5 tips som hjälper dig ta din fysiska butik online

Hela handelsbranschen genomgår en omställning. Kunder flyttar sig online i en ökande takt. Fysiska butiker och köpcentrum har tappat försäljning till både inhemska och utländska webbutiker. Ett stort antal handlare har också flyttat online tillsammans med sina kunder och börjat sälja på nätet, men det finns fortfarande förvånansvärt många handlare som av en eller annan anledning inte har velat utöka sin handel online. Är det dags nu eller har tåget redan gått? Inte alls, det finns alltid tid att hoppa på.

Vad bör du tänka på när du går från en fysisk butik till att också betjäna kunder online? Jag har listat fem viktiga saker som du bör vara uppmärksam på när du går från en fysisk butik till att även sälja på nätet.

1. Försök att behålla en liknande kundupplevelse

Behåll samma utseende och känsla i webbutiken. Använd bekanta färger och logotyper från den fysiska butiken. Du kan till och med försöka använda samma sätt att prata i webbutikens texter som du använder med dina kunder i den fysiska butiken.

Kom dock ihåg att kommunikation med kunder i en webbutik är väldigt annorlunda eftersom det inte finns någon fysisk interaktion. Kommunikationen sker istället vanligtvis via e-post eller chatt. Men det är bra att lyfta fram att det alltid finns en person bakom dem också, såvida du inte använder en robot med artificiell intelligens i chatten. Kom ihåg att behandla alla dina kunder vänligt och rättvist!

2. En integration mellan kassasystemet och webbutiken sparar din tid

Vanligtvis finns handlarens varulager i butiken, där saldot ändras dagligen. Priserna på produkterna kan också variera ofta. Du måste hantera denna omnikanal på något sätt. Den bästa situationen är att detta sker automatiskt med en integration mellan kassasystem och webbutik. Att manuellt uppdatera detta separat blir lätt tidskrävande i längden.

3. Lokal sökmotorsynlighet – lägg kostnadsfritt till din information i Google My Business

Lokala sökningar har ökat dramatiskt de senaste åren. Den överlägsna sökmotorn Google har introducerat tjänsten MyBusiness för företag, som gör att företaget kan hantera sin egen företagsinformation i Google. Google lyfter mycket aktivt upp dessa resultat för kunderna. Om du har en fysisk butik bör du definitivt börja använda den här kostnadsfria tjänsten.

4. Marknadsföring av webbutiken - utnyttja synligheten i fysiska butiken för webbutiken och tvärtom

Kom ihåg att korsförsälja webbutiken i den fysiska butiken och vice versa. Det kanske börjar med fönsterannonser och flygblad. Dessutom kan adressen till webbutiken tryckas på kvittot och påsarna. Kunderna skulle också kunna uppmuntras att logga in i webbutiken inne i den fysiska butiken, t ex via en surfplatta, och motivera dem med en fin morot, till exempel en gratis canvasväska. Då lär du känna dina kunder bättre och kan även göra eftermarknadsföring!

5. Bra service i båda kanalerna räcker långt

Erbjud kunden enkel, säker och vänlig service i alla kanaler. Om du kan hålla servicenivån konstant och på en bra nivå så har du och ditt team gjort saker på ett väldigt exemplariskt sätt. Detta är värt att sträva efter och dina kunder kommer tacka dig med en lojal kundrelation.

vilkas-verkkokauppa-Markku-Korkiakoski

 

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Individuellt SSL-certifikat för alla våra webbutiker

Vi kommer under de närmaste veckorna att lägga till ett kostnadsfritt individuellt SSL-cetifikat i...

Vad händer om en e-handlare tar semester?

Sommaren är här och även e-handlare borde ta semester, åtminstone ett tag. I större företag kan...

Få ordning på din webbutik inför hösten - 5 tips för lyckade produktbilder

Produktbilder är ett av de viktigaste visuella elementen i en webbutik. Kunder utvärderar ofta...