Att skapa en webbutik från en fotografs synvinkel
När man startar upp en webbutik är det många saker man bör ta hänsyn till under själva planerings- och genomförandefasen. En viktig sak att fundera över är vilken typ av upplevelser och känslor du kan erbjuda kunderna genom de produkter du säljer. Att sälja fotokonst i en webbutik är ett bra alternativ för att få synlighet och försäljning när man jobbar som fotograf.
Hur skapar man en webbutik?
Vilkas webbutiker kan testas kostnadsfritt i 30 dagar. Det är enkelt att skapa en webbutik och du kan skapa en elektronisk försäljningsplattform för till exempel försäljning av fotoprodukter.
Vilkas Now-plattformen är enkel att använda och du behöver inte nödvändigtvis kodningskunskaper för att skapa en webbutik. Webbutikens utseende kan väljas från moderna och responsiva teman, och innehållselement kan enkelt flyttas med drag & drop-verktyget. Du lägger enkelt till nya produkter via butiksadministrationen och du hanterar även produktbilder och beskrivningar därifrån.
Utseendet på din webbutik bör spegla din egen stil och looken för ditt varumärke. När du kategoriserar produkter bör du fokusera på tydlighet, för vem skulle vilja handla till exempel i en fysisk butik där produkterna är osorterade.
Med hjälp av våra partners omfattande betal- och leveranssätt kan din kund välja det alternativet de mest föredrar för sin beställning. Ofta är kunden otålig och om köpprocessen är onödigt komplicerad så ger kunden upp och byter till en annan webbutik.
Det lönar sig att utnyttja den kostnadsfria testprioden för Vilkas Now-butikerna, för att lära sig hur man bygger upp webbutiken i praktiken.
Vad ska man tänka på när man skapar en webbutik?
Eftersom webbutikens produkter inte direkt kan vidröras fysiskt vid köptillfället, måste produkttexterna och bilderna vara tydliga och tillföra ett mervärde för kunden. Berättelser från produkternas bakgrund kan också läggas till i produktbeskrivningarna. Tog du ett foto av ett minnesvärt ögonblick som du vill dela med dig av? Denna information ökar intresset och djupet hos produkterna.
Du bör fundera över hur du vill presentera dina produkter i webbutiken. Vill du t.ex. att de ska visas i en verklig miljö, eller ser dom bättre ut som rena produktbilder utan bakgrund. Det är lättare för kunden att föreställa sig den fotografiska produkten i sitt eget hem om en illustrativ bild visas av produkten. Du kan ta en bild av det fotografiska verket som hänger i en autentisk miljö eller använda mockup-bilder av verket på väggen i ett vardagsrum till exempel.
Det är bra att ha ordning på grunderna i din webbutik. Med produktsökning hittar kunden rätt produkt i din webbutik eller får produktrekommendationer genom merförsäljning. För kunden är det viktigt att betalningsprocessen är enkel och att det finns snabba och tillförlitliga leveranssätt. Om du inte har verktygen för att skriva ut fotografierna själv bör du välja en pålitlig partner för att göra produkterna till färdiga konstaffischer eller till exempel akrylskivor. Det är också bra för dig att se det färdiga fotoarbetet i förväg, så att du vet vad du erbjuder dina kunder.
Fördelarna med digital marknadsföring
Det är värt att investera i synligheten för din webbutiks produkter. Det skulle vara frustrerande om kunderna inte kunde hitta dina unika produkter. Med digital marknadsföring kan du rikta dina produkter direkt mot rätt målgrupper. Det är viktigt att tänka på vem du marknadsför till, om du vill sälja produkter till exempel endast inom landet eller utöka din försäljning internationellt.
En av de viktigaste sakerna inom digital marknadsföring är sökmotoroptimering. Med den hjälper du potentiella kunder att hitta dina produkter. Vilkas Now webbutikerna har en sökmotorvänlig webbplatsstruktur, genom våra supportsidor kan du hitta omfattande information om grunderna i sökmotoroptimering.
Ett effektivt sätt att nå din målgrupp är att marknadsföra dina produkter på sociala mediekanaler som Instagram eller Facebook. Du kan till exempel göra en kort introduktionsvideo av ditt fotoarbete som du kan dela med dina följare. Förutom organisk synlighet i sociala medier kan du överväga betald marknadsföring genom Metas annonsverktyg.
Genom att producera intressant innehåll och vara aktiv på sociala medier synliggör du din webbutik. Du kan fundera på om det finns LinkedIn- eller Youtube-användare i din målgrupp, i så fall kan du dra nytta av de marknadsföringsmöjligheter de medför.
Utveckling av webbutiken
Du kan utöka betydelsen av kundupplevelse för dig själv genom att genomföra kundundersökningar och be kunder som har köpt produkter att skriva recensioner för din webbutik. Produktrecensioner hjälper också nya kunder att fatta köpbeslut och få dem att rekommendera din butik ytterligare.
Att skapa en webbutik är en del i att bygga ditt varumärke. Vill du erbjuda kunder billiga utskrifter av dina foton eller producera färdiga och inramade verk för hand? Båda sätten är lika korrekta. En fotografs personliga varumärke består av dina värderingar och passion. Det är bra att spegla dem i produkterna i din webbutik och marknadsföringen. Det är också värt att ta reda på vilka som är de mest sålda produkterna och vilka som varit de mest effektiva kanalerna för marknadsföringen av din webbutik.
Hållbarhetsämnet är också något som blir allt viktigare. Konsumenter är mer medvetna om att göra hållbara val. Är det viktigt för dig att du kan producera dina fotoprodukter på ett miljömässigt hållbart sätt eller att du använder lokala partner?
Att utveckla en webbutik är ett kontinuerligt arbete. Att lägga till nya produkter i webbutiken är givande, det är också viktigt att satsa på synligheten för aktuella produkter. Genom att sälja dina fotoverk i webbutiken höjer du tillgängligheten för dina produkter och ditt varumärke till en ny nivå.
Skriven av Tapio Koivula
Tapio är en fotografmästare från Tammerfors och marknadsföringsexpert. Han arbetar mycket med digital marknadsföringsplanering, implementering och analys. Brinner för att implementera insiktsfull marknadsföring och visuell kommunikation.