kustantamo, joka syntyi intohimosta karttoihin ja halusta varmistaa, että suomalaiset laatukartat säilyvät saatavilla myös tulevaisuudessa.

Karttakauppa_vaaka

Karttojen ystäviltä karttojen ystäville

Karttakauppa Suomi Oy on nimensä mukaisesti kotimainen karttakauppa ja kustantamo, joka syntyi intohimosta karttoihin ja halusta varmistaa, että suomalaiset laatukartat säilyvät saatavilla myös tulevaisuudessa.

Yrittäjät Aino Wuolijoki ja Janne Kostamo perustivat Karttakaupan vuodenvaihteessa 2025, kun perinteinen karttojen kustantaja lopetti kuluttajaliiketoiminnan. Uusi yritys toimii sekä kustantamona että maahantuojana. Valikoimaan kuuluvat muun muassa retkeily- ja matkailukirjat, kartat, karttapallot sekä viralliset Traficomin merikartat ja Maanmittauslaitoksen maastokartat.

Verkkokauppa karttakauppa.net palvelee kuluttajia, mutta suurin osa liiketoiminnasta kulkee jälleenmyyjien kautta logistiikkakumppanin järjestelmän kautta. Kaupan valikoima onkin laaja: omien kustannettujen karttojen rinnalla myydään esimerkiksi retkeily- ja matkailukirjoja useilta suurilta kustantajilta.

IMG_3417_HQ (1)Karttakaupan yrittäjät Aino Wuolijoki sekä Janne Kostamo.

Alusta etsinnässä – mitä pienyrittäjä todella tarvitsee?

Kun yritystä alettiin rakentaa, Wuolijoki ja Kostamo tiesivät heti, että verkkokauppa on välttämätön. He listasivat tarkkaan vaatimukset ja kartoittivat useita eri vaihtoehtoja. Kriteereissä painottuivat kotimaisuus, suomenkielinen asiakastuki ja se, että kaupan voisi pystyttää nopeasti ilman raskaita IT-investointeja.

He muistelevat keskustelleensa useiden toimijoiden kanssa ja vertailleensa, miten eri alustat vastasivat heidän vaatimuksiin. Lisäksi integraatiot logistiikkakumppanin järjestelmään olivat kriittinen osa kokonaisuutta, sillä tilausten käsittely ja saldojen päivitys piti saada automatisoitua.

Myös tuotetietojen hallinta oli olennainen vaatimus, ja tähän ratkaisuksi toteutettiin räätälöity integraatio, jossa kirjallisuusalan standardia ONIX-muotoa hyödyntävä tuotedata siirtyy automaattisesti verkkokauppaan. Näin tuotteiden tiedot pysyvät ajan tasalla ilman manuaalista työtä, mikä säästää aikaa ja vähentää virheitä. Vilkas Now -alustan XL-taso mahdollistaa räätälöidyt integraatiot, kuten Karttakaupan ONIX-toteutuksen

 

“Olemme sidoksissa meidän logistiikkakumppaniin. Tarvitsimme sekä saldojen päivityksen että automaation siihen, että tilaus siirtyy kaupasta lähettämöön,” kertovat Wuolijoki ja Kostamo.

 

Miksi valinta osui Vilkkaaseen

Vaihtoehtoja vertailtiin huolella, mutta lopulta Vilkas nousi selkeäksi valinnaksi. Kotimaisuus painoi paljon vaakakupissa, mutta niin teki myös se, että Vilkkaalla tuotemyynti oli keskiössä. Kansainvälisissä ratkaisuissa huomio oli usein enemmän palveluiden tai vuokratuotteiden myynnissä, Karttakaupalle tämä ei olisi ollut oikea suunta, sillä heidän liiketoimintansa ydin on fyysisten tuotteiden myynti.

 

“Meillä tuotemyynti on kaiken a ja o. Myös suomen kielellä saatavilla oleva asiakaspalvelu on meille tärkeää. Sen takia tuntui, että Vilkas palvelisi meitä parhaiten,” sanovat Wuolijoki ja Kostamo.

Valintaan vaikutti myös se, että pienen tiimin piti pystyä rakentamaan kauppa omin voimin. Wuolijoki ja Kostamo kuvaavat, kuinka he valitsivat Vilkkaan valmiista teemoista ulkoasun ja saivat kaiken toimimaan omin käsin, ilman koodausosaamista.

Kustannustehokkuus oli kolmas iso tekijä. Aiempien kokemusten jälkeen he halusivat välttää pitkät ja kalliit projektit. Shopifyn kohdalla esimerkiksi olisi pitänyt ottaa mukaan erillinen toimisto teknistä toteutusta varten. Nyt Vilkkaan avulla kauppa ja tuotteet saatiin rakennettua helposti itse, vaikka integraatioita toki tarvittiin.

 

Nopeasta startista helppoon arkeen ja tyytyväisiin asiakkaisiin

Korona-aikana Wuolijoella ja Kostamolla oli taustaa verkkokauppaprojektista, joka toteutettiin ulkopuolisen konsultin avulla. Kokemus oli raskas: projekti venyi pitkäksi ja kalliiksi. Sen seurauksena he olivat päättäneet, että uuden kaupan oli synnyttävä nopeasti ja kustannustehokkaasti.

 

“Nyt olemme pieni startup-tiimi, ja Vilkkaan alusta mahdollisti sen, että saimme kaupan pystyyn todella nopeasti, juuri se oli tärkein tavoitteemme,” kertovat Wuolijoki ja Kostamo.

Arjessa Vilkas on osoittautunut helppokäyttöiseksi ratkaisuksi, joka ei vaadi erityistä teknistä osaamista. Yrittäjäpari nostaa esiin, että alusta sopii hyvin myös yksinyrittäjälle: ulkoasun saa valittua helposti valmiista vaihtoehdoista ja tuotteiden lisääminen on nopeaa.

Asiakaskokemus on sekin pysynyt sujuvana. Verkkokauppaa pidetään selkeänä ja ostaminen on ollut vaivatonta. Tilaukset menevät läpi ongelmitta, eikä asiakkailta ole tullut valituksia tai kysymyksiä ostamiseen liittyen. Lisäksi mobiili on noussut merkittävimmäksi käyttökanavaksi, mikä sopii hyvin yhteen Vilkkaan responsiivisen alustan kanssa.

 

Katse kohti uusia tuotteita ja palveluja

Tulevaisuudessa Karttakauppa aikoo laajentaa valikoimaansa tuhansilla uusilla maastokartoilla. Samalla suunnitteilla on räätälöityjen on demand -tuotteiden kehittäminen, esimerkiksi karttoja eri materiaaleilla ja kehyksillä.

Wuolijoki ja Kostamo kertovat, että verkkokauppaa halutaan hyödyntää myös kokonaisvaltaisempana palveluna. Heidän tavoitteenaan on rakentaa jälleenmyyntimalli yhteistyökumppaneiden kanssa sekä tarjota asiakkaille mahdollisuus hankkia kartan rinnalla myös retkeilyyn liittyviä varusteita.