Trendprodukter för e-handel 2018

För ett mindre företag kan det av flera anledningar vara svårt att starta en webshop med ett brett utbud av en massa olika produktyper. Problemen uppdagar sig speciellt i marknadsföringen och logistiken samt konkurrensen från extremt stora aktörer som t.ex. Amazon. Då kan det vara en bra idé att istället starta en webshop med specialprodukter, dvs. en nischad webshop. Varför funkar det bättre att sälja nischade produkter i en webshop? Med en sådan butik kan man lättare hitta sin målgrupp samt marknadsföra sina produkter mer effektivt inriktat på målgruppen. Nyckeln är att bygga upp en gemenskap runt webbutiken som kan lösa problemet med målgruppen genom rätt produktutbud och en överlägsen kundupplevelse. Detta klarar t.ex. Amazon, AliExpress och andra större butiker inte av, så det finns ett utrymme att kunna nå en betydande position även globalt. Ett stort plus är såklart om man själv verkligen brinner för sin egen nisch t.ex. genom en hobby.

Vilkas VD Markku Korkiakoski har själv provat på det här tillvägagångssättet framgångsrikt flera gånger genom att starta webshop med nischade produkter. Han har bl.a. startat de egna webbutikerna:

Alla dessa idéer har kommit från viljan att erbjuda kunderna en överlägsen service och kundupplevelse inom ett smalt segment. De större webbutikerna med väldigt breda sortiment klarar inte av att konkurrera när det kommer till expertisen, produktsortimentet och snabbheten. Även marknadsföringen har varit mer effektiv eftersom webbutiken kan fokusera på dessa konkurrensfördelar. Men var har Markku fått dessa idéer från? Ha ett öppet sinne och jobba med din idé, säger Markku. Det finns ingen genväg till framgång.

Här nedan kommer 10 tips på heta produkter inom e-handel som Markku gärna skulle starta en ny webshop för, men just nu vill han fokusera på de butiker han redan har och föreslår därför att just du kan öppna en nischad webshop istället!

Till hjälp har Markku använt sig av Google Trends och det här Sökord-verktyget som kan vara riktigt bra verktyg för någon som just ska starta webshop och vill hitta sin egen nisch.

1. Pekskärmshandskar

Med dessa slags handskar kan man använda en smartphone även när man har handskarna på. Och de kalla vintrarna här i norr ger oss en trovärdig miljö för att sälja handskarna även globalt. "Pekskärmshandskar testade i arktiska förhållanden" låter som ett säljande citat. När man googlar efter dessa handskar så är det mest större butiker med blandade produkter som dyker upp, så en specialiserad webshop skulle nog ha en bra chans.

2. Örtkrukor

En liten örtträdgård på fönsterbrädan tar in sommaren året om. Dessutom är det ett smart sätt att odla sina egna örter till matlagning. Samma sak här, de som just nu hamnar högst upp i sökresultaten är större varuhus med blandat utbud och någon med en bättre expertis inom just detta produktsegment skulle nog med en nischad webshop kunna ta sig upp där ganska snabbt.

3. Hälsofrämjande livsmedel

Funktionella livsmedel är sådanna livsmedel som i kliniska tester visat sig ha positiva hälsoeffekter. Speciellt de yngre generationerna tänker mer och mer på vad de stoppar i munnen. Norden är en utmärkt miljö för hälsosam mat. Rena svenska hälsofrämjande livsmedel kan man nog sälja globalt.

4. Kokosprodukter

Produkter gjorda på kokos är ett hälsofrämjande livsmedel som man kan använda på många olika sätt för att främja välbefinnandet. Kokosolja är säkert både för människor och djur både utvändigt och invändigt. Den sägs heller inte vara dålig för vikten.

5. Specialkaffe

Specialkaffe är en kaffedryck som är framställd av experter och skiljer sig från vanligt kaffe med sin unika karaktär, höga kvalitet och personlighet. Konkurrensen i Norden är ännu inte jättestor och en ny webshop skulle nog kunna slå sig in.

6. Smarta kläder

Olika smarta kläder och accessoarer utvecklas hela tiden. Smarta kläder och accessoarer är alltså inte smarta i sig, men de har speciella egenskaper för t.ex. elektronik eller fysik. Säkert kommande trendprodukter men bra nischade webbutiker saknas fortfarande.

7. Bärbara 3d-skrivare

En 3D-skrivare skriver ut tredimensionella former och objekt. Det har nu också börjat dyka upp bärbara modeller på marknaden som man skulle kunna sälja i en webshop, även globalt.

8. Solcellsladdare

Man kan ladda var och när som helst, så länge det finns tillräckligt med ljus. En definitiv trendprodukt för folk som är i rörelse och använder många olika prylar. För en global marknad där man kan använda sig av världens största marknadsplatser som Amazon eller AliExpress.

9. Hopfällbara möbler

Hopfällbara möbler är ett bekvämt sätt att utöka ditt hems eller kontors användningsmöjligheter. De är även lätta att lagra och leverera till kunder tack vare vikbarheten. Detta tillsammans med skandinavisk design skulle nog göra en webshop väldigt intressant även internationellt.

10. VR-produkter

Den virtuella världen och dess relaterade produkter är en megatrend de närmaste åren och det finns fortfarande en chans att hänga på den. Kanske kan det vara en bra idé att välja en nischprodukt eller -tjänst inom denna trend för att kunna få en bra position på marknaden.

När du fått en betydande position på nätet med din egen nischprodukt så kan du sakta utöka ditt utbud. Din gemenskap hjälper dig med detta, så länge du har en verklig dialog med dina kunder.

Förhoppningsvis har det här inlägget inspirerat dig att hitta din egen nisch som du kan använda för att bygga en egen framgångsrik webshop.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Vad är det som gör att man lyckas med sin e-handel?

Bland de som lyckas på nätet finns inte bara stora börsnoterade företag. Man hittar en mängd olika...

Betydelsen av sökmotoroptimering i marknadsföringen av webbutiken

Social media har gett e-handlare tillgång till många prisvärda och till och med kostnadsfria...

NXT – The transformation of retail

Vi begav oss till Norge för att ta tempen på den norska e-handelsscenen. Det var ett...