Omnibus direktiivi - verkkokauppias, muista ainakin nämä asiat

MITÄ? Verkkokauppiaan tulee noudattaa EU:n Omnibus direktiiviä 28.5.2022 alkaen. Omnibus direktiivi koskee kaikkia Euroopan unionin alueella toimivia B2C-verkkokauppaa harjoittavia yrityksiä sekä yrityksiä, jotka tarjoavat tai tekevät digitaalisia palveluita kuluttajille. Tehtäväsi on siis laittaa oma verkkokauppa kuntoon. Tästä kirjoituksesta saat tietää mitä asioita verkkokauppiaan tulee huomioida toiminnassaan.

MIKSI? EU:n Omnibus-direktiivin tarkoitus on saada B2C-yritykset tekemään hinnoittelusta läpinäkyvämpää asiakkaille.

MITEN? Suomi on säätämässä direktiiviin liittyen tarvittavat lakimuutokset. Vaikka työ ei ole vielä täysin valmista, nousee tämän hetkisestä lakiesityksestä ainakin kaksi kohtaa, johon verkkokauppiaan on hyvä miettiä toimenpiteet. Molemmissa kohdissa ydin on verkkokaupan markkinointi ja direktiivin tavoitteena on parantaa sen oikeellisuutta.

Vilkas verkkokauppa, omnibus direktiivi

1. Tuo alennushinnoitteluun tieto aiemmasta alennuksesta

EU:n direktiivin mukaan alennuksilla markkinoitaessa täytyy tulevaisuudessa kertoa myös alin hinta, millä tuotetta on aiemmin markkinoitu 30 päivän sisällä.

Helpoin ja intuitiivisin tapa noudattaa direktiiviä on alentaa tuotteen hintaa harvemmin kuin kerran kuussa. Käytännössä tällöin tuotteen alin hinta on aina listahinta. Näin toimimalla voit siis näyttää alennushinnan parina tuotteen normaalin myyntihinnan.

Jos tuotetta täytyy alentaa useammin kuin 30 päivän välein, tulee tuotteen sen hetkisen alennushinnan lisäksi esittää edellinen alennettu hinta.

Lainsäädännön ollessa vielä kesken, emme tiedä varmasti miten verkkokaupan hinnoittelu alennustilanteissa tulee tehdä. Voimme kuitenkin esimerkin omaisesti katsoa miten muissa pohjoismaissa on toimittu.

Esimerkiksi Norjassa on säädetty, että 30 päivän sisällä ollut alin hinta asetetaan tuotteella alkuperäiseksi hinnaksi. Ruotsissa ja Tanskassa taas ei ole otettu kantaa siihen, miten 30 päivän aikainen alin hinta täytyy kertoa, vaan tiedon voi lisätä tuotteen tietoihin eri tavoin.

Mikäli Suomen lainsäädäntö ei EU-direktiivin tavoin ota kantaa siihen, että tuotteen alin hinta viimeisen 30 päivän ajalta täytyisi olla merkitty alkuperäiseksi hinnaksi, antaa Vilkas verkkokauppa -alusta mahdollisuudet markkinoida alennuksia eri tavoin. Tuotteelle alimman hinnan voi määritellä esimerkiksi tuotteen nimeen, tuotekuvaukseen tai vaikka lisäkenttään.

2. Osoita nettikauppasi kuluttaja-arvosteluiden olevan aitoja

Omnibus direktiivi velvoittaa verkkokauppiaan vastaisuudessa varmistamaan, että tuotearvostelut ovat peräisin oikeilta, tuotteen tilanneilta asiakkailta. Tämä on iso muutos aiempaan. Varmistamisen lisäksi kauppiaan tulee antaa tieto siitä että onko arvostelu oikealta kuluttajalta vai ei, sekä ilmoittamaan miten tieto on varmistettu.

Esimerkiksi Vilkas Suite kauppiaat voivat tulevaisuudessa määritellä asetukset siten, että arvosteluita ei julkaista automaattisesti. Näin kauppias voi julkaista tuotearvostelun vasta käsiteltyään arvostelun ja vahvistettuaan, että kyseinen arvioinnin antanut asiakas on ostanut kyseisen tuotteen kaupasta. 

Toinen, geneerisempi tapa toimia on lisätä verkkokauppaan maininta, että arvioita ei ole vahvistettu.

Kysy neuvoa ammattilaiselta

Huomaathan, että artikkelissa annettu opastus on verkkokauppa-ammattilaisten näkemys aiheeseen, eikä ohjeistus toimi missään tapauksessa virallisena lakineuvona yksittäisiin tapauksiin. Lainopillisissa asioissa on syytä varmistaa asioiden oikeellisuus lakialan asiantuntijoilta.

Lähteet:
Hallituksen esitys
Kuluttaja-asiamies

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25%

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä...

Äitienpäivä 2022: Lahjaksi viisi kampaamotuotetta jokaiselle äidille

Ripaus kampaamon tunnelmaa suoraan kotiin verkosta Koreus on Tampereen ydinkeskustassa sijaitseva...

Mitä tapahtuu, jos verkkokauppias pitää lomaa?

Kesä lähestyy ja verkkokauppiaidenkin kannattaa pitää lomaa, ainakin jonkin verran. Isommissa...