Mitä tapahtuu, jos verkkokauppias pitää lomaa?

Kesä lähestyy ja verkkokauppiaidenkin kannattaa pitää lomaa, ainakin jonkin verran. Isommissa yrityksissä lomat pystyy usein limittämään, mutta voiko pienempi yrittäjä muuta kuin laittaa verkkokaupan asiakaspuolen kiinni ja siirtyä viettämään lomaa? Näinkin voi toki tehdä, mutta mitä tämä voi aiheuttaa?

Voiko verkkokauppias pitää lomaa, kun kauppa on auki 24/7?

Verkkokaupan asiakaspuolen sulkeminen estää kaupan sivuille pääsyn ja ohjaa kaiken liikenteen geneeriselle "Avaamme pian" -sivulle. Jos tätä käytetään pidempiä aikoja, se voi aiheuttaa erilaisia ongelmia.

Tiivistetysti verkkokaupan sulkeminen voi aiheuttaa seuraavia asioita

  • Mainokset voivat ohjata verkkokauppaan turhaan, jos näitä ei muista laittaa tauolle.
  • Verkkokauppaan pyrkivät asiakkaat voivat luulla, että kaupan toiminnassa on jotain ongelmaa.
  • Koska verkkokaupasta ei voi ostaa, niin asiakas voi ostaa tuotteet jostain muualta.
Lisäksi, jos Google ei pääse yksittäisille verkkokaupan sivuille päivittäessään sivujen tilannetta, se voi alentaa näiden sijoitusta tai pahimmassa tapauksessa siivota näiden yksittäisten sivujen linkit poistuneina sivuina hakuindeksistään kokonaan.

Ei kuulosta kovin hyvältä, joten onko muita vaihtoehtoja?

Kaikki riippuu toki minkälaisesta kaupasta ja tuotteesta on kyse, mutta usein lomailusta voi avoimesti kertoa verkkokaupan sivuilla ja mitä se aiheuttaa asiakkaille. Verkkokauppahan myy ilman kauppiastakin, kunhan tuotteita on varastossa riittävästi. Isoin osuus mitä kauppias ei voi lomaillessaan tehdä on käsitellä tilauksia ja toimittaa niitä asiakkaille.

Tämän pohjalta loman ajalle voi verkkokauppaan lisätä tiedon siitä, että tilauksien toimituksissa on viiveitä lomakauden aikana. Tämä tieto kannattaa lisätä selkeälle paikalle näkyviin jo kaupan etusivulle sekä myös kaupan tilausprosessiin ja mahdollisesti toimitustapoihinkin.

Verkkokaupan etusivulle voi lisätä bannerin tai selkeän tekstilaatikon aiheesta. Tämä on tärkeä tieto asiakkaalle. Sen lisäksi kaupan ostoskorisivulle tai ostoprosessiin voi lisätä kuvauksen toimituksen viiveistä ja milloin lomakautena tilatut tuotteet toimitetaan.

Lisäksi jos toimitustavoissa on kerrottu arvioidut toimitusajat, näiden toimitustapojen nimiä ja kuvauksia voi tarvittaessa vielä muokata.

Miten tämä näkyy verkkokaupassasi?

  1. Mainokset ohjaavat edelleen verkkokauppaan normaalisti. Markkinointibudjettia voi toki alentaa lomakaudeksi.

  2. Verkkokauppa toimii asiakkaille normaalisti.

  3. Verkkokauppaan päätyvät asiakkaat näkevät tiedon toimituksen viiveistä, mutta jos heillä ei ole kiire, niin he voivat ostaa kaupasta normaalisti.
Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25%

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä...

Omnibus direktiivi - verkkokauppias, muista ainakin nämä asiat

MITÄ? Verkkokauppiaan tulee noudattaa EU:n Omnibus direktiiviä 28.5.2022 alkaen. Omnibus direktiivi

Verkkokaupan osaaminen + kotimainen digitaalinen mainonta = Vilkas Media

Olemme Vilkkaalla aina halunneet auttaa kauppiaita menestymään verkossa. Uskomme, että voimme...