Miten tehostaa asiakaskokemusta verkkokaupassa pienillä resursseilla?

Verkkokaupan kilpailu kiristyy jatkuvasti, ja useat verkkokauppayritykset kohtaavat monia haasteita asiakaskokemuksen parantamisessa rajallisten resurssien vuoksi. Nykypäivän kuluttajat vaativat parempaa asiakaspalvelua ja personoituja kohtaamisia. Samalla resurssit eivät riitä vastaamaan tarpeeseen. Lisätään yhtälöön vielä haastava taloustilanne, ja soppa on valmis. 

Rajallinen budjetti asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa, myynnin kasvattamisen vaikeus, brändin erottautuminen ja datan hyödyntäminen ovat kaikki tekijöitä, jotka vaativat tehokkaita ja skaalautuvia ratkaisuja. Tekoäly tarjoaa paljon mahdollisuuksia yrityksille erityisesti tehojen kasvattamiseen olemassa olevilla resursseja. Pienelläkin investoinnilla voidaan saada mittavia hyötyjä, kunhan tekoälyä osataan hyödyntää oikealla tavalla ja oikeassa paikassa. Tässä artikkelissa esittelemme viisi tekoälypohjaista ratkaisua, jotka voivat auttaa yritystäsi parantamaan asiakaskokemusta ilman suuria investointeja.

Vilkas_dituotteiden_myynti

1. Tekoälyllä vahvistettu asiakaspalvelu

Asiakaspalvelun automatisointi tekoälypohjaisilla agenteilla on yksi tehokkaimmista tavoista parantaa asiakaskokemusta ja vähentää kustannuksia. Tekoälypohjaiset chatbotit tai agentit ovat yksi yleisimmistä tavoista lähestyä tekoälyn hyödyntämistä matalalla kynnyksellä. 

Esimerkiksi verkkokauppasi asiakaspalveluun tulevat toistuvat, yleiset kysymykset voidaan hoitaa automaattisesti tekoälyn avulla. Vuonna 2022 tehdyn tutkimuksen mukaan jo yli 50 % asiakkaista vaatii yrityksiltä 24/7 tukea. Saman tutkimuksen mukaan tekoäly voi vähentää asiakaspalvelun kustannuksia jopa 30 %, kun usein toistuviin kysymyksiin vastaaminen automatisoidaan. Asiakaspalvelu, joka on 24/7 saatavilla, vapauttaa tiimisi aikaa monimutkaisempien ongelmien ratkaisuun ja parantaa asiakastyytyväisyyttä merkittävästi. 

Hyödyt

  • Asiakaspalvelukustannusten vähentäminen, koska vähemmän ihmisiä tarvitaan vastaamaan yleisiin, usein toistuviin, kysymyksiin.
  • Tasalaatuinen ja nopea palvelu parantaa asiakaskokemusta ja vähentää inhimillisiä virheitä.

2. Personoitu markkinointi tekoälyn avulla

Tekoäly voi analysoida asiakkaidesi ostohistoriaa ja verkkosivuston käyttäytymistä olemassa olevan datan perusteella, tunnistaa trendejä ja tarjota personoituja suosituksia. McKinseyn tutkimuksen mukaan onnistunut personointi johti 20 % korkeampaan asiakastyytyväisyyteen ja myynnin konversioon verkkokaupassa.

Tuotesuosittelijat voivat vastata asiakkaiden tarpeisiin räätälöidysti ja auttaa asiakkaita löytämään oikeat tuotteet. Tekoälyn onkin ennustettu kasvattavan verkkokaupan myyntiä jopa 59 % tuotesuosittelujen avulla. Sama päätee kivijalkakauppaan. Kyllähän liikkeessäkin lähestyisit auttamaan asiakasta oikean tuotteen valinnassa? Kun asiakkaat saavat henkilökohtaista palvelua myyjältä, kasvaa oston todennäköisyys, sillä ammattitaitoinen henkilökunta osaa auttaa asiakkaitaan löytämään ne juuri heille sopivat tuotteet. Tekoälyn avulla säästät kuitenkin arvokkaan työaikasi muuhun kuin asiakkaiden henkilökohtaiseen palveluun.

Hyödyt

  • Parantaa kampanjoiden osuvuutta ja tehokkuutta, mikä lisää myyntiä ja nostaa keskiostosta.
  • Personoitu markkinointi auttaa rakentamaan asiakkaiden lojaalisuutta ja erottumaan kilpailijoista.

3. Datan hyödyntäminen asiakaskokemuksen optimoinnissa

Yleisten analytiikkapalveluiden, kuten Google Analyticsin, avulla saat kerättyä paljon tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä verkkokaupassasi. Tiedät, millä sivuilla asiakkaasi käyvät, mitä he klikkaavat, ja mitkä tuotteet päätyvät tilattavaksi. Paljon muutakin dataa on saatavilla, mutta sen ymmärtämiseen sekä johtopäätösten tekemiseen voi mennä yllättävän paljon aikaa ja resursseja. Lisäksi yleiset analytiikkapalvelut jättävät paljon aukkoja asiakkaan ostopolkuun.  

