Expandera till Finland?

Har du funderat på att expandera din verksamhet utanför Sverige? Finland skulle kunna vara en intressant marknad.

Enligt PostNords “e-barometern Q2 2016” säger 27% av företagen som säljer till utlandet att Finland är deras största marknad. Eftersom Finland är med i EU så är det en lägre tröskel att börja sälja där än t.ex. i Norge. Och enligt PostNords “E-handeln i Norden halvårsrapport 2016” är Finland det landet i Norden som är mest troligt att handla från utlandet och Sverige är den fjärde största marknaden där, t.o.m. före USA.

MEN JAG PRATAR JU INTE FINSKA!

En sak som är viktig att komma ihåg är att även om svenska är ett officiellt språk i Finland så pratar majoriteten av befolkningen finska. Precis som i Sverige så uppskattar man alltid om butiken finns på det egna språket. Ett tips kan också vara att få översättningen gjord av någon som kommer från Finland eller bor i Finland. Språket i Finland är inte precis samma som finskan som pratas av finnländare som bor i Sverige. Några översättningsbyråer är:

Även http://makesyoulocal.com/sv/ kan hjälpa till med översättningar och annat när det gäller expandering.

Om finska absolut inte är en möjlighet så behövs åtminstone engelska eftersom engelskan är mer utbredd än svenskan. För en B2B-butik så kan oftast engelska räcka.

En annan sak att tänka på är om man ska skapa en separat butik med en .fi-domän eller om man ska använda samma butik och bara lägga till ett nytt språk. Om du använder en .com-domän med ditt företagsnamn eller något på engelska så är det nog helt okej att fortsätta använda det. Dock kan det vara en bra idé att ändå köpa .fi-domänen och styra den till butiken. Om din domän beskriver vad du säljer, t.ex. tapetklister.se så kan det kanske vara en bra idé att skapa en egen butik med den finska domänen. Läs mer om hur man skaffar en .fi-domän.

Kundsupporten är också något att tänka på. Ska man erbjuda support via email och telefon på finska? Det här är lite annorlunda än översättningen eftersom supporten är ett fortlöpande behov. Det är alltid en fördel att ha support på finska, men om det inte är möjligt så bör man i varje fall ha engelska och svenska till att börja med. Det finns även tjänster för att outsourca supporten, som t.ex. http://www.finnchat.com/sv/ och http://www.ina.fi/yritys/english. Se till att tydligt informera kunderna om hur dom kan kontakta er och på vilket språk.

MARKNADSFÖRING I FINLAND

Marknadsföringen kan också vara en utmaning om man inte pratar finska och det kan löna sig att få hjälp med det. Några förslag på samarbetspartners för marknadsföringen:

Precis som i Sverige så är både Google Adwords och Facebook populära sätt att marknasföra sig på, men det finns även en del andra lokala sajter som kan vara bra att hålla koll på. Till exempel:

Tyvärr finns inte Google Shopping i Finland än.

HUR ÄR DET MED BETALNING OCH LOGISTIK?

När det kommer till betalningar och logistik så beror det lite på vad man säljer, är produkterna i en högre prisklass, får de plats i ett brev/paket? Klarna Checkout blir mer och mer populärt i Finland och erbjuder ett liknande utbud av betalsätt som i Sverige. Finnländarna är vana med att betala via sin internetbank så det är något som är viktigt att erbjuda. Det finns även andra lokala betalleverantörer så som Paytrail och Checkout Finland, dock kan det då behövas ett finskt bankkonto. PayPal är också ett alternativ även om det inte är jättepopulärt i Finland.

Fråga efter offerter från flera olika leverantörer, som t.ex. Posti (Finska Posten), Matkahuolto (Bussgods på svenska) och PostNord. Kontrollera att allt är tydligt och förstått i offerten. Testa även leveransen, fungerar allt som väntat? Hur lång tid tog det? Om du erbjuder flera olika leveranssätt så kan det vara värt att titta på t.ex. Unifaun. Finnländare har inte jättehöga förväntningar på leveransen, de är vana med att inte ha spårnings-ID och t.o.m. lite längre leveranstider.

Tänk på att också ha en tydlig returpolicy. Tidigare i Finland så var det lag på att e-handlaren var tvungen att betala returfrakten. Så är inte längre fallet och så länge man är tydlig i sina villkor så kan man lägga den kostnaden på kunden. Var tydlig med hur returprocessen fungerar, kanske t.o.m. en egen sida med ett returformulär och kontaktinformation.

HUR BETALAR JAG MOMSEN?

Om din försäljning inte överstiger 35 000 euro per kalenderår så kan du fortsätta sälja och registrera momsen i Sverige. Om försäljningen istället överstiger 35 000 euro så måste man registrera sig för moms i Finland. Momssatserna i Finland är 24%, 14% och 10%.

Det är viktigt att hålla reda på försäljningen till Finland och att registrera sig för moms så fort det är nödvändigt. Just nu håller finska skatteverket en kampanj för att verifiera att, speciellt utländska företag är registrerade och betalar skatten som de ska i Finland. Konsumenter kan t.o.m. göra anmälningar till skatteverket på nätet om de känner att ett företag kanske inte betalar sin skatt.

HAR JAG GLÖMT NÅT?

Kom ihåg att Finland inte är Sverige. Något som funkar i Sverige funkar kanske inte i Finland. En bästsäljare i Sverige behöver nödvändigtvis inte bli populär i Finland. Som mer än ofta med e-handel så är det bästa sättet att få reda på om nåt funkar, att faktiskt prova!

 

Om du vill ha mer hjälp med att expandera till Finland, kontakta gärna oss på Vilkas Group.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Expandera din e-handel i Norden med hjälp av marknadsplatser

I början känns ofta marknadsföringen av webbutiken svårt och dyrt. Och det känns oftast ännu...

GEO-blocking i EU: Vad behöver Vilkas e-handlare veta?

Den 3 dec 2018 trädde ett förbud mot onödig geoblockering i kraft inom EU. E-handlare måste följa...

Produktbetyg - använd dina kunders åsikter

Produktbetyg och -recensioner har en central roll inom e-handeln. Här tänkte vi berätta mer om...