Tilaus muodostuu ennen maksua

Onko sinulla tullut vastaan tilanne, jossa verkkokauppatilaus ja siihen liittyvä maksusuoritus eivät täsmää? Kyseessä saattaa olla niinkin yksinkertainen tilanne kuin se, että tilaus verkkokaupastasi muodostuu ennen kuin asiakas on maksanut sen. Teknistä ongelmaa näissä tilanteissa ei välttämättä siis ole.

 
volodymyr-hryshchenko-nqq_wkbjmz0-unsplash
Tilaus muodostuu ennen maksusuoritusta


Maksaminen tapahtuu verkkokaupassa aina verkkokaupan ulkopuolisessa palvelussa. Usein oletetaan, että kauppaan muodostuu tilaus vasta onnistuneen maksusuorituksen jälkeen. Tämä tarkoittaisi sitä, että tilaus luotaisiin vasta sitten, kun maksupalvelusta palataan onnistuneen maksun jälkeen takaisin verkkokauppaan. Tällaisissa tilanteissa olisi kuitenkin se ongelma, että mikäli asiakas suorittaa maksupalvelussa maksun, mutta maksupalveluntarjoajan ohjeiden vastaisesti sulkee heti selaimen tai siirtyy johonkin toiseen osoitteeseen, ei verkkokauppa välttämättä saa tietoa maksun suorittamisesta, eikä tilausta synny. Rahat lähtevät siis asiakkaan tililtä, mutta verkkokauppaan ei synny tilausta. Näiden tilanteiden välttämiseksi on monissa palveluissa käytössä malli, jonka mukaan tilaus luodaan ennen maksupalveluun siirtymistä.

Esimerkiksi Vilkas Now -kaupoissa maksupalveluiden integraatiot, kuten Paytrail ja Checkout, toimivat siten, että tilausprosessin Tarkista ja tilaa -vaiheessa asiakas vahvistaa tilauksen napsauttamalla "Osta nyt" nappia. Tällöin kaupan ostoskori muuttuu tilaukseksi ja asiakas ohjataan eteenpäin maksupalveluun. Näin ollen kauppaan muodostuu ensin maksamaton tilaus ja vasta asiakkaan suorittaessa maksunsa loppuun maksupalvelussa, tilaus muuttuu maksetuksi. Jos asiakas ei suorita maksua loppuun, tilaus on kuitenkin ehtinyt jo muodostua verkkokaupassa ja kaupassa on siten tilaus, jota ei ole maksettu.



Mitä neuvoksi näissä tilanteissa?


Aina tulisi tarkistaa, että tilaus on varmasti maksettu ennen kuin tilauksen toimittaa asiakkaalle. Jos verkkokaupassasi on maksamaton tilaus, voit varmistaa maksupalveluntarjoajalta löytyykö kyseiselle tilaukselle maksusuoritusta. Jos ei löydy, tilauksen voi hylätä. Jos maksupalvelusta puolestaan löytyy tilausta vastaava maksu, voit näissä tapauksissa merkitä tilauksen kaupassa maksetuksi ja käsitellä sen normaalisti.


Muuta myös sähköpostitapahtumien asetukset


Kun kauppaan syntyy tilaus, lähtee asiakkaalle oletuksena myös tilauksen vastaanottoilmoitus eli tilausvahvistus. Jos jätät tämän ilmoituksen aktiiviseksi, sisältö kannattaa muotoilla sellaiseksi, että se ei näytä viimeistellyn tilauksen vahvistukselta. Viestiin voi esimerkiksi lisätä opastukseksi tekstin, että onnistuneesta maksusuorituksesta tulee vielä erillinen vahvistus sähköpostiin. Tapahtuman voi jättää myös pois päältä, jolloin asiakkaalle ei lähde vahvistusviestiä ilman, että tilausta on maksettu. Näissä tapauksissa voi aktivoida sähköpostitapahtuman "Tilauksen tila - Maksettu" ja tehdä siitä sisällöltään tilausvahvistuksen.

 
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Black Friday ja Cyber Monday lähestyvät – tuetaan kotimaista yrittäjää!

Kalenterin lehdet putoilevat ja päivä päivältä on pimeämpää. Vaikka luonto käpertyy hiljalleen...

Usein kysytyt kysymykset: MyVilkas

Mikä on MyVilkas? MyVilkas-järjestelmä korvasi aiemmin kaupan taustahallinnasta löytyneen Kaupan...

Vilkas ja Custobar – kohti parempaa asiakaskokemusta

Haluamme verkkokauppiaiden panostavan ja kiinnittävän enemmän huomiota asiakkaisiin,...