Tekoälypohjainen analytiikka tarjoaa syvällisen ymmärryksen asiakkaidesi käyttäytymisestä ja mieltymyksistä, mikä voi auttaa sinua optimoimaan verkkokauppasi toimintaa entistä syvemmin. Mitkä ovat asiakkaan todelliset tarpeet verkkokaupan selailuun? Kun tekoälypohjaisia agentteja hyödynnetään asiakaspalvelussa, voit saada suoraa dataa siitä, mitä asiakkaasi todellisuudessa kaipaavat.

Hyödyt:

  • Mahdollistaa datalähtöisen päätöksenteon, joka parantaa asiakaskokemusta ja myynnin kasvua.
  • Optimoitu varastonhallinta ja toimitusketju parantavat asiakastyytyväisyyttä ja vähentävät kustannuksia.

Vilkas_2024_MG_1294_web

4. Parempi vuorovaikutus asiakkaiden kanssa somekanavissa

Kuvittele tyypillisen verkkokauppiaan arki: sinun täytyy päivittäin yrittää 1) pitää yllä aktiivista läsnäoloa monissa sosiaalisen median kanavoissa, 2) vastata jatkuvasti tuleviin kommentteihin ja kysymyksiin sekä 3) samalla ylläpitää verkkokaupan sujuvaa toimintaa. Jatkuva vuorovaikutus vaatii paljon aikaa ja huolellisuutta, jotta asiakkaat tuntevat  tuntevat olonsa kuulluiksi ja arvostetuiksi.

Sosiaalisen median kanavien ylläpito ja asiakkaiden kommentteihin vastaaminen voi olla aikaa vievää ja stressaavaa, erityisesti rajallisilla resursseilla toimiville verkkokauppiaille. Tekoälypohjainen agentti voi auttaa tässä automatisoimalla sen sisällön, mitä itsekin tuottaisit. Se voi esimerkiksi lähettää alekoodin kaikille tietystä julkaisusta tykänneille tai vastata nopeasti seuraajien kysymyksiin. Tämä lisää seuraajien sitoutumista ja kannustaa heitä tekemään ostoksia, mikä parantaa verkkokaupan myyntiä. Lisäksi aktiivinen vuorovaikutus parantaa julkaisujen näkyvyyttä sosiaalisen median algoritmeissa ja säästää aikaa, jota tiimisi voi käyttää strategisempaan työhön.

Hyödyt:

  • Enemmän irti jokaisesta potentiaalisesta asiakaskohtaamisesta – anna tekoälyn muuttaa sosiaalisen median sitoutuminen myynniksi.
  • Hyvä vuorovaikutus Metan kanavissa nostaa profiiliasi myös algoritmin silmin = enemmän näkyvyyttä tilillesi.

 

5. Monikanavaisen asiakaskokemuksen yhtenäistäminen – pienillä resursseilla

Tekoäly voi integroida eri kanavat ja luoda yhtenäisen asiakaskokemuksen riippumatta siitä, missä kanavassa asiakkaasi asioi. Oli asiakkaasi sitten Facebookissa, Instagramissa tai verkkokauppasi sivuilla katselemassa, voi asiakaskokemuksen yhtenäistää tekoälyn avulla. Tämä on tärkeää brändin johdonmukaisuuden ja asiakasuskollisuuden vahvistamiseksi. Yritykset, jotka käyttävät tekoälyä asiakkaidensa käyttäytymisen analysoimiseen, voivat tarjota johdonmukaisemman asiakaskokemuksen kaikissa kanavissa.

Hyödyt:

  • Parantaa asiakaskokemusta tarjoamalla saumattoman siirtymän eri kanavien välillä.
  • Vahvistaa brändin johdonmukaisuutta ja asiakasuskollisuutta.

Yhteenveto

Erityisesti pienille ja keskisuurille verkkokauppayrityksille, jotka kamppailevat resurssipulan ja kasvupaineiden kanssa, tekoäly tarjoaa kustannustehokkaita ratkaisuja asiakaskokemuksen parantamiseen. Nämä ratkaisut auttavat yritystäsi erottautumaan kilpailijoista, kasvattamaan myyntiä ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä ilman suuria investointeja. Nyt on oikea hetki hyödyntää tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia ja viedä yrityksesi asiakaskokemus uudelle tasolle.

Pohditko, miten tekoäly voisi sopia sinun verkkokauppaasi?

 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Kansainvälinen myynti - laajenna hallitusti verkkokaupalla

Moni verkkokauppias aloittaa myyntiuransa kotimaisilta markkinoilta ja vasta myöhemmin,...

Black Friday tulee jälleen: Näillä vinkeillä hiot verkkokaupan kuntoon

Päivät kylmenevät ja illat pimenevät. Vaikka syksy saattaakin tuntua ikävältä lämpimän ja...

Vilkas mukana Kasvu Openin Kasvupolku®-sparrausohjelmassa

Vilkas Group on tänä vuonna mukana Kasvu Openin Verkkokaupan Kasvupolulla tukemassa kotimaisia...